رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331413

طرز تهیه نان شیرین | طرز تهیه نان شیرمال خانگی و نان شیرین کشمشی و گردویی

نان شیرین محبوب ترین نان بین المللی است که بسته به مواد افزودنی آن میتواند طعم های متفاوتی داشته باشد در ادامه شما را با دستور پخت نان شیرین همراهی می کنیم.

نان شیرین
html>

مواد لازم برای تهیه ی نان صبحانه ی شیرین

آرد نانوایی 5 لیوان
ماست 1 لیوان
شکر 1 لیوان
روغن جامد یا مایع 5 قاشق غذاخوری
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری سرخالی
بیکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
تخم مرغ 2 عدد
نمک 1 قاشق چای خوری
آب ولرم 1/2 لیوان

اگه از خمیر مایه ی فوری استفاده میکنید نیازی نیست که اونو با آب عمل بیارین اما در غیر اینصورت دو قاشق چایخوری شکر رو به همراه خمیرمایه با 1/4 لیوان آب ولرم مخلوط کنید و 10 تا 15 دقیقه بهش استراحت بدین تا خمیر مایه پف کنه و عمل بیاد .آرد رو داخل یه ظرف بریزین و ظرفی رو انتخاب کنید که به راحتی بتونین مواد رو توش مخلوط کنید .وسط آرد رو باز کنید تا مواد رو داخلش بریزین.

تمام مواد رو به غیر از آب وسط آرد بریزین و کم کم شروع به همزدن کنید .آب باید کم کم به خمیر اضافه بشه تا خمیرتون خیس نشه .بعد از اینکه مواد کمی باهم مخلوط شدن آب رو کم کم اضافه کنید و هم بزنید و خمیر رو خوب ورز بدین و به مدت 2 ساعت اونو در جای گرم قرار بدین تا ور بیاد و پف کنه.بعد از اینکه خمیر پف کرد اونو دوباره ورز بدین و چونه هایی به اندازه ی نارنگی بگیرین .هر چونه رو با وردنه یا به کمک دست کاملا باز کنید و خیلی نازک در بیارین و به کمک یه قالب گرد یا در قابلمه یا بشقاب اونو برش بزنین.

برای گل رز وسط سینی سه لایه از خمیر رو روی هم قرار بدین و رول کنید و به وسیله ی چاقو اونو از وسط نصف کنید .و وسط سینی قرار بدین.هرچقدر که سایز سینی یا قالبتون اجازه میده این کار رو انجام بدین و بعد قالب رو توی فر با دمای 180 درجه به مدت 20 دقیقه قرار بدین .برای رومال نون هم از یه تخم مرغ استفاده کنید.کسانی هم که فر ندارن میتونن بعد از باز کردن خمیر از قالب با شکل های مختلف استفاده کنن و خمیر رو برش بدن و اونو داخل ماهیتابه ای که از قبل چرب و گرم کردن قرار بدن و روی گاز بپزن .حرارت رو خیلی کم کنید .نون با همون کیفیت فر رو خواهید داشت و فقط نمیشه بصورت رز یا شکل های دیگه درستش کرد چون مغز پخت نمیشه.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان تنگ زونگ با مغز کرمفیل

طرز تهیه نان شیرین | طرز تهیه نان شیرمال خانگی و نان شیرین کشمشی و گردویی

طرز تهیه نان شیرمال خانگی

نان شیرمال نوعی نان است که از آرد گندم و شیر و روغن تهیه میشود . نوعی نان شبیه به فتیر است که در بسیاری از شهرهای ایران با روشهای متفاوت پخت می شود ...نان شیرمال نوعی نان است که از آرد گندم و شیر و روغن تهیه میشود . نوعی نان شبیه به فتیر است که در بسیاری از شهرهای ایران با روشهای متفاوت پخت می شود و فارغ از مواد استفاده شده در پخت آن اغلب مدور و با قطر کمتر از ۴۰ سانتیمتر و به رنگ قهوه ای تیره است.

نان شیرمال

تفاوت اصلی نان شیرمال با فتیر در هر شهرستان استفاده از شیر در تهیه خمیر آن بجای آب است. از همین روی بدان نانی گفته می شود که با شیر مالش داده شده باشد.از نان شیرمال به عنوان سوغات بسیاری از شهرهای ایران یاد می شود.

مواد لازم :

تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱/۴ لیوان
ماست ۱ لیوان
جوش شیرین ۱/۴ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری
آرد به حدی که خمیر به دست نچسبد
وانیل به مقدار لازم
روغن ۴/۳ لیوان

طرز تهیه :

شکر را همراه با تخم مرغ و وانیل با همزن می زنیم تا کاملاً مخلوط شود.روغن را اضافه کرده دوباره هم می زنیم.ماست و بکینگ پودر و جوش شیرین را اضافه کرده آرد را کم کم می ریزیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر درست شود.آرد را درحدی می ریزیم که خمیر به دست نچسبد.این خمیر را در ظرفی قرار داده و روی آن را نایلون کشیده و میگذاریم تا حجمش دوبرابر شود.

سپس از خمیر گلوله برداشته روی میز آرد پاشیده و به شکل بیضی پهن می کنیم.با وردنه به ضخامت نیم سانت در سینی چرب شده قرار می دهیم.رویش را زرده تخم مرغ همراه با کمی زعفران می مالیم و کنجد می پاشیم و در فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت نیم ساعت قرار می دهیم تا سطح نان طلایی شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان سیب زمینی

طرز تهیه نان شیرین کشمشی و گردویی

این نان خوشمزه و مقوی را می توانید برای خود و به خصوص کودکان در حال رشد خود تهیه کنید و در کنار خواص فوق العاده آن، از طعم بی نظیرش لذت ببرید

طرز تهیه نان شیرین | طرز تهیه نان شیرمال خانگی و نان شیرین کشمشی و گردویی


مواد لازم برای تهیه مرحله اول خمیر:

آب ولرم نصف لیوان
شکر ۴ قاشق غذا خوری سر پر
آردسفید(آرد گندم ) نصف لیوان
مایه خمیر ۲قاشق غذاخوری سرپر

آب و شکر را با هم مخلوط کرده تا شکر حل شود سپس مایه خمیر را اضافه کنیدو خوب که مخلوط شد آرد را اضافه کنید و به هم بزنید تا کاملاْ یکنواخت شود بعد در جای گرمی بگذارید (فقط به منظور ور آمدن مایه این کار را انجام دهید وهیچوقت روی حرارت نگذارید یک ساعت صبر کنید تا مایه ور آمده و اگر به آن نگاه کنید دوسه برابر حجم آن زیاد شده ، من از خمیر مایه فریمان استفاده میکنم و به شما هم سفارش میکنم از این مارک با تاریخ مصرف مطمئن استفاده کنید از کیفیت بالایی برخوردار است اگر از مایه خمیر نا مرغوب استفاده کنید نان تهیه شده پف نمکند و توصیه میکنم اگر در همین مرحله متوجه شدید که پف نکرده و تمام مراحل را به درستی انجام داده اید یقین بدانید که مایه خمیر موثر نبوده و ادامه ندهید)
بعد از پف کردن مایه مرحله دوم تهیه خمیر را انجام دهید

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان کشمشی ایتالیایی

مواد لازم برای تهیه مرحله دوم خمیر:

تخم مرغ تخم مرغ ۴ عدد
شکر نصف لیوان
شیر نصف لیوان
روغن یک لیوان سر خالی(CC ۲۲۰)
آردسفید الک شده ۶لیوان
کشمش نصف لیوان
گردوی خرد شده نصف لیوان
زرده تخم مرغ یک عدد
کنجد و سیاه دانه و خلال بادام به میزان لازم

شیر و شکر را در ظرفی ریخته و هم بزنید تا شکر حل شود و خمیرمایه پف کرده مرحله اول را به آن اصافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید . تخم مرغها را در ظرف جداگانه خوب بزنید تا سفیده و زرده مخلوط شوند و آنرا هم اضافه کنید و دو باره خوب به هم بزنید بعد روغن را اضافه کنید در فاصله اضافه کردن هر مواد بایستی مخلوط را هم بزنید تا تمامی مواد یکسان و یکنواخت شود آخر از همه آرد الک شده اضافه کنید و آنقدر به هم بزنید تا خمیر آماده شدو بعد گردو وکشمش را در خمیر بریزید و روی ظرف را با دستمال تمیزی بپوشانید و در جای گرمی بگذارید تا دو الی سه ساعت بماند و پف کند و وقتی خمیر را با دست باز میکنید حفره هایی در درون آن به وجود آمده واین نشان میدهد که خمیر آماده شده .
فر را به مدت ۲۰ دقیقه روشن کنید تا گرم شود بعد درجه فر را روی ۳۵۰ درجه قرار دهید و پنجره فر را در اولین طبقه بعد از کف فر بگذارید .درون قالب مستطیل شکلی را چرب کنید و از یک سوم خمیر را در کف ظرف پهن کنید و روی آنرا با برس زرده زده شده بمالید و کنجد یا سیاه دانه و یا گردو بریزید و در فر به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بگذارید . برای اطمینان ازپخته شدن نان با یک خلال دندان چوبی یا سیخ مخصوص کباب چوبی در نان فرو کنید و اگر از خمیر به آن نچسبید نشان میدهد که نان مغز پخت شده در این مرحله ممکن است رنگ روی نان کمی یا اصلاْ تغییر نکرده باشد بایستی فر را خاموش و گریل را روشن کنید وقتی روی نان طلایی خوشرنگ شده از فر در آورید خانمهایی که اجاق گازشان گرمکن دارد برای طلایی شدن روی نان از گرمکن استفاده کنند و نیازی به خاموش کردن فر ندارند و میتوانند بقیه خمیر را آماده و در فر بگذارند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان ترتیلا خانگی

طرز تهیه نان شیرین | طرز تهیه نان شیرمال خانگی و نان شیرین کشمشی و گردویی

طرز تهیه نان شیرین دارچینی :

مواد لازم نان شیرین دارچینی
مواد اصلی
آرد سه لیوان
تخم مرغ سه عدد
شیر ولرم یک لیوان
مایه خمیر فوری یک و نیم قاشق غذا خوری
شکر سه قاشق غذا خوری
کره ذوب شده چهار قاشق غذا خوری
مواد میانی :
کره نرم شده سه قاشق غذا خوری
شکر دو قاشق غذا خوری
پودر دارچین دو قاشق غذا خوری
پودر کاکائو 1/۲ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای سس :
شیر چهار قاشق غذا خوری
پودر قند یک لیوان
وانیل ‏ به مقدار لازم
خامه‏ صبحانه یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان شیرین دارچینی

برای تهیه نان شیرین دارچینی در ابتدا کاسه مناسبی را بردارید و شیر ولرم را در آن بریزید بعد کره را به روش بن ماری مایه کرده و به شیر اضافه کنید و با کمک هم زن برقی هم بزنید حالا مایه خمیر و شکر را بریزید و به هم زدن ادامه دهید حالا تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه نموده و به وبی ترکیبب نمائید
در مرحله بعد آرد را سه بار الک نموده و کم کم به مواد اضافه نمائید و با دست ورز دهید تا خمیر به نسبه پسبنده ای حاصل گردد

کمی آرد روی کابینت بپاشید و خمیر را روی آن ورز دهید تا چسبندگی آن از بین برود حواستان باشد به خمیر چنگ نزنید حدود مدت زمان ورز دادن ده دقیقه می باشد یعنی وقتی که خمیر دیگر به دست نچسبد ورز دادن کافی است.
حالا یک ظرف مناسب چرب نموده و خمیر را در آن قرار دهید در ظرف را هم سلفون بگیرید و در مخل گرمی قرار دهید تا به اصطلاح استراحت نموده و میزان خمیر دو برابر گردد.
بعد از دو برابر شدن خمیر آن را روی کابینت پهن نمایید ضخامت متوسط باشه کره را قبلا در دمای محیط قرار دهید بعد آن را روی خمیر بمالید بعد شکر و پودر کاکائو و دارچین را در ظرفی مخلوط نموده و سپس روی خمیر بمالید اگر دوست دارید گردو و کشمش هم در میانه نان قرار دهید طریقه پخش کردن به طوری باشد که تمام سطح آن را بپوشاند حالا خمیر را رول نمائید.

لبه های خمیر را با کمی آب تر نمائید تا به هم بچسبند و در زمان برش خوردن وا نرود حالا با کمک کارد نان ها را برش بزنید بعد روی آنها کره آب شده و زعفران بمالید و با فاصله در سینی فر بچینید تا بپزد البته روی گاز هم می شود این نان را تهیه نمود برای این کار نان ها را در ماهیتابه قرار دهید و دم کنی روی آن گذاشته برای مدت زمان بیست دقیقه روی گاز بپزید .
بعد از پختن نان ها اگر دوست دارید سس را تهیه نموده و روی آنها بریزید برای اینکار کاسه مناسبی را بردارید و شیر و خامه را با هم زن مخلوط نمائید بعد پودر قند را اضافه نموده و هم بزنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان زعفرانی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها