رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331535

خواص گردو | معجزه گردو برای کودکان و زنان باردار

گردو ویژگیهای بی نظیری برای سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی دارد . در صورت مصرف میتواند برای کودکان و زنان باردار بسیار مناسب باشد در ادامه شما را با فواید گردو آشنا میکنیم.

خبر
html>

خواص گردو

منطقه ی مدیترانه و آسیای مرکزی خاستگاه اصلی گردو به شمار می آید. هزاران سال است که گردو در رژیم غذایی بشریت نقش مهمی ایفا می کند. گردو نسبت به سایر مواد مغذی از مقدار زیادی چربی های امگا-3 وآنتی اکسیدان برخوردار است. بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان از خواص گردو محسوب می شود. در اغلب اوقات گردو را به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند. گردو در خورش ها، دسرها، کیک ها و به همراه نان و پنیر در صبحانه مصرف می شود. همچنین از این مغز، برای تهیه ی روغن گردو استفاده می شود که قیمت بالایی نیز دارد. گردوی انگلیسی، گردوی ایرانی، گردوی معمولی و گردوی سیاه از مرسوم ترین گونه های گردوی مصرفی در جهان هستند. گردوی سیاه بومی آمریکای شمالی است.
چربی، بیشترین قسمت تشکیل دهنده ی گردو است که 65٪ آن را شامل می شود. گردو محتوی مقدار کمی پروتئین (15٪) و مقدار اندکی کربوهیدرات است. بیشتر کربوهیدرات موجود در گردو به صورت فیبر ذخیره شده است. گردو منبع خوبی برای تأمین برخی ویتامین ها و اسید فولیک محسوب می شود.

در بین تمام مغزها، گردو دارای بالاترین میزان اسیدهای چرب غیراشباع و امگا 9 است. مطالعات متعددی اثر محافظتی آنها را بر بیماری های قلبی عروقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و سرطان روده بزرگ نشان داده است. گردو سرشار از ویتامین های گروه B است که متابولیسم را افزایش می دهد، همچنین سلنیوم و روی، سه ماده معدنی که سیستم ایمنی را تحریک می کنند، سدی عالی در برابر کاهش تناسب اندام و خستگی است. بنابراین درمان گردو در اوایل زمستان در ترساندن ویروس های محیطی بسیار موثر است. در نهایت، محتوای فیبر بالای آن، آجیل را به متحدی برای حمل و نقل تنبل تبدیل می کند.

گردو سرشار از چه ویتامینی است؟

منگنز سلنیوم
مس سدیم
منیزیم نمک
فسفر ویتامین های ، B۱ و B۵
روی
آهن E
کلسیم

کالری گردو زیاد است. حدود ۶۵۴ کالری در هر ۱۰۰ گرم گردو وجود دارد. لذا بهتر است روزی که می خواهید گردو مصرف کنید، کالری آن را محاسبه کرده و از کالری روزانه خود کم کنید. به این ترتیب ترس از چاق شدن را نخواهید داشت؛ برای مثال، اگر کالری مورد نیاز شما در روز ۲۰۰۰ کالری است و شما۱۰۰ کالری گردو مصرف می کنید، لذا می توانید ۱۹۰۰ کالری باقی مانده را از مواد غذایی مختلف دریافت کنید.

گردو و کاهش وزن

گردو و کاهش وزن

هر اونس گردو شامل سه واحد چربی، چهار گرم پروتئین و دو گرم فیبر است که کنترل‌ کننده خوبی برای وزن افراد است.

اگر تصمیم گرفته‌اید چند کیلویی لاغر شوید بدانید گردو می‌تواند همیار خوبی برای رسیدن به خوش اندامی باشد. به خاطر این که اگر قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) میل کنید بدون شک اشتهایی برای پرخوری و به خصوص صرف دسرهای خامه‌ای و غیره نخواهید داشت. در این صورت نه تنها پرخوری نمی‌کنید بلکه کلی فیبر هم نصیبتان می‌شود. به خاطر این که گردو سرشار از فیبر است برای همین سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. زمانی که فیبرها وارد معده می‌شوند آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. برای همین به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود.

در یکی از مطالعات در مورد تاثیر گردو بر کاهش وزن به مقایسه دو گروه افراد شرکت‌کننده، یک گروه دریافت‌کننده گردو و گروه دوم بدون مصرف گردو پرداخته است. هر دو گروه رژیم کم چربی داشتند و روزانه کالری یکسانی دریافت می‌کردند. در ۶ شش ماه اول پیگیری مطالعه هر دو گروه میزان مشابهی وزن کم کردند اما با طولانی شدن پیگیری در شش ماه دوم مطالعه شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده گردو در ادامه کاهش وزن و چربی بدن خود موفق‌تر بودند در حالی که گروه دوم با اینکه رژیم‌شان را ادامه می‌دادند، به ایست وزنی رسیده بودند.

خواص گردو برای کودکان

بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می کنند که گردو را به عنوان تقویت کننده مغز به کودکان خود بدهید. مغز گردو غنی از چربی امگا 3 بوده که اختلالات رفتاری و بیش فعالی در کودکان را کنترل کرده و برای سلامت جسمی و روحی کودک شما مفید است.

خواص گردو برای پوست

1. جوان سازی پوست صورت
گردو غنی از ویتامین B و ویتامین E می باشد که با کنترل استرس از چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست
کسانی که پوست خشک دارند می توانند از روغن گردو به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده کنند، روغن گردو پوست را از درون تغذیه کرده و باعث آبرسانی به پوست حشک و آسیب دیده می شود.

3. رفع سیاهی دور چشم
استفاده منظم از روغن گردوبرای درمان پف و سیاهی دور چشم مفید می باشد.

ماسک گردو برای پوست صورت
4 عدد گردو را با 2 قاشق چای خوری جو، 1 قاشق چای خوری عسل، 1 قاشق چای خوری خامه و 4 قطره روغن زیتون در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا خمیر صافی به دست آید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید.

خواص گردو

خواص گردو در بارداری

ضریب هوشی جنین هایی که مادران آن ها در دوران بارداری گردو مصرف کرده اند بالاتر است همچنین مادارن آن ها از بیمار یهای روده ای و سوء هاضمه در امان خواهند ماند .

گردوی ایرانی یک خشکبار مقوی است و مصرف روزانه یک عدد از آن برای زنان باردار توصیه می شود.

بانوان باردار می توانند روزی یک عدد گردو میل کنند، زیرا خوردن این خشکبار مقوی سبب تقویت عمومی بدن مادر شده، ذهن جنین را تقویت می کند و همچنین باعث می شود تا پس از زایمان زیبایی پوست شکم خود را حفظ کنند.

روش انتخاب و نگهداری صحیح گردو

در اینجا برای شما نحوه خرید و نگهداری از گردو را شرح می دهیم گردو در سه سایز به فروش می رسد اندازه کوچک ، متوسط و بزرگ .حتما پوسته گردو را به خوبی مشاهده نموده که سوراخ نداشته باشد.برای نگهداری از گردو حتما با پوست و آن را در یک ظرف که درب حکمی دارد بریزید و در جای خشک و خنک که نور خورشید نمی بیند قرار دهید با این روش سه ماه از گردو محافظت می نمائید البته تا یک سال هم در ظرف بدون هوا می ماند اگر گردو را از پوست خارج نمودید برای شش ماه می توانید در یخچال از آن محافظت نمائید.البته مراقب باشید چون به آسانی بوی غذاهای دیگر را به خود می گیرد در آخر باید گفت در فریزر هم می توان از گردو نگهداری نمود فقط از پیاز و کلم و ماهی دورش نمائید تا بوی آنها را نگیرد.

مضرات گردو

با وجود زیاد بودن خواص گردو ولی مانند هر چیز دیگر نباید در خوردن آن اسراف کرد و از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آوراست. زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند. کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید ازآن پرهیز کنند. مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود . خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطر ناک است .

گردو برای تصلب شرایین و حملات قلبی

تأثیر اسیدهای چرب امگا 3 در خون در بسیاری از مطالعات ثابت شده است. آنها فشار خون و سطح کلسترول را به طور قابل توجهی کاهش می دهند و از التهاب عروق جلوگیری می کنند. گردش خون در عروق به طور کلی بهبود می یابد. خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی مانند مصرف دانه کتان و روغن بذر کتان کاهش می یابد .

گردو همچنین از سرطان پروستات ، فشار خون بالا و دیابت محافظت می کند . مرجع بهداشتی آمریکایی FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) که در مورد تصویب دارو تصمیم می گیرد ، فواید گردو را برای سلامتی رسما تأیید کرده است.

خواص گردو | معجزه گردو برای کودکان و زنان باردار

گردو و مغز

بر اساس مطالعه دیگری که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است، یک مشت آجیل در روز خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و حتی پیشرفت آن را در افرادی که قبلاً به آن مبتلا هستند، کند می کند. آنتی اکسیدان ها (پلی فنول ها و ویتامین E) توانایی تقویت عملکردهای شناختی و افزایش توانایی استدلال را دارند.

برخی از مواد مغذی موجود در گردو به مقدار مناسب عبارتند از:

منگنز: گردو منبع عالی منگنز است. منگنز به عنوان یک کوفاکتور برای چندین آنزیم عمل می کند که ده ها فرآیند متابولیک مختلف را تسهیل می کند. همچنین در جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شرکت می کند.

فسفر: گردو منبع فسفر هستند .فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. علاوه بر این، از جمله در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند و به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند. در نهایت، فسفر یکی از اجزای غشای سلولی است.

منیزیم: گردو منبع منیزیم است. منیزیم در رشد استخوان، تولید پروتئین، فعالیت آنزیم ها، انقباض ماهیچه ها، سلامت دندان ها و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. همچنین در متابولیسم انرژی و انتقال تکانه های عصبی نقش دارد.

آهن: گردو تنها منبع آهن برای انسان است. هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز خون در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن موجود در گیاهان نسبت به آهن حیوانی کمتر جذب بدن می شود. با این حال، جذب آهن گیاهی اگر همراه با مواد مغذی خاصی مانند ویتامین C باشد، بهینه است.

روی: گردو منبع روی است. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد. همچنین با جنسیت و هورمون های تیروئید تداخل دارد. در لوزالمعده، در سنتز (تولید)، ذخیره سازی و آزادسازی انسولین همکاری می کند.

مس: گردو منبع مس است. مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم، برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت استفاده می شود) در بدن ضروری است. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

ویتامین B1: گردو منبع ویتامین B1 است. ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، بخشی از کوآنزیم ضروری برای تولید انرژی است که عمدتاً از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنیم. همچنین در انتقال تکانه های عصبی شرکت می کند و باعث رشد طبیعی می شود.

ویتامین B6: گردو منبع ویتامین B6 است. ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود، یکی از کوآنزیم‌هایی است که در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین در سنتز (تولید) انتقال‌دهنده‌های عصبی (پیام‌رسان در تکانه‌های عصبی) نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. در نهایت این ویتامین در تشکیل برخی از اجزای سلول های عصبی و تعدیل گیرنده های هورمونی نقش دارد.

فولات: مغزها منبع فولات هستند. فولات (ویتامین B9) در تولید تمام سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد. این ویتامین در تولید مواد ژنتیکی (DNA، RNA)، در عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن و همچنین در بهبود زخم ها و زخم ها نقش اساسی دارد. از آنجا که برای تولید سلول های جدید ضروری است، تامین کافی در طول دوره های رشد و برای رشد جنین ضروری است.

گردو منبع عالی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه

گردو سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (یعنی بیش از 70 درصد کل لیپیدهای آن) است که حدود یک پنجم آن به شکل اسید آلفا لینولنیک، یک اسید چرب ضروری امگا 3 است. اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل تأثیر مثبت بر سطح چربی خون، چربی های خوبی برای سلامت قلب و عروق در نظر گرفته می شوند. گردو حاوی نسبت ایده آلی از اسیدهای چرب امگا 3 (در مقایسه با اسیدهای چرب امگا 6) است که در رژیم غذایی ما یافت می شود.

این آجیل اثرات مفیدی بر سلامت قلب و عروق دارد، عمدتاً به دلیل توانایی آنها در بهبود پروفایل چربی خون و خاصیت ارتجاعی عروق. از نظر علمی به خوبی ثابت شده است که جایگزینی چربی اشباع شده با چربی اشباع نشده در رژیم غذایی منجر به کاهش کلسترول خون می شود که یک اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند. اما لیپیدها به تنهایی نمی توانند این اثر محافظتی را به طور کامل ایجاد کنند، که نشان می دهد سایر اجزای آجیل ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشند. خون یک نکته مهم در پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب بود. تاکنون مکانیسم دقیق آن به طور کامل کشف نشده است، اما آلفا-لینولنیک اسید و همچنین آرژنین (یک اسید آمینه) می توانند دو ترکیب مرتبط با این اثر باشند.

گردو و آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند. دومی مولکول های بسیار واکنش پذیر هستند که در ظاهر بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. آجیل در میان چندین گیاه دیگر (میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و غلات) از نظر محتوای آنتی اکسیدانی رتبه دوم را دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها