رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 394303

خواص خربزه شاخدار | فواید خربزه شاخدار برای قلب و کم خونی که نمی دانستید

خربزه شاخدار یکی از میوه های مناطق گرمسیری است این میوه سرشار از ویتامین های ضروری بدن انسان است در این مطلب فوایدخربزه شاخدار شما را برای شما شرح می دهیم.

خربزه شاخدار
html>

خربزه شاخدار (Cucumis metuliferus)، با نام های دیگری چون نام خیار یا خربزه شاخدار آفریقایی، کیوانو، خربزه ژله، کدو تنبل و یا ملانوئی،گیاهی یک ساله می باشد.اغلب با نام مستعار خود در جنوب شرقی ایالات متحده شناخته می شود و میوه های Blowfish آن میوه مانند خربزه های تخم مرغی با شکاف های شاخ مانند ظاهر می شود. میوه این گیاه خوراکی است، اما اغلب برای تزئین غذا استفاده می شود. هنگامی که رسیده است، میوه دارای پوست زرد و نارنجی و سبز لیمویی، گوشت ژله مانند با طعم ترش بین موز و لیمو و بافت مشابه با خیار می باشد. خربزه شاخدار بومی آفریقا است و اکنون در کالیفرنیا، شیلی، استرالیا و نیوزیلند نیز رشد می کند.

در زیمبابوه، این خیار به نام گاکا یا گاکاچیکا نامیده می شود و عمدتا به عنوان یک میوه و میان وعده، سالاد و به ندرت برای دکوراسیون استفاده می شود. یکی از انواعآن شاخ ندارد، اما به نظر می رسد که خوشمزه است. دانه ها در یک ماده ژل پوشیده شده اند. پوست بسیار غنی از ویتامین C و فیبر است. بامقدار کمی نمک یا شکر می توانید طعم را بهتر نمایید. میوه را می توان در پخت و پز هم استفاده کرد.

خواص خربزه شاخدار

خواص خربزه شاخداریا Kiwano

این میوه دارای:

انرژی فولات (ویتامین ب9)
کربوهیدرات ها ویتامین ث
روغن کلسیم
پروتئین آهن
ویتامین آ منیزیم
بتا کاروتن منگنز
تیامین (ویتامین ب1) فسفر
ریبوفلاوین (ویتامین ب2) پتاسیم
نیاسین (ویتامین ب3) سدیم
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب5) روی
ویتامین ب6 آب


بدن به گلوکز را تامین می نماید در نتیجه برای تنظیم قند خون مفید است.
خربزه شاخدار توانایی ذهن را هم در افراد مسن و هم جوان زیاد می نماید و این فرایند به خاطر ویتامین E موجود در آن است که موجب جلوگیری از آلزایمر می گردد .
این میوه برای گیاهخواران عالی می باشد. چرا که هرعدد از آن دارای 7/3 گرم پروتئین است، پس با استفاده از آن می‌توانید قسمتی از احتیاج بدن به پروتئین را تامین نمایید

کیوانو به دلیل اینکه دارای یتامین A ، ویتامین C و آنتی اکسیدان های طبیعی همچنین ترکیبات آلی زیادی می باشد در نتیجه این میوه موجب جوانی می گردد. همچنین موجب کاهش لکه ، چین و چروک و ترمیم سریع زخم ها می گردد.
خربزه ژله ای دارای میزان فراوانی از مواد معدنی به ویژه کلسیم می باشد که موجب استحکام استخوان ها می گردد همچنین به علت وجود روی می توانند در رشد استخوان ها ، ترمیم ان مفید باشد.

خواص خربزه شاخدار برای قلب
خربزه شاخدار حاوی سدیم و پتاسیم است لذا مصرف آن به کارکرد بهتر قلب کمک می‌نماید همچنین این میوه حاوی میزان فراوانی از آنتی اکسیدان آلفا توکوفرول می باشد، که یک آنتی اکسیدان قوی تشگیل شده از ویتامین E است که برای سلامت اعصاب و عروق خونی بسیار مفیدند. یکی دیگر از تاثیرات این آنتی اکسیدان از بین بردن رادیکال های آزاد که محصولات جانبی متابولیسم هستند می باشد که می تواند مانع بیماری های قلبی و سرطانی شود.
مضرات خربزه شاخدار

خواص خربزه شاخدار برای چشم


این میوه حاوی میزان فراوانی از ویتامین A می باشد که برای بینایی موثرند. ویتامین A یک کارتئونید می باشد که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی برای چشم فعالیت می نماید که با از بین بردن داریکال های آزاد از کوی چشم در افراد پیر جلوگیری می نماید. این ویتامین موجب پیشکیری از آب مروارید می گردد.


خواص خربزه شاخدار برای لاغری

میزان 80 درصد این میوه آب می باشد و هر میوه 91 کیلو کالری انرژی دارد پس افرادی که قصد به لاغز شدن دارند می تواند از این میوه مصرف نمایند تا هم گرسنگی آن ها از بین برود و هم آب برای بدن عالی می باشد.


خواص خربزه شاخدار برای کم خونی


خربزه خاردار حاوی میزان فراوانی از آهن می باشد. هر عدد از این میوه 13 درصد آهن دارد، پس استفاده از آن مانع کم خونی می گردد.
خواص خربزه شاخدار برای قلب

نحوه مصرف خربزه شاخدار


میوه های این گیاه خوراکی می باشد که بیشتر به صورت خام یا پخته در سالادها، ژله ها ، دسرها ،شربت ها ،بستنی و یا انواع غذاها مصرف می گردد. علاوه بر انسان ها، پرندگان و جوندگان نیز از میوه های رسیده ی این گیاه می خورند.
استفاده از این میوه ها به همراه شکر، به طور قابل توجه ای مزه آنها را بهتر می نماید.
این میوه ها حاوی مقادیر زیادی از ساپونین نیز هستند. که دارای ارزش دارویی می باشد.
مضرات خربزه شاخدار


بعضی از خربزه های شاخدار دارای مقداری مواد شیمیایی خطرناک می باشد که می توانند سبب مشکلاتی مثل سردرد، معده درد، تب و.. گردند که تاثیر طولانی مدت آن هنوز به اثبات نرسیده است. همچنین این میوه دارای مقادیری از مواد آلرژی زا می باشد. جهت از بین بردن سمی بودن این میوه می توان آن را در حرارت قرار داد.

دانستنی های مهم در مورد خربزه شاخدار

خربزه کیوانو ، آنگوریا ، ملانو ، خیار آفریقایی - اینها همه نام این گیاه است. لیانا سالانه علفی است. او از نزدیکان خیارهای عجیب و غریب به رنگ زرد شکوفا می شود ، دارای برگهای بزرگ و کالبد شکافی است. ارتفاع گیاه از شاخه های خزنده می تواند تا 4 متر باشد. تعداد زیادی آنتن روی ساقه ها وجود دارد و فرهنگ نیز بسیار منشعب است.

میوه های گیاهان عجیب و غریب آفریقایی بیضی شکل هستند و دارای خارهای عجیب و بزرگ هستند. در حالی که هنوز رسیده نیستند ، پوستی به رنگ سبز روشن دارند و بعداً به زرد نارنجی تغییر رنگ می دهند. تفاله کیوانوس به رنگ سبز تیره ، ژله ای و رایحه لیمو است. اندازه میوه آن با خیار شکم گلدان (6-12 سانتی متر) یکسان است و 40-350 گرم وزن دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها