رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438281

بازتاب خبر احتمال لغو معافیت خرید نفت از ایران

آمریکا هم نخواهد؛ نفت ایران همیشه مشتری دارد

ساعت24 -رهبران کاخ سفید هرروزی که سپری می شود نسبت به نظام سیاسی ایران سرسختی و خشونت بیشتی نشان می دهند. بردباری راهبردی ایران و نیروی ذخیره شده قبلی و بازا جهانی نفت سه عامل ایستادگی یک ساله دربرابر یورش تازه تحریمی آمریکا بود است.

نفتت
آمریکایی ها به امیداینکه صبرایران تمام شود و بازار جهانی نفت نیزکمبود کاهش بیشتر صادرات نفت ایران رجبران کند قصددارند درسالگرد خروج از برجام محدودیت های گسترده تری برای ایران ایجادکنند. این محدودیت تازه لغو معافیت خرید نفت از سوی مشتریان اصلی نفت ایران است. وزیر خارجه آمریکا که دیروز از لغو احتمالی این معافیت خبرداده است بدون تردید دنبال این بوود و هست که بازتاب کشورها را بررسی کند.
یک رسانه دیجیتال که منابع مالی و خطمشی آن از سوی دولت تعیین می شود گزارش مشروحی از واکنش کشورها و شرککتها درباره پیامدهای احتمالی این تصمصم آمریکا تهیه کرده است . دراین گزارش آمده است: علاوه بر ترکیه که از تصمیم آمریکا در مورد پایان معافیت‌های نفتی ایران انتقاد و کرده ‌است، رسانه‌ها و شماری از مقام‌های کشورهای خریدار نفت ایران نیز واکنش‌هایی نشان داده‌اند.تا روز سوم ماه مه، کم‌تر از دو هفته دیگر، هشت کشور معافیت شش ماهه برای خرید نفت ایران دریافت کرده بودند؛ چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، ژاپن، یونان، ایتالیا، ژاپن و تایوان.گزارش‌ها حاکی‌ است تایوان، ایتالیا و یونان از این معافیت‌های استفاده نکرده‌اند یا استفاده بسیار محدودی کرده‌اند و کره جنوبی و ژاپن نیز در ماه‌های اخیر از واردات خود کاسته‌اند.
هند و چین
ایندین‌اکسپرس، از منابع رسانه‌ای و خبررسانی هند، به نقل از مقام‌های دهلی نو می‌گوید آن‌ها از روند جریان باخبر و در «حال تجزیه و تحلیل پیامدهای تصمیم [آمریکا]» هستند.یک مقام دولتی هند گفته «ما در زمان مناسب بیانیه‌ای صادر خواهیم کرد».هند از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است.مقام‌های این کشور در عین حال برای استفاده از بندر چابهار نیز باید با آمریکا مذاکره کنند، چراکه ممکن است با تحریم‌های آن روبه‌رو شوند.خبرگزاری دولتی چین، کشوری که خریدار اصلی نفت ایران است، بیانیه مایک پومپئو را بازنشر داده‌است، اما پکن هنوز مستقلا بیانیه‌ای صادر نکرده‌است.شب گذشته، سخنگوی وزرارت خارجه چین، اعلام کرده بود «همکاری‌ها با ایران باید محترم شمرده شود».گنگ شوانگ در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد گزارش‌های مربوط به پایان معافیت‌ها این اظهارات را بیان کرده‌ بود.آقای گنگ افزوده است «چین مخالف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است از جمله این تحریم‌ها ست.سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید «همکاری چین با ایران همچنان باز، شفاف، قانونی و منطقی است».اما لین بوچیانگ، مدیر مرکز مطالعات اقتصاد انرژی در دانشگاه شیامن به وب‌سایت «گلوبال‌تایمز» گفته است «واکنش چین به پایان معافیت‌های ایران، ممکن است به نتیجه مذاکرات اقتصادی واشینگتن و پکن پیوند بخورد».آمریکا و چین ماه‌هاست در حال انجام مذاکراتی بر سر تعرفه‌ها، اصلاحات داد و ستد و کسب و کار هستند. دونالد ترامپ منتقد سرسخت تراز بازرگانی دو کشور است و گزارش‌ها حاکی‌ست دو کشور به پایان مذاکرات نزدیک می‌شوند.بنا بر آمار رسمی چین، روسیه، عربستان سعودی و آنگولا، سه کشور اصلی فروشنده نفت به چین هستند ولی ایران نیز همچنان در میان «صادرکنندگان مهم» قرار دارد.


دیگر مشتریان آسیایی
خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، به نقل از یک مقام دولتی آمریکا می‌گوید واشینگتن به سئول کمک خواهد کرد جایگزینی برای نفت ایران پیدا کند.فرانسیس فانون، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی، به یون‌هاپ گفته‌است دو کشور یک سال است در حال انجام مذاکرات در مورد واردات نفت ایران هستند و این مذاکرات ادامه خواهد داشت.یون‌هاپ یادآوری کرده‌است که نفت ایران برای تولیدات پتروشیمی کره جنوبی اهمیت دارد. محصولات پتروشیمی از محصولات اصلی صادراتی کره جنوبی هستند. این کشور به منابع انرژی فسیلی دسترسی مستقیم ندارد.این خبرگزاری در عین حال به نقل از شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی می‌گوید آن‌ها برای مقابله با پیامدهای توقف نفت ایران «آمادگی دارند».یک سخنگوی بانک نفتی هیوندای گفته است نفت «قطر، آمریکا، روسیه، استرالیا و کشورهای دیگر» جایگزین نفت ایران می‌شود.مقام‌های ژاپن گفته‌اند تصمیم آمریکا برای پایان معافیت‌های نفتی «پیامدهای محدودی» بر اقتصاد آن کشور دارد.ژاپن زمانی از خریداران اصلی نفت ایران بود و مقام‌های آن بر «اهمیت» اقتصادی آن تاکید کرده بودند. این کشور چهارمین مصرف‌کننده نفت در جهان است و خود از این منبع انرژی بی‌بهره است.هیروشیگه سکو، وزیر صنایع ژاپن، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت «ما از نزدیک بازار بین‌المللی نفت را زیر نظر داریم و به تبادل نظر با شرکت‌های ژاپنی که نفت وارد می‌کنند ادامه می‌دهیم تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهیم».آقای سکو جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.خبرگزاری مرکزی تایوان به نقل از دفتر انرژی دولت گفته است صادرات نفت ایران به تنها دو درصد محدود شده بود.گروه پتروشیمی فورموسا، در تایوان، اعلام کرده از نوامبر ۲۰۱۸ به این سو به واردات نفت ایران پایان داده‌است.
کارشناسان و آگاهان به بازار جهانی نفت باوردارن که این بازاری ویژه است و نفت ایران در هروضعیتی خریدار داد زیرا نوع نفت ایران جانشینان زیادی ندارد . علاوه براین تجارت آزاد راههایبرای پابرجایی ها دارد که تخفیف و فروش مدت دار از جمله اینهاست . بزرجهانی نفت گون های است که خروج 800 هزاربشکه دررزو از سمت عرضه می تواند قیمت ها رابا سرعت بالاببرد و کشش عرضه نیز دراندازه ای نیست که رشد ی برابر و یا حتی نزدیک به این میزان کاهش را درکوتاه مدت داشته باشد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها