رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451265

اسپوتنیک به نقل از یک نماینده کنگره آمریکا خبرداد

پشت پرده ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس

ساعت 24 - خبرگزاری ها روز سه شنبه و چهارشنبه خبرهایی درباره اینکه آمریکا قصد دارد ائتلافی از کشورها برای صیانت از رفت و آمد کشتی ها در خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز تاسیس کند را منتشر کردند. براساس این خبرهای منتشرشده ایالات متحده آمریکا امیدوار است دردو هفته آینده به کمک متحدانش، ائتلافی نظامی در منطقه خلیج فارس برای حفاظت از آبهای استراتژیک ایران و یمن تشکیل دهد.

کنککره
dir="RTL">گفته می‌شود در چارچوب این طرح که تنها چند روز از نهایی شدن آن گذشته، آمریکا نقش فرماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیتهای نیروهای ائتلاف را برعهده خواهد داشت و کشورهای متحد در ائتلاف نیز کار گشت‌زنی دریایی در کنار کشتی‌های فرماندهی آمریکا و اسکورت کشتی‌های تجاری را انجام خواهند داد.ژنرال دانفورد اعلام کرد: «هم اکنون در حال گفتگو با شماری از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی برای اطمینان از آزادی ناوبری در تنگه هرمز و باب المندب تشکیل دهیم... احتمالا تا دو هفته آینده مشخص می‌شود که کدام کشورها عزم سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند. در گام بعدی، به طور مستقیم با نیروهای نظامی کار خواهیم کرد تا قابلیتهای ویژۀ آنها برای پشتیبانی از این طرح را شناسایی کنیم.»نزدیک به یک پنجم نفت جهان از مسیر تنگه هرمز منتقل می‌شود و ایران تا کنون بارها تهدید کرده درصورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، این تنگه را خواهد بست.تقویت امنیت رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب متصل می‌کند نیز برای آمریکا و متحدانش مهم است.روز سه‌شنبه همچنین اخباری مبنی بر اسکورت شدن نفتکشی با پرچم بریتانیا توسط یکی از ناوچه‌های متعلق به نیروی دریایی این کشور منتشر شد.بنا بر اطلاعات ثبت شده در سیستم رهگیری بین‌المللی کشتی‌ها، نفتکش Pacific Voyager در زمان حرکت از خلیج فارس به سمت دریای عمان از مسیر تنگه هرمز، توسط ناوچه HMS Montrose متعلق به نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا اسکورت شده است.این کار حدود یک هفته پس از آن انجام شد که مقامات ایران در واکنش به توقیف نفتکش «گریس۱» که گفته می‌شود از مسیر جبل الطارق رهسپار سوریه بوده اعلام کردند که این عمل بریتانیا را بی پاسخ نخواهند گذاشت.سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره، اسکورت نفتکش Pacific Voyager توسط ناوچه این کشور را نه تایید و نه رد کرد اما گفت: «بریتانیا حضور طولانی مدت خود در خلیج فارس را حفظ خواهد کرد و ما پیوسته بر وضعیت امنیت در آن منطقه نظارت داریم و خود را متعهد به تامین آزادی ناوبری مطابق با قوانین بین‌الملل می‌دانیم

اسپوتنیک و خبر عجیب

درهمین حال خبرگزاری روسی اسپوتنیک به زبان فارسی به نقل از آنتون ماروزوف نماینده حزب لیبرال دموکرات نوشت که اومطمئن است ایالات متحده در پشت سر اهدافش به منظور ساخت ائتلاف برای نگهبانی از آب های نزدیک ایران و یمن ، برای حمله به ایران آماده می شود.این دیپلمات افزود که واشنگتن به دنبال بهانه ای برای جنگ با تهران است.پیشتر ژنرال آمریکایی جوزف دانفورد گفته بود که مقامات آمریکا قصد دارند ائتلاف بین المللی برای نگهبانی از آب های نزدیک ایران و یمن تشکیل دهند. وی این ابتکار را با حمله ماه ژوئن به نفتکش ها در دریای عمان نسبت داد.به گفته ماروزوف ابتکارات ژوئنی بسیار شبهه برانگیزند . ایالات متحده ایران را متهم می داند و نیروهای خود را برای حمله علیه آن آماده می کند. این نماینده خاطر نشان کرد که آمریکا به نوبه خود سناریوی مشابهی را در خاور میانه داشت و در نتیجه آن به عراق حمله کرد.این نماینده خاطر نشان می کند که اکنون تهران می تواند به اتهام بی ثبات کردن اوضاع در منطقه مواجه شود. پس از آن آمریکا اقدامات تهران را خطر بالقوه برای کشورهای همسایه و تجارت جهانی نفت می خواند. هدف نهایی آمریکا ایجاد دولت آمریکایی در ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها