رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457114

تصمیم جدید مجلس درباره زمان معرفی کابینه رئیس جمهور

ساعت 24-نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را مکلف کردند تا حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت کابینه خود را به مجلس معرفی کنند.

مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه، طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان در جریان بررسی این طرح ماده 202 قانون را که درباره وظایف رئیس جمهور دربار نحوه و زمان معرفی اعضای کابینه بود را با اصلاحاتی تصویب و تبصره ای به آن الحاق کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس تسلیم کند.

همچنین رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام، وصول و قرائت کند سپس معرفینامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

در تبصره این ماده نمایندگان مصوب کردند که فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه است. در صورتیکه بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت ۵ دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

لاریجانی: مجلس در قانون برنامه و بودجه ۹۸ توجه ویژه‌ای به پسماند داشته است

همچنین در جلسه علنی امروز علی ادیانی در تذکری شفاهی با اشاره به اظهارات اخیر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در خصوص عدم اقدام مجلس در خصوص لایحه مدیریت پسماند بیان کرد: اخیرا آقای کلانتری خلاف قانون و به جهت عدم اشرافیت به فرآیند تقنین قوانین نظری را بیان کردند. ایشان در ادبیاتی غیرفاخر و نوعی تشویش در اذهان عمومی نظری در خصوص لایحه مدیریت پسماند بیان کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: ایشان گفتند دولت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در خصوص پسماند در بودجه ۹۶ پیش بینی کرده و مجلس هیچ اقدامی برای تصویب آن انجام نداده است.

همچنین ایشان ادعا کردند نمایندگان شمال کشور در این زمینه پیگیر نبودند تا این لایحه به سرانجام برسد. درحالیکه لایحه دولت با استناد به برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی تهیه شده بود که نیاز به اذن رهبری داشت و مجلس نمی‌تواند بدون اذن رهبری این لایحه را تصویب کند. چرا که خلاف اصل ۱۱۰ عمل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید قبل از آنکه اذن رهبری اخذ شود این لایحه تهیه می‌شد و به مجلس می‌آمد. جای تعجب دارد فردی که سال‌ها در مدیریت‌های اجرایی کشور نقش داشته است از روند تصویب قوانین اطلاعی ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به ادیانی بیان کرد: دولت باید اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را در لایحه مدیریت پسماند از رهبری می‌گرفت و سپس آن را به مجلس ارائه می‌کرد اما در خصوص پسماند در قانون برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه ۹۸ مجلس توجه ویژه‌ای داشته است و در این زمینه منفعل نبوده است. کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها