رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465248

وال استریت ژورنال نوشت:"گاو شیرده عربستان" دود شد و هوا رفت!

ساعت24-روزنامه وال‌استریت ژورنال از ناامیدی ولیعهد عربستان درخصوص ارزش شرکت نفت آرامکو خبر داد و نوشت، آرزوها و نقشه‌های ولیعهد درباره بهای این شرکت بر باد رفت.

به نوشته این روزنامه، امید بزرگ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره ارزش "گاو شیرده عربستان"، یا به عبارتی غول نفتی عربستان که همان شرکت "آرامکو" است دود شد و هوا رفت.

این روزنامه نوشت، احتمال می‌رود گروهی از بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری روز جمعه توصیه‌های نهایی خود را درباره تعیین ارزش شرکت آرامکو که آماده عرضه عمومی سهام خود می‌شود، ارائه کرده باشند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از اشخاص مطلع نوشت، گمانه‌زنی‌ها اشاره دارند به اینکه احتمالا عربستان ارزش آرامکو را از دو تریلیون دلار – آنگونه که بن سلمان امید داشت - به ۱.۵ تریلیون کاهش می‌دهد.

به نوشته روزنامه مذکور، رقمی که ولیعهد عربستان تلاش می‌کرد به آن دست یابد، در حال حاضر با مقاومت مدیران اجرایی شرکت آرامکو روبرو شده که معتقدند، رقم ۱.۵ تریلیون دلار رقم واقعی‌تری است.

وال‌استریت ژورنال نوشت، نهادهای سرمایه‌گذاری و بانک‌های مامور جذب سرمایه‌گذاران برای عرضه اولیه سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان هم از این قیمت حمایت کرده‌اند.

این روزنامه در ادامه نوشت، شرکت آرامکو اظهارنظر درباره این اطلاعات را رد و اعلام کرد، کاملا روشن نیست که آیا بن سلمان یا "حاکم دوفاکتوی عربستان" برای عرضه عمومی اقدام خواهد کرد یا خیر. شرکت نفتی آرامکو قصد دارد یک تا دو درصد از سهام خود را عرضه کرده و در بورس عربستان درج کند.

روزنامه مذکور در ادامه نوشت، ارزیابی نهایی از این شرکت تنها مانعی نیست که می‌تواند در مقابل عرضه عمومی سنگ‌اندازی کند، چرا که این طرح با چالش‌هایی از سوی برخی از سرمایه‌گذارانی روبه‌رو است که ترجیح می‌دهند در پروژه‌های متناسب‌تری سرمایه‌گذاری کنند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه از این موضوع نوشت، دولت عربستان تصمیم گرفت خانواده‌های ثروتمند عربستان از جمله اعضای خانواده سلطنتی این کشور، کسانی را که در سال ۲۰۱۷ به اتهام رشوه دستگیر کرد و تا اواخر سال ۲۰۱۸ در هتل فاخر "ریتز کارلتون" در ریاض بازداشت شده بودند، مجبور کند برای کمک به تضمین موفقیت این عرضه عمومی، سهام بیشتر آرامکو را خریداری کنند.

یاسر بن عثمان الرمیان، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی آرامکو پس از حمله انصارالله به دو تاسیسات نفتی وابسته به این شرکت گفت، طرح عرضه اولیه پنج درصد از سهام این غول‌ نفتی ادامه دارد و این اقدام با وجود حملات اخیر متوقف نخواهد شد.

در کنار حملات اخیر انصارالله یمن به شرکت آرامکو، گزارش‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه آیا این شرکت در دست افراد مطمئن و امانتدار قرار دارد یا خیر. در این راستا، پایگاه بلومبرگ در ماه سپتامبر نوشت، آرامکو توسط "وفاداران" اداره می‌شود... انتخاب الرمیان که هیچ تجربه‌ای در بخش نفت ندارد، به عنوان جانشین خالد الفالح، تنها به این خاطر بود که با نظرات بن سلمان مخالفت نمی‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها