رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465365

حاج علیاکبری؛ وظیفه ما بردن مردم به بهشت نیست اما باید مقدماتش را فراهم کنیم

ساعت24-رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سند و منشور فقه سیاسی در عصر حاضر محسوب می‌شود و ما باید قدر آن را بدانیم و زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که مخاطبان اصلی که جوانان هستند درصدد فهم بیانیه و ایفای نقش خود برآیند./وظیفه ما بردن مردم به بهشت نیست اما باید مقدمات ورود مردم به بهشت را فراهم کنیم و با کسانی که می‌خواهند مردم را به زور به جهنم ببرند مقابله نماییم.

حجت الاسلام‌ و المسلمین محمد جواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در همایش علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از فرماندهان، مسئولان، اساتید، اندیشمندان و محققان در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، با بیان اینکه «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نگاهی عمیق و راهبردی و آینده نگر و آینده ساز نیاز دارد» اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید مثل بارانی ملایم و حیات بخش دائم در ذهنیت جامعه ما ببارد؛ گام دوم سخن از تغییر مسیر تاریخ دارد و باید به آن در تراز خود نگاه کرد.

وی افزود: بیانیه گام دوم اگرچه در ظاهر بسیار روان است، اما لایه‌های تودرتو و نکته‌های عمیق فراوانی دارد که نیازمند یک نگاه اجتهادی است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سند و منشور فقه سیاسی در عصر حاضر محسوب می‌شود و ما باید قدر آن را بدانیم و زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که مخاطبان اصلی که جوانان هستند درصدد فهم بیانیه و ایفای نقش خود برآیند.

حاج علی‌اکبری در ادامه به بیان ویژگی‌های ساختار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از آغاز بیانیه تا انجام، مسأله امید صادق جلوه‌ای ویژه دارد؛ از دل این امید، جمله کلیدی و دقیق «ما می‌توانیم» استخراج می‌شود.

وی با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: آنهایی که از نزدیک رهبری را می‌شناسند، می‌دانند که ایشان یکبار نویس هستند و کمتر پیش می‌آید که در دست‌نوشته های ایشان خط خوردگی مشاهده شود، اما وقتی که من دست نوشته های ایشان برای گام دوم را دیدم، برخی از صفحات این بیانیه تا حدود بیست بار ویرایش شده بود که این کار نشان از اهمیت و انجام کار کارشناسی بسیار بزرگ در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: برای اداشدن حق بیانیه گام دوم، این بیانیه باید هم به گفتمان عمومی و جاری در جامعه و هم به برنامه تبدیل شود و این کار بر عهده همه و مسئولیتی همگانی است.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: در ساختار کلان بیانیه، بر اساس یک نگاه ما با سه بسته ۷ تایی مواجهیم؛ در این بیانیه ۷ دستاورد انقلاب احصاء شده است که تضمین ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و به اوج رساندن مشارکت مردمی در فعالیت های سیاسی از جمله‌ی برخی از دستاوردها عنوان شده است.

وی هفتگانه دوم را ۷ ظرفیت راهبردی انقلاب اسلامی عنوان کرد و شعارهای جهانی، فطری درخشان و همیشه زنده انقلاب اسلامی، نگاه و روحیه انقلابی، عمل و مدیریت جهادی، تجربه ها و عبرت های گذشته، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای ایمانی و دینی را از جمله‌ی برخی از این ماموریت ها برشمرد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور همچنین هفت ماموریتی که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است را علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را از جمله برخی از آنها عنوان کرد.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بخش دستاوردها وظیفه ما حفاظت از آنها است‌، در بخش ظرفیت ها، این ظرفیت ها باید به خوبی شناسایی و تقویت شود و در زمینه ماموریت ها نیز وظیفه تحقق آنها را بر عهده داریم.

وی با بیان اینکه «در محور گفتمان سازی بیانیه گام دوم اکثر اقدامات مربوط به اقدامات ترویجی- تبیینی است» اظهار کرد: امروز با جنگ فراگیر روایت ها روبرو هستیم و یکی از ویژگی‌های بیانیه گام دوم این‌ است که درست در وقت نیاز یک روایت عالمانه، آرمانگرایانه و مستحکم و استوار از شرایط انقلاب اسلامی ارائه شده است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن بیانیه به برنامه علاوه بر هم اندیشی و همفکری در همه بخش ها، همه حوزه ها باید آن را به عنوان سند برنامه خود تلقی کنند و به نوعی نقش پژوهی در بیانیه بپردازند، گفت: در مجموعه ارتش در سه گانه دستاوردها، ظرفیت ها و ماموریت‌ها، برای پرهیز از کلی گویی، یک نقش پژوهی تفصیلی باید انجام شود. ما برای ائمه جمعه این احصای نقش را انجام داده‌ایم.

حاج علی‌اکبری نقطه‌ی اتصال بین دستاوردها و ماموریت‌ها را ظرفیت ها عنوان و ادامه داد: کسانی که درحال استخراج محورهای بیانیه هستند باید همزمان به منظومه فکری رهبری انقلاب مراجعه کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه«مخاطب ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، جوانان هستند» اظهار کرد: در نیروهای مسلح به واسطه ی حضور سربازان وظیفه یک فرصت مناسبی برای تبیین بیانیه فراهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاکیدات گام دوم انقلاب اسلامی بر لزوم تبیین رویکرد تمدن ساز برای انقلاب اسلامی و نظام انقلابی، گفت: نظام انقلابی کلیدواژه حساس بیانیه است؛ اینجا بخاطر آرمانهای بسیار بزرگی که پیش رو داریم و این آرمانها به ظهور حضرت ولی عصر (عج) متصل است، انقلاب همچنان ادامه دارد و نظام برخواسته از انقلاب به واسطه‌ی انقلابی بودن خود می‌تواند ادامه مسیر دهد. نظام انقلابی همواره در مسیر جامعه پردازی و تمدن سازی است و زیرساخت‌های آن نیز سلول‌های تشکیل دهنده انقلاب اسلامی است.

حاج علی‌اکبری همچنین به در پیش بودن اربعین حسینی اشاره و با تاکید بر اینکه نگاه به اربعین در جامعه اسلامی نگاهی تمدنی است، خاطر نشان کرد: اخیرا رهبری در ارتباط با مسأله اربعین نیز به موضوع نقش تمدن ساز اربعین حسینی تاکید کردند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکیدات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر موضوع ترویج معنویت در جامعه گفت: بسیاری از اوقات مسئولان و دستگاه های مسئول ما فکر می‌کنند که در این زمینه وظیفه ای بر عهده ندارند این درحالی است که سرمایه گذاری دشمنان در این بخش است.

وی اضافه کرد: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به وظایف حاکمیت در ترویج مسائلی اخلاقی اشاره و تاکید می‌کنند که کوتاهی ها در محور دستگاه‌های مسئول جبران شوند.

حاج علی اکبری در پایان اظهار کرد: وظیفه ما بردن مردم به بهشت نیست اما باید مقدمات ورود مردم به بهشت را فراهم کنیم و با کسانی که می‌خواهند مردم را به زور به جهنم ببرند مقابله نماییم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها