رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632952

کسی دنبال کارگری با این مزدها نیست

ساعت 24 - بااین میزان مزدی که دولت تعیین کرده است و دوسال پی درپی است اصراردارد از قانون کار تخطی کند مزدهازیر نرخ تورم افایش یابد مردان کمتری حاضرند برای کارگری به کارخانه‌ها بروند. به همین دلی است که صدای کارفرمایان درآمده است.

مقابل ورودی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ بنرهای استخدام کارگر نصب شده است. آگهی استخدام بسیاری از کارخانه‌ها مدام در سایت‌های کاریابی تکرار می‌شود، اما کارگر نیست که نیست.... این روایت بسیاری از کارخانه‌داران ایرانی است. آن‌ها توضیح می‌دهند که کمبود کارگر سبب شده است ‌بسیاری از کارخانه‌ها به جذب زنان روی بیاورند. زهرا کریمی، اقتصاددان، به «شرق» می‌گوید: در‌حال‌حاضر بازار کار با سه پدیده متفاوت مواجه شده است؛ اول، رویگردانی مردان از کارگری در کارخانه‌ها و جذب گسترده زنان با دستمزد نازل که این مسئله گویای وضعیت نامطلوب تولید است. دوم، پدیده مهاجرت کارگران با مهارت متوسط و بیشتر به خارج از کشور و سوم، جایگزینی کارگران خارجی با مهارت پایین که همگی موجب کاهش بیش از پیش بهره‌وری در کارخانه‌ها و صنایع کشور می‌شود.  

گذشته از این، حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، در ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۲ به عصر ایران گفته است: «متاسفانه شاهد این هستیم که کارگرانی در جامعه مشغول فعالیت هستند که حداقل‌های قانونی کار را دریافت نمی‌کنند. این کارگران در بهترین حالت تنها پایه حقوق را دریافت می‌کنند و مشمول سایر مزایا نمی‌شوند و به‌صورت حدودی ۳۵ درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت، از مزایای شغلی بهره‌مند نیستند». این موضوع سبب شده است بسیاری از ایزانیان واجد شرایط کارکردن درکارخانه‌ها تن به کارگری در کارخانه‌ها و صنایع ندهند و کارخانه‌های تولیدی با کمبود نیروی کار مواجه باشند.

در همین زمینه، آرش اخوان‌طبسی، مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان اصفهان، در هشتم شهریور ۱۴۰۲ به ایمنا گفت: «یکی از مشکلات عمده در فعالیت واحدهای صنفی و صنعتی کشور، کمبود نیروهای ماهر، متخصص و صاحب مهارت است». محمدرضا قاسمی، دبیر کارگروه اقتصادی استانداری اصفهان نیز در ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ به ایرنا گفته بود: «کمبود شدید نیروی کار در استان، به یک معضل مبدل شده و امروز روی بیلبورد تمامی شهرک‌های صنعتی اصفهان استخدام نیروی کار نصب شده است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها