رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470633

واکنش سردار سلیمانی به ادعای استفاده بسیج از اکانت‌های فیک

ساعت24-رئیس سازمان بسیج مستضعفان گفت: استفاده از اکانت های فیک روش های منسوخ منافقین و کسانی است که به دامان بیگانگان پناه برده‌اند و سرسپردگان استکبار شده‌اند. آنها این ادعا را در مورد بسیج می کنند، این موضوع در افکار عمومی خریداری ندارد، کشور چنین نگاهی به بسیج ندارد چون همه بسیج را می شناسند و با بسیج زندگی می کنند.

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان در گفتگویی تفصیلی به مناسبت هفته بسیج، از برنامه ها و اقدامات این سازمان گفته است. در ادامه بخش هایی از این گفتگو را می خوانید.

با توجه به اینکه در آستانه هفته بسیج هستیم از برنامه های سازمان متبوع خود بگویید. چه اقداماتی را در سالگرد تاسیس بسیج در دستور کار دارید؟

من هم به نوبه خود هفته بسیج و چهلمین سالگرد صدور فرمان تاریخی امام راحل برای تشکیل شجره طیبه بسیج را به ملت بزرگ ایران و جوانانی که اکثریت بسیج را تشکیل می دهند تبریک می گویم، هفته بسیج فرصتی است که بخشی از برنامه های بسیج در معرض دید عموم قرار گیرد و اطلاع رسانی شود.

با توجه به اینکه یکی از برنامه های شما اشتغال است، در زمینه اشتغال و خودکفایی خانواده های کم برخوردار چه اقداماتی انجام شده است؟

همه دستگاه ها و سازمان ها می بایست بر توانمندسازی و ایجاد اشتغال متمرکز شوند، مهم آن است که نه تنها محرومین بلکه بیکارها هم دارای شغل باشند. ملت ایران، ملت توانمندی است و بسیج باید پرچمدار حل مشکلات باشد. ما باید استعدادها و ظرفیت هایی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد را شناسایی کنیم و جوانان جویای کار را که اکثرا تحصیل کرده هستند متناسب با علایق و جغرافیای زندگی شان آموزش دهیم و تسهیلاتی که لازم دارند در اختیارشان بگذاریم ما میتوانیم حجم وسیعی را اشتغال زایی کنیم.

چهارده هزار صندوق های قرض الحسنه در سراسر کشور ایجاد شده است و تا پایان سال به بیست هزار خواهد رسید؛ بسیج در جهت کمک اشتغال جوانان برای ایجاد صندوق های قرض الحسنه در مساجد اقدام کرده است؛ البته این صندوق‌ها متعلق به خود مردم است و بسیج شرایط را برای آنها فراهم کرده است. در حال حاضر چهارده هزار صندوق قرض الحسنه در سراسر کشور و در مساجد مختلف تشکیل شده و این عدد تا پایان سال به بیست هزار خواهد رسید.

در گفتگو با شما اعلام می کنم که ما ادعا داریم که اگر با ما همکاری شود می توانیم لشکر بیکاری را شکست دهیمآماری از میزان اشتغال ایجاد شده تا به امروز دارید؟

تا به امروز ۱۷۰ میلیارد تومان گردش مالی این صندوق ها بوده و ۲۷ هزار شغل ایجاد شده است. نه اینکه بخواهیم شعار دهیم، ما برنامه های عملی بر اساس کد ملی داریم و بر روی این پروژه کار می کنیم و با دستگاه های دولتی و نهاد های حمایتی در حال گفتگو هستیم که بشود این مسیر را طی کنیم، اما اگر حمایت نشود ما توانایی هایی که مردم دارند را حمایت می کنیم؛ مثل صندوق های قرض الحسنه که بخشی از این تسهیلات به عنوان قرض الحسنه کارگشایی و بدون سود است و کارمزد هم ندارد،.این حرکت کاملا مردمی و خداپسندانه است.

تا امروز ۳۸ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد شده است و از این محل ۷۵ هزار شغل ایجاد شده استبر اساس آمارها و با توجه به اینکه ابتدای کار صندوق هاست، تا کنون ۲۷ هزار شغل ایجاد شده است و این صندوق ها هزار و ۵۰۰ تسهیلگر و ۶۰۰ هزار عضو دارند. در سال ۹۸ و تا امروز ۳۸ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد شده است و از این محل ۷۵ هزار شغل ایجاد شده که این آمار تقریبا صد هزار اشتغال را تاکنون در بر می گیرد و در حال افزایش است. بسیج این ظرفیت را دارد که پرچمدار مقابله با بیکاری باشد و تلاش می کنیم با تکیه بر توانایی مردم مشکل بیکاری را به عنوان یک معضل اجتماعی حل کنیم.

چندی پیش گفتید هدف اصلی ما در سازمان بسیج رونق تولید است. طرح هایی که در راستای رونق تولید در سازمان بسیج انجام شده به چه صورت است و در چه حوزه هایی فعالیت می کنید؟

سی و هشت هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی تا کنون توسط بسیج به بهره برداری رسیده است. ما هدف گذاری کردیم که در هر اقلیمی متناسب با مقتضیات اقلیم قطب تولید ایجاد کنیم؛ مثل یک نشان یا برند مانند سیب دماوند. ۴۰۰ نقطه کشور در دستور کار داریم که محصولاتشان نشان دار شود. ما اشتغال در بخش توزیع را قبول نداریم، اشتغال در بخش توزیع به تعداد کافی شغل بارگذاری شده است. بسیج برای ایجاد اشتغال در بخش تولید، گردشگری و خدمات تمرکز کرده است.

برنامه بسیج تولید خانگی و در واحد های کوچک زودبازده است که اگر آسیب هم ببیند با کمک به آنها می شود آن را بازیابی کرد، اما اگر یک مجموعه بزرگ آسیب ببیند بازیابی آن مشکل است.

از جمله اقدامات دیگر بسیج در بخش تولید کمک به واحدهایی است که آسیب دیده اند، بسیج صنعت ما طرح «صنعت‌یار» را در دستور کار قرار داده و واحد های آسیب دیده با مسئولان، صاحبان صنایع و صاحب صنعتی که آسیب دیده و دچار رکود و بیکاری شده مشکل را حل می کنند.

کلینیک صنعت بسیج به عنوان صنعت‌یار ۹ هزار واحد تولیدی را درمان کرده استکار دیگر که توافقات آن با دولت، سازمان برنامه و بودجه و بانک عامل در حال انجام است، ایجاد نیروگاه های خانگی است، تا با تسهیلات قرض الحسنه نیروگاه های خورشیدی برق تولید کنند.

روستائیان با این تسهیلات واحد تولیدی را در محل زندگی خود نصب و انرژی وارد شبکه می‌کنند، این خود به معنی افزایش تولید برق در واحد های کوچک است. افراد از این طریق می توانند به درآمد پایدار برسند. کشور ما ماه های زیادی از سال می تواند بهره حداکثری از نیروی خورشیدی بگیرد که یک آمار قابل توجه است و می تواند در بحث های اقتصادی خانواده ها بسیار موثر باشد، این طرح «جهاد روشنایی» نامیده شده که البته مسیری است که منحصر به امسال نیست. تلاش داریم اولین واحد ها در هفته بسیج به بهره برداری برسد.

بسیج به چه میزان توانسته مشکلات کشور را حل کند؟

نظام مقدس جمهوری اسلامی برای همه است و فقط مختص به یک بخش خاص نیست، پس هر مشکلی را حل کنیم در مسیر انقلاب و کمک به کشوراست. ما با دولت اعلام همکاری کرده ایم، از بین بردن بیکاری کار بسیار سختی است و همه مسئولان و دستگا ها باید با هم در این مسیر همکاری کنند، همه این مشاغلی که توسط بسیج ایجاد شده در واقع کمک به دولت است.

تا کنون با توجه به توافقاتی که با دولت داشتید به چه میزان توانسته اید مشکلات دولت را در بخش اشتغال، محرومیت زدایی و ... حل کنید؟

بله آمار دقیق اقداماتی که در حوزه های مختلف تا کنون انجام شده وجود دارد. از دهه فجر گذشته بیست هزار برنامه محرومیت زدایی در دستور کار قرار گرفته که بسیاری از آنها را تا کنون به بهره برداری رسانده ایم که در این مسیر استاندارهای محترم همکاری های بسیار خوبی با ما داشته اند.

بسیج به تازگی فعالیت بیشتری در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته است، دلیل فعالیت گسترده بسیج در این عرصه چیست؟ چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

مواد مخدر و اعتیاد یکی از معضلات کشور است ما با دستگاه های مسئول در این زمینه مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر توافق نامه امضا کردیم که اردوگاه های ترک اعتیاد به همراه ایجاد اشتغال در بعضی از استان ها به عنوان نمونه دایر شود.

در استان تهران مرحله اول این پروژه بهره برداری شده و مرحله دوم آن در حال انجام است. مراکز این چنینی در استان کرمان، قم، لرستان، اصفهان آماده بهره برداری است.

در برخی استان های دیگر هم در صدد هستیم تا در ادامه توافقاتمان این کار انجام شود، به این شیوه که معتادین متجاهر که خانواده هایشان آنها را رها کرده اند، پس از شناسایی، جمع آوری شده و با تمام استانداردهای بهداشت و درمان و با حضور نمایندگان مسئول در این زمینه در اردوگاه ها و تحت نظارت و بر اساس الگوها و روش های فوق العاده مدرن و پیشرفته سم زدایی می شوند و بعد از آن متناسب با سابقه شغلی یا علاقه در همان محیط وارد کار می شوند و این افراد پس از آنکه اطمینان حاصل شد که سم زدایی شده اند با هماهنگی خانواده از کمپ خارج و تحویل خانواده می شوند.

این یک الگوی جدید است که برای اولین بار توسط سپاه تهران در اردوگاه شهید زیادیان انجام شده و ان‌شالله ادامه آن در استان های دیگر آماده بهره برداری است.

البته این کار، غیر از کارهایی است که ما در زمینه پاک کردن محلات انجام می‌دهیم. از دیگر اقدامات بسیج پاک کردن محلات از مسائل مربوط به اعتیاد و مواد مخدر است و می بایست به صورت بسیار جدی به این موضوع پرداخته شود، چرا که اعتیاد آسیب های زیادی را ایجاد می کند. بسیج در این زمینه هم پرچم دار بوده و امکانات و سرمایه لازم را برای حل این مسئله به میدان آورده است.

بسیج در مسئله سیل که ابتدای سال اتفاق افتاد، چه اقداماتی را انجام داد؟

در سیلی که ابتدای سال اتفاق افتاد در دو مرحله گروه های جهادی فعالیت داشتند؛ مرحله اول، مرحله امداد رسانی در مناطقی که سیل اتفاق افتاد و در بعضی شهرها ۷۰ هزار پرس غذا توسط گروه های جهادی پخته و توزیع می شد.

مرحله دوم که عنوان جهاد همبستگی را بر آن نهاده ایم، مربوط به تعمیر و ساخت منازل سیل زدگان بود که ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را با دستگاه های دولتی و مردم توافق کردیم، از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیر و تحویل شد، ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی هم در حال ساخت است. ۶ هزار و ۲۰۰ گروه جهادی در سیل اخیر مشارکت داشتند که حجم قابل توجهی است. این گروه ها از بیست تا دویست نفر بوده اند.

در حوزه فرهنگ و هنر و در ساخت سریال و فیلم چه اقداماتی توسط بسیج انجام شده است؟

فرهنگ و هنر یکی از محورهای شاخص و مورد توجه بسیج است. کشور ما پیشینه فرهنگی و هنری برجسته ای در دنیا دارد و مردم ما مردم فرهیخته ای هستند. بسیج هم به عنوان اینکه بخشی از این حرکت مردمی را پرچمداری می کند توفیقات خوبی در عرصه فرهنگ و هنر داشته، در زمینه تولید مستند تلویزیونی و ساخت سرود آمار بالایی داریم اما در بعضی از موارد مثل فیلم یا سریال که هزینه بر است آمار راضی کننده نیست و باید کار بیشتری شود.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از فعالیت های شما در فضای مجازی است، در حوزه سایبری چه برنامه هایی دارید؟ آیا این موضوع که در سازمان بسیج اکانت فیک در شبکه های اجتماعی ساخته می شود و آن اکانت ها فعال هستند، صحت دارد؟

امروز فضای مجازی یک موضوع بسیار گسترده ای است. اقشار فرهیخته، دانشمند، نخبه و جوانان مان حضور گسترده ای در فضای مجازی دارند و این ها فرزندان این ملت هستند. ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بسیار بالاست و بخش قابل توجهی کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که بخش زیادی از آنها بسیجی و انقلابی هستند و انگیزه دارند و نیازی به اکانت فیک ندارند و اگر همه فعال باشند اتفاق بسیار ویژه ای خواهد افتاد. نیروهای انقلابی در فضای مجازی حضور دارند و حضورشان قطعا توسعه پیدا خواهد کرد. قطعا نیروهای انقلابی از فناوری ارتباطی استفاده می کنند.

موضوع حضور بسیج در فضای مجازی برمی گردد به اینکه چطور بسیج را تعریف کنیم؛ شما یک وقت بسیج را تشکیلاتی معرفی می کنید که یک راس و سلسله مراتب حاکمیتی دارد اما اینطور نیست، بسیج یک تفکر است. هر واحد بسیج برای خود مغز دارد و این مغزها با توجه به اینکه هدف مشترک دارند و هدفشان تشکیل دولت اسلامی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی است که با هم شبکه می شوند و اینطور نیست که شخصی بسیجیان را سازماندهی کرده باشد، این افراد به صورت خود جوش به شکل شبکه می شوند.

قطعا حضور بسیج در فضای مجازی بسیار گسترده تر از تصور دشمنان است و لزومی به استفاده از اکانت فیک نیست. اینکه عده ای را استخدام کرده و پشتیبانی مالی کنیم که در فضای مجازی فعالیت داشته باشند، به هیچ عنوان این اقدام را انجام نداده و نیازی به این اقدام نداریم.

اکانت فیک دارید یا خیر؟

خیر، اکانت فیک در شبکه های اجتماعی نداریم و اصلا به این شکل نیست و لزومی به داشتن اکانت فیک نداریم. وقتی می تواند با اکانت واقعی و مردمی در فضای مجازی حضور داشته و تولید محتوا کنیم چه نیازی به این روش های وجود دارد.

استفاده از اکانت های فیک روش های منسوخ منافقین و کسانی است که به دامان بیگانگان پناه برده‌اند و سرسپردگان استکبار شده‌اند. آنها این ادعا را در مورد بسیج می کنند، این موضوع در افکار عمومی خریداری ندارد، کشور چنین نگاهی به بسیج ندارد چون همه بسیج را می شناسند و با بسیج زندگی می کنند. ما پرچمدار مطالبات مردم هستیم و یاور و خدمت گزاران مردم هستیم. بسیج با مستضعفین و برای مستضعفین است و اگر درجایی با ویژگی های اصلی بسیج فاصله داریم باید این فاصله را جبران کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها