رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 475087

ارتودنسی دندان چیست؟ اهداف، فواید و خطرات ارتودنسی کدامند؟

رپورتاژ تبلیغی / ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟ به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می‌شود؟

dir="RTL">ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟ به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می‌شود؟ فواید، عوارض و هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟ با خواندن این مقاله به پاسخ این سوالات و سوال های مشابه دیگر دست پیدا خواهید کرد.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یکی از زیرشاخه ها و تخصص های اصلی رشته دندانپزشکی است. کلمه ارتدونسی ریشه ای یونانی دارد و ازترکیب ۲ واژه "orthos" به معنی راست و صاف کردن و " dontics" به معنی دندان ها ساخته شده است. پس به طور کلی این رشته دندانپزشکی به هماهنگ و هم‌تراز کردن دندان هایی می‌پردازد که برای مثال، ناصاف یا کج هستند. به صورت علمی تر، این رشته به برطرف کردن میزلایند (misaligned) یا ناهناهنگی های دندان و مال اکلوژن ها یا مشکلات مربوط به بایت که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد می‌پردازد.

متخصص ارتودنسی کیست؟

به دندانپزشکی که در تراز، هماهنگ و صاف کردن دندان ها و مشکلات بایت تخصص دارد و به درمان این مشکلات میپردازد به اصطلاح متخصص ارتودنسی گفته می‌شود. در واقع این شخص پس از دریافت مدرک دندانپزشکی با گذراندن دوره های تخصصی تر، تبدیل به یک متخصص ارتودنسی می‌شود. این متخصصان می‌توانند به درمان موقعیت های غیرطبیعی و نامنظم دندان ها، فک و صورت کمک کنند.

اهداف ارتودنسی دندان

· بهبود موقعیت دندان ها و افزایش زیبایی دهان و صورت

· بهبود سلامت و عملکرد بایت

· پیشگیری از بروز برخی بیماری های مربوط به دندان

برخی از مال اکلوژن های دندان که ممکن است با کمک ارتودنسی دندان درمان شوند عبارتتد از:

· کراودینگ دندان: نامرتب بودن و شلوغی دندان ها

· اوپن بایت: ایجاد فاصله قابل توجه بین فک بالا و پایین در بخش جلوی دهان

· اور بایت: در این وضعیت فک بالا در بخش جلوی دندان ها به صورت قابل توجهی جلوتر از فک پایین است.

· آندربایت: در این وضعیت فک پایین در بخش جلوی دندان ها به صورت قابل توجهی جلوتر از فک بالا است.

دیپ اور بایت: همان اوربایت است با این تفاوت که بیشتر و عمیق تر از آن است.

· کراس بایت: دندان های عقبی به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند.

· اورجت افزایش یافته: دندان های فک بالا به صورت چتری روی دندان های فک بالا را میپوشانند. معمولا بر اثر مکیدن انگشت یا پستانک این اتفاق رخ میدهد.

· اورجت معکوس: برعکس مورد بالا

· فاصله بین دندان ها: ایجاد فاصله قابل توجه بین دندان ها

· و ...

فواید ارتودنسی دندان

ارتودنسی میتواند هم جنبه درمانی داشته باشد و هم جنبه زیبایی. برخی فواید درمان با روش های ارتودنسی دندان عبارتند از:

· افزایش اعتماد به نفس

· افزایش زیبایی صورت

· بهبود عملکرد دندان ها

· بهبود عملکرد جویدن

· ارتقاء توانایی صحبت کردن

· کاهش احتمال گیر کردن مواد غذایی در بین دندان ها

· کاهش وارد شدن آسیب به بافت لثه با درمان مشکلات بایت و مال اکلوژن (باید در واقع به فضای دهان و بین دو فک بالا و پایین اشاره دارد و مال اکلوژن به مشکلات ساختاری و عدم هماهنگی بین دندان ها و فک های بالا و پایین)

· و ...

روش‌های ارتودنسی دندان که توسط متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرند

متخصص ارتودنسی با روش های مختلفی اقدام به درمان و یا زیباسازی دندان های شما می‌کند. تمام رده های سنی از کودکان گرفته تا بالغین بزرگسال، میتوانند توسط متخصص ارتودنسی ویزیت شده و مشکلاتشان درمان شود. این متخصصان با کمک تجهیزات و دستگاه های مختلفی اقدام به درمان مشکلات مراجعین و بیماران خود میکنند. دستگاه های ارتودنسی به دو دست زیر تقسیم میشوند:

· ثابت: دستگاه های ثابت شامل انواع بریس ها هستند که برای یک مدت طولانی به دندان های شما متصل میشوند و تا دندان های شما مرتب و درمان نشوند همچنان ها به دندان ها متصل خواهند مانند.

· متحرک : ارتودنسی متحرک نیز همانطور که از نامش پیداست قابل جابجایی و حرکت است و لازم نیست برای همیشه آن ها را به دندان ها متصل کرد. برخلاف ارتودنسی ثابت که حتی هنگام غذا خوردن نباید دستگاه ها را در آورد در ارتودنسی متحرک میتوان هنگام نوشیدن، غذا و خوراکی خوردن آن ها را برداشت.

خطرات ارتودنسی دندان

یکی از مهمترین خطرات و ریسک های درمان با دستگاه های ارتودنسی این است که احتمالا نتایج مد نظر ما حاصل نشود و به عبارتی درمان با شکست مواجه شود. هرچند که این مورد بسیار نادر است اما اگر روند درمان خود را به یک متخصص ارتودنسی حرفه ای واگذار نکنید، احتمال بروز چنین خطری برای شما وجود دارد. اما در هر صورت نگران نباشید زیرا مزایای ارتودنسی بسیار بسیار بیشتر از خطرات آن است. در ادامه با برخی از خطرات احتمالی درمان با ارتودنسی بیشتر آشنا خواهید شد:

· پوسیدگی زودرس دندان ها: اگر در دوران درمان با دستگاه های ارتودنسی به درستی مسواک نزنید، بهداشت دهان را رعایت نکنید و مخصوصا اطراف بریس ها را تمیز نکنید دندان ها به مرور زمان دچار پوسیدگی میشوند.

· جذب ریشه دندان: جابجایی و تغییر موقعیت دندان ها با بریس ها میتوانند باعث به وجود آمد چنین مشکلی در شما شود.

· از دست رفتن حمایت لثه ها از دندان ها: این مشکل نیز در برخی افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده میکنند رخ میدهد. درمان ارتودنسی با بریس میتواند در کسانی که التهاب لثه دارند مشکلشان را بدتر کند و خطر بروز عفونت یا بیماری لثه را افزایش دهند.

هزینه ارتودنسی چقدر است و متخصص ارتودنسی چقدر پول بابت درمان شما می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال که هزینه ارتودنسی چقدر است؟ نمی‌توان پاسخ دقیقی ارائه داد. درمان های ارتودنسی متنوع هستند و هر کدام بسته به فاکتورهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند. اما موارد زیر در تعیین قیمت ارتودنسی دخیل هستند:

· نوع و تعداد تجهیزات، دستگاه ها و ابزار مورد استفاده در پروسه درمان

· سن‌وسال بیمار

· وجود یا عدم وجود بیماری‌های مربوط به دهان و دندان

· طول مدت‌درمان

· تجربه، دانش و مهارت متخصص ارتودنسی

· محل انجام درمان

· شرایط بیمه ای

· و...

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها