رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488058

درباره نوجوانان بیشتر بدانیم - 1

درمغز نوجوانان چه می گذرد

ساعت 24- منصوره نصرتی کردکندی -همه افکار آدمی  زاییده مغز است . احساس و آرزوهایی که آدمیان  تجربه می کنند و حکایت هایی که در حافظه افراد نقش بسته  و باقی مانده است در مغز زاد و رشد می کنند.

نوجوان
r />
به تازگی دانشمندان دریافتند مغز انسان در دوران کودکی به رشد کامل رسیده است . امروزه و با استفاده از تکنولوژی روز آمد تصویر برداری می توانیم درون مغز افراد را درهر سنی ببینیم . این تکنولوژی بود که به ما امکان داد به این مساله پی ببریم که رشد و تغییرات مغز فقط مختص به ورود از دوران نوجوانی به دوران بلوغ نیست درباره نوجوانان دهها پرسش مهم وجوددارد که باید بررسی شوند. به طور مثال این پرسش بسیار مطرح می شود که چه اتفاقی در مغز نوجوان می افتد ؟ چه چیزی سبب خطر جویی فراوان او شده ویا چرا نیاز به اشتیاق به دوستی در این گروه سنی بسیار رایج است؟ چرا کودک آرام تبدیل به نوجوان چالش انگیز می شود ؟ چرا بسیاری بیماری های روانی ، افسردگی ، اعتیاد ، جنون نوجوانی در سال های شکل گیری شخصیت شروع می شود ؟ دهها پرسش دیگر نیز در این باره وجود دارد که حالا شاید در جای دیگری بتوان مطرح کرد.
نوجوانی انحراف نیست
وقتی به مردم می گویم من در باره ذهن نوجوانان مطالعه می کنم . عکس العمل سریع آنها معمولا خوب نیست و انگار که یک جوک شنیده اند و حرفهای خنده دار می زنند و به طورمثال می گویند ، در باره چه چیزی صحبت میکنی ؟ مگر نوجوانان مغز دارند ؟ شاید بنا به دلایلی و با توجه به مسایل اجتماعی بشود این گونه داوری کرد و درباره نوجوانان حرف زد. و البته این عجیب به نظر می رسد . واقعیت این است که ما نمی توانیم در باره گروه های سنی دیگربه همین آسانی داوری کرده و آنها را به آسانی به این صورت دست بیندازیم . ایا می توانید تصور کنید در میان یک گروه و در برابر چشم دیگران افراد سالخورده را به این دلیل که حافظه آنها ضعیف شده و دیگر سرعت عمل جوانی را از دست داد ه اند دست انداخته و مسخره کنیم ؟ این را باید بدانیم شاید ممکن باشد نوجوانان به دلایلی تمسخر شوند اما باید دانست گاهی رفتار آنها با بزرگسالان تفاوت دارد . نوجوانان رفتارهای گونا گونی در جامعه دارند و این رفتارها باهم تفاوت دارند . برخی از آنها ماجراجویی را دوست دارند وریسک می کنند ، شمار قابل اعتنایی از نوجوانان کم رو هستند برخی دیگر دیر به رختخواب می روند ، دیر از خواب بیدار می شوند و گروهی نیز ارتباط متفاوتی با دوستان خود دارند. هم اکنون می دانیم همه این ویژگی ها نشان دهنده مرحله مهمی از رشد(development ) مغز است . نوجوانی گمراهی نیست بلکه مرحله ای تعیین کننده برای مستقل شدن و درمیان اجتماع بودن است . در جریان پژوهش متوجه شدم رفتار نوجوانان جذاب است اما این جذابیت به دلیل نامعقول بودن و عجبیب و غیر قابل توضیح بودن نیست بلکه برعکس به ما بینش می دهد و چگونگی تغییرات طبیعی در فیزیولوژی مغزمان رادرکارهایی که انجام می گیرد را نشان می دهد و همچنین مشخص می کند در بزرگسالی چگونه خواهند بود .
دراین نوشتار می خواهیم آنچه در باره مغز نوجوان می دانیم را بگوییم و به شما نشان دهیم چگونه در باره مسیررشد مغزدراین سالها مطالعه می کنیم . رفتارهای نوجوان چگونه رشد می کند و سرانجام چگونه ،افراد رفتار مناسب را مشخص می کنند. در این وضعیت ها است که ما با توجه به احساس خود در دوران نوجوانی و یا آنچه که در افراد دیگر برازنده می بینیم را پایه ارزیابی قرار می دهیم . دریک جمله کوتاه باید بگوییم رشد نوجوان بر اساس تجربیات آدمی متفاوت خواهد بود./ ادامه دارد

برگرفته از کتاب INVENTING OURESLVES

نوشته : sarah-Jayne -Blakemore

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها