رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497214

رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازمه بازگشایی مهدکودک‌ها

ساعت24 - نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه ۴۰۳۰ گفت: رعایت نکته‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا یا انتقال آن، لازمه بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها است.

مهد کودک
عالیه پوردست روز پنجشنبه درباره بازگشایی مدارس و مهدهای کودک افزود: دلیل اینکه گفته می‌شود بچه‌های کمتر از ۱۸ یا ۹ سال کمتر به کرونا مبتلا شده‌اند این است که مدارس باز نبوده و از طرفی سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به بزرگسالان مقاوم‌تر است و در برابر بیماری‌های عفونی مقاومت نسبی دارند و واکنش‌های کمتری نسبت به بیماری‌های عفونی در بدن آنها ایجاد شده و به همین دلیل کرونا در بچه‌ها باعث ایجاد علائم شدید نمی‌شود.

وی ادامه داد: زمانی‌که ویروس می‌خواهد وارد بدن انسان شود نیاز به گیرنده دارد که این گیرنده‌ها بیشتر از همه در ریه قرار دارند، تعداد زیادی گیرنده در سطح ریه افراد بزرگسال وجود دارد، اما این گیرنده‌ها در بچه‌ها هنوز تکامل نیافته یا خیلی کم هستند.

پوردست بیان کرد: به این گیرنده‌ها، گیرنده پروتئینی ACE-۲ گفته می‌شود. این گیرنده‌ها عاملی هستند که ویروس برای وارد شدن به سلول بدن انسان از آن استفاده می‌کند و برای همین است که بیشتر علائم کووید ۱۹ ریوی است، اما بچه‌ها این گیرنده‌ها را کم دارند و ویروس باید از راهی وارد سلول شود که این راه خیلی محیا نیست.

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ اظهار کرد: بنابراین بچه‌ها به دو دلیل کمتر دچار علائم ویروسی کرونا شده‌اند، یکی تکامل کم گیرنده‌های پروتئینی در سطح سلول‌های ریه و دیگری مقاومت سیستم بدنی است. یعنی به شرطی که بچه‌ها بیمار نبوده و بیماری مزمنی نداشته باشند، ایمنی نسبی قوی‌تری دارند.

وی افزود: علت اینکه تا الان تعداد کمتری از بچه‌ها دچار علائم شدند، همین دو دلیل است که مطرح شد. ولی علت دیگر آن هم که در کشور چین بررسی شده این است که مدارس به موقع تعطیل شدند و زنجیره انتقال از طریق بچه‌ها قطع شد. به هر حال این ویروس نوپدید است و اطلاعات درباره آن کامل نیست و دقیقا نمی‌توان گفت چرا بچه‌ها مبتلا نشدند، اما برخی از دلایل آن همین موارد است.

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ گفت: ویروس کرونا می‌تواند علائم جدید یا شدیدی را در بچه‌ها مانند سندروم کاوازاکی ایجاد کند که موارد مشابه خیلی زیادی از آن در مراکز طبی کودکان بیمارستان‌های تهران دیده شده است. با توجه به این موضوع ممکن است با وجود گفته‌ها علائم شدیدی از ویروس در بچه‌ها به وجود بیاید و برای همین در زمان بازگشایی مدارس و مهدهای کودک باید به نکات ویژه‌ای توجه شود. باید به بچه‌ها با زبان خودشان چه در مدارس و چه در مهدهای کودک درباره بهداشت و آداب تنفسی آموزش داد. بچه‌ها حتما باید از ماسک استفاده کنند و تا زمان فروکشی کامل کرونا والدین بچه‌های زیر یک سال را به مهدکودک به ویژه در مناطق قرمز و پرخطر که هنوز شرایط بازگشایی را هم ندارند، نبرند.

پوردست گفت: در مناطق سفید با خطر کمتر هم ترجیحا بچه‌های زیر یک سال را نباید به مهد کودک برد. بچه‌ها از سنی باید وارد مهدکودک شود که بتوانند از ماسک استفاده کنند و بهداشت تنفسی و ادب سرفه کردن را آموزش ببیند، بهداشت دست و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. اگر مهدکودک شلوغ و تهویه مناسب هم نداشته باشد می‌تواند باعث انتقال کرونا از مربی به کودک یا از کودکی به کودک دیگر شود.

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ اظهار کرد: همه نکاتی که در جلوگیری از انتقال کووید ۱۹ به تمام بزرگسالان آموزش داده می‌شود باید در مدارس هم رعایت شود. حتما باید از افشانه‌ها و اسپری‌های ضدعفونی کننده برای سطح کیف و لباس و کفش آنها استفاده شود.

وی درباره استقرار کادر درمانی در مدارس بیان کرد: همه مدارس و مهدهای کودک موظف هستند تا یک نفر به عنوان مسئول بهداشت در مدارس مستقر داشته باشد. اکنون در مهدهای کودک هم استقرار مسئول بهداشت ضرورت دارد تا اگر علائمی ‌از بیماری کرونا در کودک مشاهده شد به منطقه بهداشت یا مراکز درمانی اطلاع دهد.

پوردست درباره کودکانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند نیز گفت: کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای، چاقی، اضافه وزن، دیابت، ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی‌اند یا تحت عمل قلب قرار گرفته ‌یا نقص سیستم ایمنی دارند، افراد در معرض بیماری محسوب می‌شوند و باید صددرصد از حضور در اماکن پرخطر خودداری کنند.

سامانه تلفنی ۴۰۳۰ همزمان با اوج گیری ویروس کرونا با هدف مشاوره به شهروندان راه اندازی شد.

منبع:ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها