رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507732

خطر بزرگ وایفای رایگان

ساعت24-هنگام استفاده از وای‌فای عمومی با توجه به ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعدد، باید احتیاط کرد و البته کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که می‌شود سعی کنید از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید.

وای فای
امروزه از اینترنت وای‌فای و بی‌سیم در بسیاری از مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها مجهز به این فناوری هستند و به مشتریان خود اینترنت رایگان ارائه می‌دهند. اما خطر بزرگ وای‌فای‌های عمومی این است که اطلاعاتی که فرد رد و بدل می‌کند، برای تمام کسانی که از آن استفاده می‌کنند، قابل مشاهده است.

نکته‌ای که تقریبا همه کاربران از آن بی‌اطلاع هستند، ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعددی است که وای‌فای رایگان در اماکن عمومی برای آن‌ها به وجود می‌آورد که ممکن است هرگز از تبعات منفی آن در آینده باخبر نشوند و تنها از حساب‌های کاربری آنها برای اهداف و انگیزه‌های شوم و غیراخلاقی هکرها و مجرمان سایبری سوءاستفاده شود.

اتصال به اینترنت وایرلس یا وای‌فای رایگان با اینکه فواید زیادی از جمله اتصال نامحدود به اینترنت در هر لحظه و مکان را دارد، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها در پی خواهد داشت.

به همین سبب کارشناسان امنیتی همواره به کاربران توصیه می‌کنند در صورتی که می‌خواهند در همه جا دسترسی به اینترنت داشته باشند و از خدمات آن بهره ببرند، بهترین راهکار آن است که از اپراتور مخابراتی مربوطه سیم‌کارت خود، بسته‌های اینترنتی با حجم و زمان مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کرده و بدین ترتیب علاوه بر عدم نیاز به اتصال به وای‌فای اماکن عمومی با ضریب امنیتی پایین، در هر مکانی که خواستند، به اینترنت متصل شده و به انجام کارهای مورد نظر خود بپردازند.

مراحل محافظت در استفاده از وای‌فای عمومی

قابلیت دسترسی به اینترنت در مکان‌های متعدد، امکان ارتباط و دورکاری (اشتغال از راه دور ) را فراهم آورده است، هر چند اتصال به شبکه‌های عمومی به امنیت و سهولت وای‌فای خانگی نیست. به‌دلیل عدم شناخت از هویت ایجادکننده وای‌فای عمومی و عدم آگاهی از هویت کاربران مشترک، این‌گونه از اتصالات، ضریب امنیتی پایین‌تری نسبت به نوع خانگی آن دارد.

برای امنیت سایبری، پلیس فتا نیز به مواردی اشاره کرده که رعایت آنها ضروری است. به خاطر داشته باشید امنیت در وای‌فای عمومی وجود ندارد، خطر تهدیدات بالقوه از دو ناحیه (صاحب شبکه و کاربران متصل) در کمین است، بنابراین تا جای ممکن از کمترین تعداد وای‌فای عمومی استفاده کنید یعنی به اتصالات قبلی بسنده کنید.

با استفاده از پروتکل HTTPS به‌هنگام وب‌گردی، خود را در برابر سرقت اطلاعات و رصد ترافیک تبادلی بین خود و سرور اصلی ایمن کنید و هرگز از طریق پروتکلHTTP وارد هیچ سایتی نشوید. همچنین حتی در صفحات معتبر، از وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند آدرس منزل، ایمیل، شماره تماس، گذرواژه و شماره کارت بانکی در بستر وای فای‌عمومی خودداری کنید.

قبل از اتصال به وای فای عمومی از مسدود کردن تمامی گزینه‌های مربوط به "اشتراک‌گذاری (file sharing)" در تنظیمات تبلت، رایانه و گوشی هوشمند خود مطمئن شوید. در صورت وجود هرگونه پیش‌شرط در استفاده از وای‌فای عمومی، حتماً با هوشیاری مطالعه و از پذیرش عجولانه آن خودداری کنید. گاهی به محض برقراری اتصال، پیغام نصب یک یا چندین نرم افزار(اپلیکشین) روی گوشی مشاهده می‌شود اما تحت هیچ عنوان آن‌ها را نصب نکنید.

همچنین می‌توانید هنگام اتصال به اینترنت وای‌فای، از وی‌پی‌ان استفاده کنید، زیرا وی‌پی‌ان قادر به کدگذاری اطلاعات تبادلی بین دستگاه و سرور بوده و از سرقت ترافیکی جلوگیری می‌کند. هرچند بهترین روش جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از وای‌فای عمومی، استفاده نکردن از آن است. بنابراین اگر به نقاط دورافتاده می‌روید، قبلاً اطلاعات مورد نیاز خود را دانلود کنید و در صورت اجبار فقط از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها