رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507770

واکنش مجلس به کشف حجاب زنان در خودرو /تصمیم‌گیری درباره تعطیلات تابستانی نمایندگان/ حواشی صحن علنی مجلس

ساعت24-جلسه علنی امروز مجلس درحالی به پایان رسید که از مسئله قیر رایگان انتقاد از حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان مطرح شد.

هرچند جلسه علنی امروز بهارستان مانند روزهای گذشته پرهیاهو نبود اما خالی از حاشیه هم نبود.

مخالفت با سلب فوریت از طرح قیر رایگان

طرح قیر رایگان اولین موضوعی بود که در دستورکار مجلس قرار گرفت. از آنجا که این طرح یک فوریتی بود در همان ساعت اول موضوع سلب یک فوریت از این طرح مطرح شد که نمایندگان با سلب یک فوریت از طرح الحاق یک بند به تبصره یک بودجه ۹۹ مخالفت کردند.

مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران به عنوان نماینده درخواست کنندگان این سلب یک فوریت اظهار داشت: همه نمایندگان از اصل موضوع و پیگیری طرح‌های عمرانی و راه‌های روستایی حمایت می‌کنند و هدف ما دقت در نحوه اجرا برای جلوگیری از فساد است.

وی افزود: گزارش کمیسیون برای راه‌های روستایی و تامین اعتبار برای طرح‌ها است، در حالی که بنابر قانون، پیشنهادات بدون منبع درآمد مشخص، قابل طرح نیست، بنابراین کسی با اصل موضوع مخالفت ندارد بلکه باید مطمئن شد که شورای نگهبان این طرح را رد نمی‌کند.

انتخاب ناظر در شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت تا مشاغل خانگی

تقریبا در هر جلسه یکی دو انتخابات برای تعیین ناظر در شوراهای ویژه برگزار می‌شود و امروز نوبت شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ستاد حمایت از مشاغل خانگی برگزار شد.

نمایندگان هم علی اکبر بسطامی و اردشیر مطهری را به عنوان دو عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت انتخاب کردند. ناگفته نماند از مجموع ۱۶۰ رأی اخذ شده در صحن، علی اکبر بسطامی با کسب ۱۴۶ رأی و اردشیر مطهری با ۱۳۷ رأی به عنوان اعضای ناظر در این شورا معرفی شدند.

در همین راستا علی اصغر عنابستانی و حسین حاتمی را به عنوان دو عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی انتخاب کردند.

تصمیم گیری درباره تعطیلات تابستانی نمایندگان

محمدرضا صباغیان بافقی نیز در تذکری با استناد به ماده ۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: براساس آئین نامه داخلی، تعطیلات تابستانی مجلس در سال حدود ۳۰ روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می شود، از طرفی طبق روال گذشته مجلس ۲ بازه زمانی ۱۵ روزه در مردادماه و شهریورماه را به تعطیلات تابستانه اختصاص می دهد، حال مسئله اینجاست که اگر بخواهیم تعطیلات مجلس برگزار نشود، نمایندگان باید این تصمیم را بگیرند.

نماینده مردم مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بدون مراجعه به نظر نمایندگان تعطیلات تابستانه مجلس لغو شده البته من خودم هم موافق تعطیلات نیستم اما آئین نامه داخلی مجلس باید رعایت شود.

وی در تذکری با استناد به ماده ۲۳۵ و ۲۳۸ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی سوال از رئیس جمهور و استیضاح خود به خود منتفی می شود، حال انتظار است که حداقل ماده ۲۳۵ آئین نامه اجرایی شود تا رئیس جمهور و وزرا سالانه به مجلس آمده و گزارش نموداری ارائه کنند تا مجلس به شکل ضابطه مند بر دولت نظارت داشته باشد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که در غیاب قالیباف ریاست مجلس را به عهده داشت رئیس در پاسخ به تذکر این نماینده در رابطه با لغو تعطیلات تابستانی مجلس، گفت: در این مورد باید بگویم که تابستان هنوز به پایان نرسیده و تصمیم گیری در این رابطه در دستورکار هیات رئیسه مجلس است هرچند بسیاری از همکاران قائل بودند که در شروع کار مجلس، موضوعی تحت عنوان تعطیلات نداشته باشیم، حال باید ببینیم میان خواست عمده همکاران برای حضور جهادی در مجلس و آئین نامه داخلی چه تصمیمی باید بگیریم.

سوال از رئیس جمهور و استیضاح زنگنه

همه جا صحبت از تعامل دولت و مجلس می‌گویند اما از یک سو سوال از رئیس جمهور را در دستور خود قرار می‌هند و از سوی دیگر استیضاح وزرا را کلید می‌زنند.

ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی،گفت: فشار اقتصادی به مردم روز به روز افزایش می یابد و انتظار مردم از مجلس انقلابی آن است که در این زمینه اقدام عاجل انجام دهند تا مشکلات اقتصادی مردم مرتفع شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سئوالات نمایندگان باید هر چه سریعتر به کمیسیون های تخصصی ارجاع و مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان مجلس باید با بی قانونی های دولت مقابله کنند.

از سوی دیگر ابراهیم رضایی نماینده دشتستان ابراهیم رضایی، از جمع‌آوری امضا برای استیضاح زنگنه وزیر نفت در مجلس خبر داد و به تسنیم گفت: جمع‌آوری امضا برای استیضاح آقای زنگنه ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است.

تذکر کتبی درباره حجاب

جعفر راستی نماینده مردم شبستر به اتفاق ۱۳ نفر از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم اقدام لازم درباره ممانعت از کشف حجاب زنان در داخل خودروها و برخی از اماکن و محلات را متذکر شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها