رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507867

علائم تومور مغزی که باید آن ها را جدی بگیرید

ساعت 24-علائم تومور مغزی می تواند عمومی یا خاص باشد. یک علامت عمومی در اثر فشار تومور روی مغز یا نخاع ایجاد می شود. علائم خاص هنگامی ایجاد می شود که قسمت خاصی از مغز به دلیل تومور به خوبی کار نمی کند.

تومور مغزي
رایج ترین علائم تومور مغزی شامل موارد زیر می باشند:

سردرد: که ممکن است شدید باشد و صبح زود بدتر شود

تشنج : افراد ممکن است انواع مختلفی از تشنج را تجربه کنند. برخی از داروها می توانند به جلوگیری یا کنترل آنها کمک کنند. تشنج حرکتی، حرکات ناخواسته عضلات است.

از دست دادن هوشیاری

از دست دادن کنترل عملکردهای مثانه

تغییر در احساس ، بینایی ، بو و یا شنوایی

از دست دادن حافظه

حالت تهوع یا استفراغ

خستگی

خواب آلودگی

مشکلات خواب

تغییر توانایی پیاده روی یا انجام فعالیتهای روزانه

علائمی که ممکن است مختص محل تومور باشد شامل موارد زیر است:

فشار یا سردرد در نزدیکی تومور

از دست دادن تعادل و مشکل در مهارت های حرکتی که با تومور در مخچه مرتبط است.

از بین رفتن بخشی یا تمام بینایی در اثر تومور در لوب اکسیپیتالپ ایجاد می شود.

تغییر در گفتار ، شنوایی ، حافظه یا وضعیت عاطفی مانند پرخاشگری و مشکلات در درک یا بازیابی کلمات می تواند از تومور در لوب پیشانی مغز ایجاد شود.

ناتوانی در نگاه به سمت بالا می تواند ناشی از تومور غده پینه ال باشد.

مشکل بلع ، ضعف صورت یا بی حسی صورت ، یا دوبینی که علائم تومور در ساقه مغز است.

تغییر دید و یا از بین رفتن بخشی از بینایی ، می تواند ناشی از تومور در لوب تمپورال ، لوب اکسیتیتال یا ساقه مغز باشد.اگر این علائم به طور ناگهانی در شما ایجاد شده است و تداوم داشته ، لطفا با پزشک صحبت کنید. علاوه بر سایر سؤالات ، پزشک از شما درباره مدت زمان علائم و سوابق شما سؤال خواهد کرد. همانطور که گفته شد این علائم می توانند به علت سایر بیماری ها باشند و صرفا با داشتن این علائم نمی توان تشخیص تومور مغزی داد.یکی از شایع ترین تومور های مغزی، تومور مننژیوم و یکی از نادر ترین آن ها تومور غده صنوبری یا غده پینه آل است که در ادامه توضیح مختصری درباره آن ها ارائه شده است.

تومور مغزی مننژیوم

برای بسیاری از بیماران و خانواده هایشان تشخیص تومور مننژیوم مغزی یک وضعیت چالش برانگیز است. اما امروزه روش های درمانی موفقی وجود دارد که در صورت وجود چنین تشخیصی می توان از آنها استفاده کرد. این تومورها اغلب رشد کند دارند. 90٪ خوش خیم هستند.اغلب مننژیوما بسیار آهسته و اغلب طی سالهای زیادی بدون ایجاد علائم رشد می کند. اما گاهی اوقات ، اثرات آنها بر روی بافت مغزی ، اعصاب یا عروق اطراف ممکن است ناتوانی جدی ایجاد کند. مننژیوما بیشتر در خانمها رخ می دهد و اغلب در سنین بالاتر دیده می شود ، اما ممکن است در هر سنی بروز کند.از آنجا که اغلب مننژیوما به آرامی رشد می کنند ، غالباً بدون علائم و نشانه های قابل توجه ، همیشه نیازی به درمان فوری ندارند و ممکن است به مرور زمان تحت نظارت قرار گیرند. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد تومور مننژیوما می شود . تصمیم گیری در مورد بهترین راه درمان مننژیوم بر اساس عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور ، علائم ، میزان رشد و سن بیمار است.

تومور غده پینه آل یا صنوبری

غده صنوبری با غده پینه آل یک غده کوچک و نخود شکل در مغز است. عملکرد آن کاملاً مشخص نیست اما محققان می دانند که برخی از هورمون ها از جمله ملاتونین را تولید و تنظیم می کند. این غده در تنظیم سطح هورمون زنانه نقش دارد و ممکن است بر باروری و چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. تومور غده پینه آل که در این قسمت از مغز ایجاد می شود، می توانند یک یا ترکیبی از چندین نوع مختلف باشند. این نوع تومورها بسیار نادرهستند. بیشتر در کودکان و بزرگسالان جوان تر از 40 سال اتفاق می افتد.همانطور که گفته شد این تومورها بسیار نادر است. شاید یافتن یک پزشک با تجربه برای معالجه آنها دشوار باشد.درمان این نوع تومور نیز به اندازه ، محل ، نوع و درجه تومور بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که آیا تومور با فشار بر روی مغز باعث ایجاد مشکل می شود یا خیر؟ اغلب جراحی برای از بین بردن تومور و درمان آن مورد نیاز است. بعضی اوقات ممکن است بیمار بعد از عمل نیاز به پرتودرمانی یا شیمی درمانی داشته باشد. برای تصمیم گیری در مورد بهترین درمان باید با بهترین جراح مغز و اعصاب مشورت نمایید.بهترین جراح فردی با تجربه و تبحر با تخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات و قاعده جمجمه است. بعد از یافتن جراح می توانید درباره نحوه جراحی ، مزایا و عوارض و مراقبت های بعد از عمل با او مشورت نمایید. قبل از انجام جراحی می توانید با بیماران سابق جراح دربراه میزان رضایتشان از جراح سوال نمایید و بازخورد ها را مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی در هنگام ابتلا با بیماری تومور مغزی سعی کنید آرامش داشته باشید تا به دور از استرس و اضطراب روند درمان را پیگیری نمایید.

11نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها