رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523587

ظریف: ممانعت آمریکا از دسترسی ایران به واکسن کرونا جنایت علیه بشریت است

ساعت24-وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که اقدامات دولت ترامپ در جلوگیری از دسترسی به واکسن کرونا جنایت علیه بشریت است.

laquo;محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در خصوص اوضاع شیوع کرونا در جمهوری‌ اسلامی ایران گفت: «اوضاع در ایران بسیار بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را هدف قرار داد زیرا با بروز ویروس‌های دیگری نیز همچون آنفولانزا همراه شد....ایران با جنگ اقتصادی مواجه است و ما با چیزی فراتر از محدودیت‌ها مواجه هستیم».

وی در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای دیگر برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند....این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روزهای پایانی دولت ترامپ در حال انجام است».

ظریف در خصوص اوضاع شیوع کرونا در یمن نیز تصریح کرد: «در یمن نه تنها در زمینه شیوع کرونا اوضاع بسیار وخیم است بلکه در دیگر زمینه‌های انسانی همچون نیز اوضاع بسیار بد است. یمن با محاصره‌ دیگری روبرو است که مانع دسترسی آنها به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «آمریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و باید به تعهدات خود در قبال شورای امنیت پایبند باشد. قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید به آن پایبند باشد. دولت ترامپ این قطعنامه را نقض کرد. آمریکا تعهداتی در قبال قطعنامه 2231 دارد که باید به آنها پایبند باشد. آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد در این زمینه شرط‌گذاری کند».

ظریف ادامه داد: «ما در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد. تمام. تمامی طرفین (برجام) عمداً مسئله موشکی را از مذاکرات حذف کردند و دلیل آن امتیازدهی به ایران نبود بلکه بقیه طرفین آمادگی ترک رفتارهای شرورانه خود در منطقه را نداشتند. سال گذشته سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج فارس فروخت بیش از تمامی سلاح‌هایی بود که به دیگر نقاط جهان عرضه کرده بود. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به منطقه خلیج فارس فروخته شد ».

وی به سیاست‌های دوگانه غرب اشاره کرد و گفت: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرده است. غرب از الحاق سرزمین فلسطینان حمایت کرد. غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند. به چه دلیل اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد مثل اقدام تروریستی که هفته گذشته علیه دانشمند ایرانی انجام داد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها