رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531248

سازمان غذا و دارو: فقط برای یک ماه انسولین داریم

ساعت24- مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: به اندازه‌ی یک ماه مصرف کشور انسولین داریم، البته باید به اندازه‌ی ۳ ماه ذخیره داشته باشیم.

laquo;حیدر محمدی» مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی کلیپ‌های منتشر شده‌ی مبنی بر حضور بیماران دیابتی جلوی درب داروخانه‌ها به دلیل کمبود انسولین بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد، زمانی کمبود را ملاک قرار می‌دهیم که هیچ کجای کشور آن دارو را پیدا نکرده باشیم و در رابطه با انسولین هم باید بگویم که انسولین‌های متنوع در کشور داریم و شرایط مثل قبل نیست که فقط یک مدل انسولین داشته باشیم، بلکه انسولین‌های ویالی و قلمی متنوعی در کشور داریم و در کمیسیون‌هایی که امسال داشتیم، رای دادیم تا تولید داخل انسولین‌های قلمی هم داشته باشیم.

محمدی ادامه داد: البته تا زمانی که این تولید به نتیجه برسد، زمان بر خواهد بود، ولی خوشبین هستیم تا تولید داخل را چند برابر کنیم، الان تولید داخل مربوط به یک شرکت است و شرکت دیگری هم کار مونتاژ را انجام می‌دهد که امیدواریم تعداد تولیدکنندگان داخل سال آینده به ۴ الی ۵ شرکت برسند.

مصرف انسولین ویالی روز به روز کم‌تر می‌شود

وی افزود: مصرف انسولین ویالی روز به روز کم‌تر می‌شود و خیلی‌ها دیگر از آن مصرف نمی‌کنند و به سمت مصرف انسولین‌های قلمی روی آوردند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه بیان کرد: بعضی از هموطنان برندهای خاصی را مصرف می‌کنند، وقتی آن برندها را پیدا نمی‌کنند، می‌گویند که کمبود وجود دارد در صورتی که این ملاک ما نیست، ما می‌گوییم انسولین موجود است، چون ملاک ما مولکول انسولین است که برای قلم‌های انسولین هم سبد مستقلی گذاشتیم که اگر ویال انسولین موجود بود، قلم انسولین هم باید موجود باشد که این قلم‌ها را با مدل‌های مختلف در بازار توزیع کردیم.

وی گفت: البته در نظر داشته باشید که ممکن است همکار پزشک ما برند خاصی را تجویز کند که در آن منطقه جغرافیایی و بازار موجود نباشد، بنابراین چنین مساله‌ایی را بیمار کمبود تلقی می‌کند، افراد اگر سامانه‌ی تیتک را روی گوشی نصب کنند، اسم هر انسولینی را که در آن بنویسند مشخصاتش به طور کامل اعلام می‌شود که چه داروخانه‌هایی آن را دارد.

مصرف انسولین در کشور بالا رفته است

محمدی با اشاره به قاچاق این دارو در کشور، بیان کرد: مصرف انسولین در کشور ما خیلی بالا رفته است و در کنارش قیمت استفاده از انسولین در کشور ما نسبت به منطقه‌ خیلی پایین است، به طور مثال انسولین در کشور همسایه شاید حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد که در کشور ما بدون پوشش بیمه ۳۰ هزار تومان و با پوشش بیمه ۳ هزار تومان خواهد بود، این موضوع وسوسه ایجاد می‌کند تا خیلی از افراد این دارو را قاچاق کنند، این ماجرا کم است، ولی به هر حال وجود دارد.

وی در مورد افزایش مصرف انسولین کشور، گفت: مصرف انسولین در کشور بالا رفته است، چون ابزار تشخیص دیابت در کشور زیاد شده و روز به روز دیابتی‌ها بیشتر می‌شوند، در واقع انقلابی در مصرف انسولین به وجود آمده، چون در میزان تولید و واردات ما این هجوم مصرف وجود نداشت، الان که با شما صحبت می‌کنم کمبودی در کشور نداریم و ممکن است مقطعی در بعضی مناطق جغرافیایی انسولین با برندهایی تمام شود که از طرف دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کنند و سهمیه‌ها را جابجا می‌کنیم.

به اندازه یک ماه ذخیره‌ی مصرف انسولین در کشور داریم

محمدی افزود: الان به اندازه یک ماه مصرف کشور انسولین داریم، البته که باید به اندازه‌ی ۳ ماه ذخیره داشته باشیم، اما شرایط متغیر است و ارز هم تغییر می‌کند، شرکت‌ها هم در نبود ارز نمی‌توانند ذخیره‌ایی داشته باشند، در صورتی که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم که امیدواریم با همت بانک مرکزی و تغییراتی که در مسوولان ظالم ایالت متحده به وجود آمده بر این مشکل تاثیر مثبت بگذارد، اینکه دولت آمریکا حوزه بهداشت و درمان هم شامل تحریم‌ها محسوب کرده کار غیراخلاقی تاریخی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در تولید داخل کمبودی نیست و این کمبودها اغلب برای برندهای خارجی است، بیان کرد: امیدواریم با این انسولین‌هایی که به سمت تولید آن می‌رویم مشکلات ما حل شود و انسولین در سیستم دارویی چیز خاصی نیست و امیدوارم که مشکلات حل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها