رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531536

چشم بندی مجلس و پوست خربزه زیر پای قالیباف

ساعت 24-بعد از نقد رئیس‌جمهوری به آنچه چشم‌بندی مجلس در افزایش بودجه هم‎زمان با کاهش فروش نفت خواند، سخنان رئیس مجلس درباره مرغ ۱۰ هزار تومانی که در شبکه‌های اجتماعی سوژه برخی انتقادها شد، با محور ریختن ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در جیب مردم، به تیتر یک کیهان و برخی رسانه‌ها تبدیل شد؛ موضوعی که دلیل آن مشخص نیست و برخی آن را پوست خربزه زیر پای رئیس مجلس ارزیابی می‌کنند.

شنبه (۴ بهمن‌ماه) رئیس مجلس در نشستی با مدیران و کارکنان مرکز پژوهش‌ها، به نقد سخنان رئیس‌جمهوری پرداخت و ضمن بیان سخنانی درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز، مثالی درباره قیمت مرغ زد که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

چشم‌بندی
هفته گذشته روحانی در جلسه دولت در واکنش به برخی تصمیم‌های کمیسیون تلفیق مجلس گفته بود: «ما گفتیم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شود، آقایان این را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، اما پولش به جای ۱۹۹ هزار میلیارد شد ۲۳۰ هزار میلیارد! عجب چشم‌بندی عجیبی شد! نفت کم شد، پولش رفت بالا!»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد، می‌تواند این را محاسبه کند، گفت: ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان حساب کردیم و شما بر مبنای دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان حساب کردید. بعد می‌گویید ما نگفتیم ارز ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان.

بعد از این سخنان بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه گفته می‌شود مجلس نرخ ارز تعیین کرده است، گفت: تهمت ناروا به مجلس نزنید؛ مجلس نرخ ارز تعیین نکرده و آنقدر نادان و ناشی نسبت به اقتصاد نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم. نه مجلس و نه دولت قادر نیست نرخ ارز را تعیین کند، زیرا نرخ ارز نتیجه مدیریت و عملکرد ما در کف بازار است.

از مرغ ۹ هزار تومانی تا یارانه ۷۰۰ هزار میلیاردی
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخصیص ارز، به مثال قیمت مرغ اشاره کرد و گفت:‌«به طور دقیق می‌گویم تا ۲۷ مهر همین سال ۱۴۰۰، با همین شرایط سخت ارزی، ما ۴.۲ میلیارد دلار پول قطعی تحقق یافته به نهاده‌ها داده‌ایم. هزینه تولید هر کیلو مرغ با احتساب همه گرانی‌ها و اینکه همه چیزش از غذا، دارو، واکسن، سوخت، سالن و... را از بازار آزاد تهیه کنید، می‌شود حداکثر ۱.۵ دلار، که با دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شود کیلویی ۹ هزار یا ۱۰ هزار تومان. پس چرا مرغ را ۲۵ هزار تومان دست مردم می‌دهیم؟»

۹ میلیون به هر ایرانی؟!
قالیباف همچنین مابه‌التفاوت ارزی حاصل از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این مبلغ باید به جیب مردم برود تا مشکلات آنها برطرف شود. البته برخی رسانه‌ها این رقم را به نقل از رئیس مجلس ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند و روزنامه کیهان نیز در اقدامی عجیب، این عدد را به تیتر یک خود تبدیل کرد.
این در حالی است که اگر رقم ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ میلیون جمعیت تقسیم شود، به معنای دادن سالانه ۹ میلیون تومان به هر ایرانی است!

چهار عمل اصلی
برجسته کردن این سخنان قالیباف آن هم با یک صفر اضافه، در حالی است که اشتباهات محاسباتی قالیباف به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود و برخی آن را شاهد مثال سخن روحانی درباره بلد بودن چهار عمل اصلی دانسته بودند. زیرا قالیباف ۱.۵ دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان را به جای ۶۳۰۰ تومان، ۹۰۰۰ تومان حساب کرده بود. همچنین هنگام بیان ارز تخصیصی به نهاده‌ها، اشتباها به جای سال ۹۹، از سال ۱۴۰۰ که هنوز نیامده نام برد. برخی نیز با اشاره به قیمت جهانی مرغ که ۲ دلار است، مبنای ۱.۵ دلاری را نادرست عنوان کرده بودند.

اما در حالی که اعطای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم، در رسانه مجلس مجلس و خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا نیامده، بیان این عدد و تیتر یک کردن آن، سبب ابهام‌هایی شده و طرح چنین اعدادی که باعث ایجاد مطالبات واهی برای مردم می‌شود، پوست خربزه زیر پای رئیس مجلس به شمار می‌رود.

با وجود آنکه ممکن است برخی اصولگرایان، برجسته‌سازی اظهارات مورد انتقاد قالیباف را ناشی از اهداف انتخاباتی و رقابت‌های درونی اصولگرایان تلقی کنند، به نظر می‌رسد علت اصلی اقدام روزنامه کیهان، عدم تسلط و آشنایی آنها با اعداد و ارقام باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها