رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534001

حق آبه هامون داده نمی شود وخشک شده است

ساعت 24 - تلاش‌های ایران برای دریافت حق‌آبه دریاچه هامون از افغانستان به نتیجه نرسیده است. دریاچه هامون از رودخانه مرزی هیرمند تغذیه می‌شود و خشکی آن محیط زیست منطقه را تهدید می‌کند.

dir="RTL" style="text-align:right">در روزهای گذشته تکمیل بند کمال خان در خاک افغانستان به بحران بی‌آبی در منطقه سیستان و بلوچستان دامن زده است. تهیه آب شرب نیز برای اهالی منطقه دشوارتر از پیش شده است. خشک شدن دریاچه هامون یکی از اصلی‌ترین عوامل بحران بی‌آبی در منطقه به شمار می‌آید. ایران یکی از دلایل خشکی دریاچه هامون را عدم تأمین حق‌آبه این دریاچه از رودخانه هیرمند می‌داند. بحران ناشی از خشک شدن هیرمند به وزش طوفان‌های گرد و غبار، شیوع بیماری‌، فقر و بیکاری در شرق ایران، به ویژه سیستان و بلوچستان دامن زده است.

در سال‌های اخیر تلاش‌های ایران برای دریافت حق‌آبه دریاچه هامون از افغانستان به نتیجه نرسیده است. مقام‌های ایرانی خواستار اجرای قرارداد بسته شده میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ هستند. بر اساس این قرارداد که بین امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت ایران و موسی شفیق، همتای افغانستانی او به امضا رسید، مقرر شد سالانه ۲۰ درصد از آب رودخانه هیرمند به ایران سرازیر شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها