رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534036

۴ مرحله واکسیناسیون کرونا در ایران | چه تعداد ایرانی تا یک سال آینده واکسن کرونا میزنند؟

ساعت 24-مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، جزئیات برنامه واکسیناسیون کرونا را اعلام کرد. براساس این برنامه تا یک سال آینده با تامین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا حدود ۶۰ میلیون نفر واکسینه می شوند؛ یعنی روزانه ۲۱۰ هزار نفر واکسن می زنند.

براساس برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران، هدف از اجرای این برنامه در گام اول کاهش مرگ و میر و در گام دوم قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پایان همه گیری است.

بر این اساس حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه یعنی نزدیک به ۶۰ میلیون نفر واکسینه می شوند. اگر مبنا دریافت حداقل دو نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد، نیازمند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن خواهیم بود.

بر اساس این برنامه اگر قرار باشد عملیات واکسیناسیون طی یک سال به اتمام برسد باید هر ماه ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار نظام سلامت باشد. این امر به معنای واکسینه کردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی ۲۱۰ هزار نفر در روز است.

بر اساس برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران اگر هر پایگاه واکسیناسیون در دوران فعالیت روزی ۱۰۰ نفر را واکسن بزند به حدود ۲۱۰۰ پایگاه واکسیناسیون نیاز خواهد بود و در صورت نیاز و تامین واکسن کافی، می‌توان تا روزی ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کرد.

مطابق برنامه ملی واکسیناسسیون کرونا در ایران گروه‌های پزشکی در بخش های بستری و سرپایی (خصوصی، دولتی و...) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعی و سپس گروههای سنی)، بیماران با بیماری‌های زمینه ای مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتیب در اولویت دریافت واکسن هستند.

برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار فاز اجرا می شود. فاز اول در زمستان ۱۳۹۹ است که طی آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کرونا که حدود ۷۰۰ هزار نفر برآورد می شوند واکسن کرونا را دریافت می کنند. افراد بسیار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکزمعلولین جسمی و حرکتی، جانبازان) نیز در حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد می شوند در فاز اول واکسیناسیون هستند بنابراین تا پایان سال ۹۹ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت می کنند.

فاز دوم برنامه واکسیناسیون کرونا در بهار و تیر ۱۴۰۰ اجرا می شود و طی آن افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه های سنی بالای ۸۵ سال، بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال، و بالای ۶۵ سال و نیز افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای یکی از بیماری های خاص یا صعب العلاج ( بیماری قلبی، تنفسی، سرطان....) واکسن می زنند و این جمعیت که حدود ۶ میلیون نفر برآورد می شوند در تا پایان تیر ۱۴۰۰ واکسینه می شوند.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران از مرداد تا آذر ۱۴۰۰ اجرا می شود و طی آن افراد ساکن در مراکز تجمعی که حدود ۲ میلیون نفر برآورد می شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن کرونا را دریافت می کنند و برآورد می شود جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر در این مرحله واکسن کرونا می زنند.

فاز چهارم واکسیناسیون کرونا در زمستان ۱۴۰۰ اجرا می شود و طی آن عموم مردم ایران که در مراحل قبل واکسن نزده اند، تحت پوشش برنامه واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند.

بر اساس این برنامه و با پیش‌فرض اثربخشی بالای ۸۰درصد واکسن ها و عدم جهش های ناگوار ویروس، انتظار می رود با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر)، به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است، برسیم و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه گذشته کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاسته می شود. البته همچنان در معرض طغیان های بیماری و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ناشی از ویروس کرونا خواهیم بود.

با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ میلیون نفر دیگر)، انتظار می رود بخش عمده بار بیماری در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگی عادی مهیا شود.

برای اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران در حدود ۵۰۰ بیمارستان دانشگاهی پایگاه واکسیناسیون برای ارائه خدمات در شیفت صبح و عصر ایجاد می شود و البته همه کارکنان نظام سلامت حسب اولویت بندی در این پایگاهها واکسینه خواهند شد.

حدود یک ماه بعد از آغاز واکسیناسیون، تیم های سیار بهداشتی به مراکز تجمعی، خانه های سالمندان و مراکز نگهداری معلولین ذهنی و جسمی مراجعه و خدمات واکسیناسیون را انجام می دهند.

از فاز ۲ به بعد، تعداد ۴ هزار پایگاه سلامت در مراکز شهری و شهری روستایی و پایگاه ها/خانه های بهداشت نسبت به ارائه خدمت واکسیناسیون به گروه های اولویت دار اقدام می کنند.

برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران یادآور می شود: بدون واکسیناسیون روزانه به طور متوسط ۲۰۰ مرگ و ۵ هزار مورد بستری خواهیم داشت و هر ماه تاخیر در شروع برنامه معادل ۶ هزار مرگ خواهد بود.

سیاست‌های پیشگیری مانند ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت دست موثرند ولی آسیب اقتصادی، اجتماعی و روانی بسیار به جامعه وارد می کنند و این اقدامات به هیچوجه جایگزین واکسن نمی‌شوند. بلکه شدت آسیب را کم می‌کنند.

بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن دیجیتال صادر می‌شود که قابل پرینت خواهد بود و افرادی که برای مسافرت بین المللی نیاز به تاییدیه دارند، می توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و پرینت ممهور را دریافت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها