رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536560

در سالگرد توافق امریکا با گروه شبه‌نظامی طالبان

هیچ کس در کابل راضی نیست

ساعت 24-یک‌سال پس از توافق جنجالی دولت ایالات متحده امریکا با گروه شبه‌نظامی طالبان، کمتر کسی در افغانستان از این توافق که قرار بود صلح را پس از دو دهه به افغانستان بازگرداند و دست نظامیان خارجی و تروریسم بین‌المللی را از این کشور کوتاه کند، به نیکی یاد می‌کند.

امضاکنندگان این توافق، یعنی رهبران طالبان و زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه دولت پیشین و کنونی امریکا در امور افغانستان، اما از این توافق راضی هستند. طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد امضای توافق، آن را توافقنامه‌ای تاریخی خوانده و سالروز آن را تبریک گفته است. خلیل‌زاد هم تور منطقه‌ای خود را برای احیای مذاکرات بیناافغانی در دوحه از سر گرفته و قرار است از افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر منطقه دیدن کند. با این حال خلیل‌زاد علنا صحبتی در مورد سالگرد توافق با طالبان که شخصا معمار آن بود، نکرده است. دولت جدید امریکا وعده داده است که در تعهدات دولت پیشین به طالبان بازنگری کند و ارزیابی دقیقی از میزان پایبندی طالبان به توافق دوحه انجام دهد. اما ابقای زلمی خلیل‌زاد در مقام فرستاده ویژه وزارت خارجه در امور افغانستان و عدم تغییر در رویکرد امریکا برای عدم حمایت از نظامیان دولت افغانستان در جنگ با طالبان، جدیت امریکا در مورد بازنگری در توافق با طالبان را زیر سوال برده است.
از نظر دولت افغانستان اما توافق سال گذشته امریکا با طالبان ناکارآمد و بی‌اثر بوده است. دولت افغانستان بر اساس قول‌هایی که خلیل‌زاد به طالبان داده ‌بود، مجبور شد که بیش از 5000 شبه‌نظامی طالبان را از زندان‌های سراسر افغانستان آزاد کند و بپذیرد که بدون پشتیبانی هوایی نیروهای امریکا و ائتلاف تحت رهبری ناتو در مقابل حملات گسترده طالبان ایستادگی کند. در طول یک‌سال گذشته دولت ایالات متحده امریکا تعداد نیروهای خود در افغانستان را از نزدیک به 15 هزار نیرو به کمتر از 2500 نیرو رسانده است. چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده امریکا، در پیامی ادعا کرده‌ بود که دستاورد توافق دوحه میان واشنگتن و طالبان این بود که تعداد کشته‌شدگان امریکایی در خاک افغانستان به صفر رسیده است. این اظهارنظر با خشم افغان‌ها مواجه شد که معتقد بودند این توافق باعث شده است تعداد کشته‌شدگان نظامی و غیرنظامی افغان به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

مقام‌های افغان: توافق هیچ تاثیری نداشت
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان می‌گوید: «خشونت و جنگ ادامه دارد، ترورهای هدفمند صورت می‌گیرد و هر روز مردم افغانستان قربانی می‌دهند. من یک بار دیگر روی خواست برحق مردم که برقراری آتش‌بس است، تاکید می‌کنم.» او تاکید کرد این تعهدات نه تنها که جنبه عملی نداشته بلکه خشونت‌ها با گذشت هر روز، رو به افزایش بوده است.
به گزارش طلوع‌نیوز، رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور گفت: «هنوز هم در این توافقنامه برای امیدوار بودن مردم افغانستان چیزی وجود ندارد و طالبان هنوز هم به کشتار مردم افغانستان ادامه می‌دهند.» سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح نیز بیان داشت: «تعهد کرده بودند که با گروه‌های تروریستی رابطه‌شان را قطع می‌کنند؛ اما اطلاعاتی که به جمهوری اسلامی افغانستان رسیده است، این گروه روابط‌شان را قطع نکرده‌اند.» محمد عمر داوودزی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور پاکستان اظهار داشت: «توقع افغانان این بود که با امضای این توافقنامه افغان‌کشی ختم شود، اما اینچنین نشد و حتی کشتارها زیاد هم شدند.» فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: «از چهار مورد تذکر رفته در این قرارداد فقط آغاز مذاکرات صلح با افغانان عملی شده است.» محمد امین احمدی، عضو هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «در مجموع رفتارهای، طالبان صلح‌خواهی آنان را در معرض شک و تردید قرار داده است که آیا آنان واقعا صلح می‌‎خواهند؟» طالبان بعد از پنج هفته توقف دور دوم گفت‌وگوهای بیناافغانی در دوحه، سه‌شنبه بار دیگر پای میز مذاکره بازگشته است. مذاکراتی که دو دوم آن از دی‌ماه سال جاری، بلافاصله بعد از شروع به علت ترک میز مذاکره توسط طالبان و سفرهای آنها به کشورهای دیگر، بیش از یک ماه متوقف مانده‌ بود.
طالبان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای هشدار داده است که هیچ راهی جز اجرای تمام و کمال توافق امریکا و طالبان برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد و تلاش برای بازنگری یا مذاکره توافقی جدید، باعث تشدید اوضاع در افغانستان می‌شود. در این بیانیه آمده است: «راه برقراری امنیت و ثبات در افغانستان، توافقنامه دوحه است و اگر در برابر آن برای بدیل دیگری تلاش شود، از همین اکنون محکوم به ناکامی خواهد بود.» در سالگرد امضای توافقنامه دوحه میان طالبان و امریکا در دوحه، طالبان آن را یک توافقنامه تاریخی می‌خواهند و تاکید می‌ورزند که بر بنیاد این توافقنامه، نیروهای امریکایی باید از افغانستان خارج شوند. طالبان در این خبرنامه اعلام می‌کند که به تمام محتویات توافقنامه متعهد است و از امریکا نیز می‌خواهد که آن را عملی کند. این گروه خواهان رهایی زندانیان دیگر طالبان و حذف نام‌های رهبرانش از فهرست سیاه سازمان ملل متحد نیز شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها