رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541296

بهاروند: اوکراین هنوز تاریخ سومین نشست درباره سانحه سقوط هواپیما را اعلام نکرده/ هیچ فشاری را نمیپذیریم

ساعت24-معاون وزیر خارجه با بیان اینکه اوکراین هنوز تاریخ سومین نشست درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام نکرده، در واکنش به اظهارات مقامات اوکراینی و کانادایی تصریح کرد: ایران هیچگونه فشار و تهدیدی را نمی‌پذیرد.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات رسانه‌ای وزیر امور خارجه اوکراین و معاونش اظهار داشت: ما اظهارات همکاران اوکراینی را در رسانه‌ها می‌بینیم و به آن توجه می‌کنیم، ولی گاهی دلیل برخی اظهارنظرهای غیر سازنده را درک نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه شاید لازم باشد یک‌بار دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سانحه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی را یادآوری کنم، افزود:‌ نمایندگان دولت اوکراین در مراحل مختلف تحقیقات از زمان سقوط هواپیما در صحنه حادثه تا خوانش جعبه‌های سیاه در پاریس حضور داشته‌اند.

* اوکراین تاریخی برای نشست سوم اعلام نکرده

بهاروند ادامه داد: ما دو دور مذاکرات در کی‌یف و تهران داشته‌ایم و نمایندگان نهادهای مختلف ایران و اوکراین اعم از هواپیمایی کشوری، قضایی، نظامی، وزارتخانه‌های امور خارجه و غیره در جلسات حضور داشته‌اند و توضیحات جزیی در خصوص چگونگی وقوع این سانحه به آنها داده شده است.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: توافق کردیم دور سوم مذاکرات با فاصله کوتاهی در کی‌یف برگزار شود که طرف اوکراینی ابتدا دور سوم را منوط به دریافت مدارکی کرد که سعی کردیم در حد مقدور آنها را در اختیار طرف اوکراینی قرار دهیم، ولی با گذشت هفت ماه از دور دوم مذاکرات طرف اوکراینی تاریخ جلسه بعدی که قرار بود در کی‌یف انجام شود را اعلام نکرده است.
وی گفت: با این حال جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از اتلاف زمان تصمیم گرفت تعهدات خود را مطابق حقوق بین‌الملل هوانوردی را با دقت و سرعت انجام دهد. سازمان هواپیمایی کشوری در زمان مقرر گزارش فنی تیم بررسی سانحه را در اختیار کشورهای ذیربط و ایکائو قرار داده و آن را جهت اطلاع عموم منتشر کرده است.

* کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد/ آمادگی ایران برای مذاکره با شرکت اوکراینی مائو به منظور جبران خسارت آن

بهاروند اضافه کرد: مقصران و قصورکنندگان در بروز این فاجعه شناسایی شده و اکنون کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد. بودجه جبران خسارت بازماندگان توسط دولت تامین و در اختیار وزارت راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته که آماده پرداخت به بازماندگان است. این خسارت مبلغی بیش از هفت برابر تعهد قراردادی ایران طبق کنوانسیون ورشو است و دولت ایران برای اینکه مبلغ را منصفانه کند، رویه‌های بین‌المللی در تعیین خسارت را هم در تعیین آن مورد توجه قرار داده است. همچنین با شرکت اوکراینی مائو تماس برقرار کرده و آمادگی خود را برای مذاکرات مربوط به جبران خسارت این شرکت در رابطه با هواپیما به شرکت اوکراینی اعلام کرده‌ایم.

* هیچگونه فشار و تهدیدی را نمی‌پذیریم

معاون وزیر خارجه ایران یادآور شد: متاسفانه همچنان اظهارات غیرمعمولی از مقامات دولت کانادا می‌شنویم که بدیهیات منطق حقوقی از آن حمایت نمی‌کند و قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد:‌ در بعضی اظهار نظرهای همکاران اوکراینی نیز تهدیدات بی‌مبنایی برای اقدام حقوقی و مانند این نهفته است.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه تصریح کرد: لازم است تذکر دهم که جمهوری اسلامی ایران همه وظایف خود را طبق حقوق بین‌الملل انجام داده است و تا پایان نیز به همین منوال ادامه خواهد داد. به همین دلیل از هیچ لفاظی و یا اقدام محتمل دیگر خارج از عرفی بیمناک نیست.

بهاروند گفت: ایران ضمن احترام به روابط دوجانبه خود با سایر کشورها، در چارچوب حاکمیت ملی خود هیچگونه فشار و تهدیدی را نپذیرفته و در مقابل هر اقدام غیر منطقی و غیر معقولی در رابطه با خود متناسب عمل خواهد کرد و کوچک‌ترین اقدام یکجانبه‌ای را با ابزار مشروع، قانونی و دیپلماتیک پاسخ خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها