رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542674

تنفس مصنوعی به سیمای رمضان با «عطاران»/ «ایران من» تبلیغاتی است؟

ساعت 24-بازپخش سریال‌های رضا عطاران در رمضان ۱۴۰۰، حاشیه یک جدال خبری روی آنتن تلویزیون، حاشیه‌های تبلیغ «ایران من» و داغ شدن تنور انتخابات در سیما مهمترین اخبار این هفته رسانه ملی بود.

:«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه می‌توانید با شماره ۷۷ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ رضا عطاران

از شب گذشته بازپخش سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران در کنداکتور شبکه تماشا قرار گرفته است؛ سریال‌هایی که هر دو مناسبتی هستند و یکی در نوروز و دیگری رمضان ساخته شده و هر دو متعلق به دهه ۸۰ هستند. «خانه به دوش» و «بزنگاه» هم از دیگر سریال‌های رضا عطاران هستند که هر دو در کنداکتور رمضانی پخش شدند و عطاران را می‌توان یکی از پرکارترین کارگردانان در زمینه سریال‌های رمضانی دانست.

عطاران اگرچه بعد از ساخت «بزنگاه» که رمضان ۸۷ ساخته شد دیگر در تلویزیون کاری نداشت اما بعد از آن و طی دهه ۹۰ سریال‌های وی بارها و بارها در کنداکتور پخش شبکه‌های مختلف قرار گرفته‌اند و مخاطب هر بار راضی‌تر از قبل آنها را دیده است.

بازپخش این سریال‌ها بارها در ردیف پربیننده‌ها قرار گرفت و همین دلیلی شده است که بسیاری در این سال‌ها از چرایی نبود عطاران در تلویزیون بگویند و خواهان بازگشت وی باشند.

رضا عطاران بازیگر و کارگردان اهل مشهد است که می‌توان او را هنرمندی برآمده از تلویزیون دانست. عطاران در سریال‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان در سمت نویسنده، مشاور، بازیگر و کارگردان حضور داشت و در کمدی‌ها و مجموعه‌های طنز بزرگسال هم نقش داشته است. او سال‌ها در عرصه تلویزیون فعالیت کرد و درخشید و بعد از سال‌ها حضور پررنگش در تلویزیون، انتقادات به آخرین سریال او «بزنگاه» و شوخی‌هایی که در زمان خود مورد نقدهای فراوان قرار گرفت مانع حضور دوباره‌اش در قاب جادو شد.

عطاران هم البته بیکار نماند، وارد سینما شد و به ستاره‌ای در بازیگری سینمای ایران بدل شد به گونه‌ای که حضورش توانست تضمین کننده فروش فیلم‌ها باشد و نامش به عنوان چند بازیگر انگشت شمار پول ساز و البته گران قیمت سینما مطرح شود.

در این سال‌ها هم هیچ گاه خودش ابراز تمایلی برای بازگشت به تلویزیون نداشته است، با این حال حدود چند سال پیش که از ساخت «زیر آسمان شهر ۴» صحبت شد مهران غفوریان نام او را هم به عنوان مشاور مطرح کرد و معلوم شد اگرچه این مقدمات حضور هیچ گاه برایش فراهم نشده است اما خودش برای بودن در قاب تلویزیون چندان هم بی تمایل نیست.

رمضان امسال تلویزیون هیچ سریال طنزی برای مخاطبانش در نظر نگرفته است و می‌توان پیش‌بینی کرد هنوز سریال‌های خاطره‌انگیز و محبوب رضا عطاران می‌توانند یکی از انتخاب‌های بینندگان امسال برای جمع خانواده پس از افطار باشد. عطاران اگرچه سال‌هاست نیست اما سایه تولیداتش در تلویزیون هنوز محسوس است و در نبود کمدی‌های مفرح پس از افطار شانس دیده شدن و جذب مخاطب را دارد. به ویژه که این سریال‌ها در عین قصه‌های روتین ازدواج و خواستگاری و عشق و عاشقی همیشه فضایی رئال از زندگی روزمره مردم طبقه پایین جامعه که با فقر و نداری دست و پنجه نرم می‌کنند ارائه کرده است.

با این وصف اگرچه بیش از یک دهه است که عطاران برای تلویزیون کاری نساخته و از این مدیوم رسانه‌ای کوچ کرده است با این حال تلویزیون در همین سال‌ها بارها از تولیدات او سود برده و همچنان به جذب و رضایت مخاطبانش کمک کرده است و می‌توان گفت او هنوز هم چهره‌ای محبوب در میان مخاطبان تلویزیون است.

حاشیه؛ جدل در گفتگوی ویژه خبری

ویدئوی جدال لفظی میان امید قالیباف و یکی از مدیران دولتی طی یکی دو روز گذشته بارها در شبکه‌های اجتماعی چرخید و بیشتر هم واکنش‌های مثبت کاربران را گرفت.

امید قالیباف مجری ثابت بخش گفتگوی ویژه شبکه دو است که بیشتر هم در مباحث اقتصادی دیده شده و تسلط خود را نشان داده و در این سال‌ها کمتر گفتگوی چالشی یا جدلی از وی دیده شده است. اساساً هم شمار مجریانی که در مقام پرسش و پاسخ‌های چالشی و البته غیرسیاسی با مدیر و مسئول برآیند در تلویزیون همیشه به تعداد انگشتان یک دست هم نرسیده است. همین هم دلیلی شد که برخی با دیدن این ویدئو که کاملاً فضایی اقتصادی دارد طرف مجری را بگیرند و از اینکه در مقام جدال برآمده است، رضایتشان جلب شود.

قالیباف در این گفتگو با کامبیز عباسی یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی بحث می‌کند. او در بخشی از سخنانش خطاب به مهمان و سایر مسئولان می‌گوید: «آقای نظارت آقای مجلس… کشاورز از توزیع تراکتور ناراضی است.» مهمان هم خیلی راحت بحث را عوض و فرافکنی می‌کند که اشکالی ندارد مگر (مخاطب) از صداوسیما راضی است؟ قالیباف هم این بار ادامه می‌دهد که «اگر شما به عنوان یک مسئول دولتی این جوابت است که من متاسفم» و ادامه می‌دهد که شما مرغ و گوشت و میوه شب عید مردم را درست کردید؟ و بعد این جمله را می‌گوید که «دهان مرا باز نکنید دیگر!» این جمله آخری او شاید در مناسبات تلویزیونی و گفتگوهای خبری مرسوم نباشد و حتی عجیب هم باشد با این حال همین نحوه پرسش و پاسخ‌ها و اجازه ندادن برای توجیه و فرافکنی باعث شد قالیباف نه از منظر استانداردهای مدیریت یک گفتگوی چالشی که از نظر جلب رضایت مخاطبان رسانه ملی در طراز بالاتری از دیگر مجریان سیما ظاهر شود.

مسئولان و مدیران دولتی و نهادها و دستگاه‌ها در برنامه‌های مختلفی حضور پیدا می‌کنند و اکثر این برنامه‌ها در نبود مجریان مسلط به عملکرد آنها و یا نداشتن آمار و اسناد دقیق از خروجی اتفاقاتی که در حوزه‌های آنها رخ می‌دهد به برنامه‌هایی خنثی برای تریبون دادن و ارائه نوعی بیلان کاری منجر می‌شود و چنین گفتگوهایی می‌تواند دست کم دل مردم را خوش کند که نماینده‌ای در رسانه ملی برای پیگیری همین حقوق و مایحتاج اولیه آنها در جامعه دارند.

گفتگوهایی که می‌تواند یک ارزش افزوده برای صداوسیما باشد که هم جانب انصاف و تعادل را در دعوت از مسئولان و مهمانان مختلف با هر عقیده و طرز تفکری رعایت کرده است و هم قرار نیست به آنها باج بدهد یا تریبون را برای هر آنچه دل بخواهشان است در اختیارشان قرار دهند.

نکته ویژه هفته؛ معمای یک پیام تبلیغاتی در سیما!

«ایران من» یکی از معروف‌ترین و شاید تا حدی مرموزترین پکیج‌های تبلیغاتی تلویزیون در چند ماه اخیر بوده است. این تبلیغات که با یک لوگو و موسیقی ثابت چند ماهی است روی آنتن می‌رود در ماه‌های اخیر گسترده‌تر هم شده و نمادی از همدلی و وحدت و کار و تلاش برای کشور را ارائه و تبلیغ کرده است.

این هفته یکی از نامزدهای ریاست جمهوری از همین لوگو و المان ثابتی که مدت‌هاست تبلیغ می‌شود عیناً در شعار تبلیغاتی خود استفاده کرد و باعث تعجب و حیرت شد.

خود تلویزیون یا صاحبان معنوی کمپین تبلیغاتی «ایران من» (که هنوز مشخص نیست چه کسانی هستند) تاکنون هیچ واکنشی به سوءاستفاده احتمالی از این تبلیغ نشان نداده‌اند و اصلاً مشخص هم نیست چه کسی باید در این زمینه جوابگو باشد. خود تبلیغ هم هیچ نشانی از سازندگان یا واحد مورد نظر که طراحی و پخش آن را در نظر گرفته است ندارد.

با این حال شائبه ارتباط تبلیغ «ایران من» در تلویزیون پیش از این هم با یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده بود و از همان ابتدای پخش این تبلیغ گمانه زنی‌های مختلفی نسبت به سوءاستفاده تبلیغاتی از آن به نفع یک کاندیدای خاص مطرح شد.

تا انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی بیشتر نمانده است و خیلی از نامزدها از سال گذشته تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند تلویزیون به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌های کشور که دست کم در خانه ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی یک نماینده دارد، باید مراقب هرگونه سوء استفاده احتمالی نامزدهای ریاست جمهوری حتی برای شهرت چند روزه باشد و سریع‌تر درباره ابهامات به‌وجود آمده در زمینه چنین سوءاستفاده کلانی از تایم‌های طلایی آنتن شبکه‌های مختلف سیما، شفاف‌سازی کند.

اتفاق ویژه هفته؛ داغ شدن تنور انتخابات و تدارک برای «مناظره»

تنور انتخابات ریاست جمهوری هر چه پیش می‌رویم گرم و گرم‌تر می‌شود و در صداوسیما هم اولین نشانه‌های آن در حال بروز و ظهور است. این هفته حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی طی نشستی با دست‌اندرکاران برنامه‌های انتخاباتی و مدیر ستاد انتخابات صداوسیما از طراحی‌های سازمان در این زمینه گفت.

معاون سیمای رسانه ملی در برخی موارد به طور شفاف و مشخص اطلاع رسانی و اعلام آمادگی صداوسیما در ساخت تولیدات انتخاباتی را به اطلاع عموم رساند. همچنین مصداقی عنوان کرد که قرار است ۹۰۰ ساعت برنامه در این زمینه به پخش برسد.

شاه آبادی در این نشست از تولید قطعات اختصاصی ویژه فضای مجازی و پادکست و بهره‌گیری از ظرفیت اندیشکده‌ها و محققان فعال و انقلابی در این برنامه‌های انتخاباتی خبر داد.

در همین چند وقت از بخش‌های مختلف صداوسیما هم نکات دیگری در باب طراحی برنامه‌های انتخاباتی بیان شده و حتی برخی شبکه‌های رادیویی هم برنامه‌های خود را معرفی کرده‌اند. با این حال یکی از چالش‌ها و ابهامات نسبت به تولید و راه اندازی مناظره‌های انتخاباتی است که هنوز هیچکس به صراحت از راه اندازی آنها سخنی به میان نیاورده است.

محمد دلاوری از مجریان مطرح و باسابقه تلویزیون چندی پیش در گفتگویی با خبرگزاری مهر از ضرورت پخش مناظره‌ها و نقش مهم آنها در انتخابات گفت. نقشی که بر کسی پوشیده نیست و اگرچه در این زمینه اتفاقات ناخوشایندی هم هر چهار سال یک بار در جریان انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است با این حال همگان اذعان دارند که این مناظره‌ها همچنان می‌تواند تمرینی برای گفتگو کردن و شناخت طرفین باشد و از اساس حذف آنها مشکلی را حل نمی‌کند.

هرچند بحث برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در تلویزیون با اماواگرهایی همراه بود اما امروز بالاخره خبری رسمی در این زمینه مخابره شد. مهرداد عظیمی رئیس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای برنامه‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: از جمله برنامه‌های مهم انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ۶ برنامه است که با عناوین «مناظره» در استودیوی شماره ۱۱، «گفت‌وگو با جوانان» در استودیوی شماره ۱۲، «گفت‌وگو با دوربین» در استودیوی شماره ۱۳، «گفت‌وگوی اقتصادی» در استودیوی شماره ۱۴، «برنامه ایران ۱۴۰۰» در استودیوی سالن همایش‌ها و برنامه «گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور» در استودیوی جام جم برای ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده است.

حالا اصلی‌ترین چالش در حوزه مناظره‌های انتخاباتی بحث انتخاب مجری است که باید دید مسئولان سیما بر سر کدام گزینه به اشتراک‌نظر خواهد رسید.

پیشنهاد هفته؛ ویژه برنامه «مثل ماه»

از شب گذشته ویژه برنامه‌های افطار شبکه‌های سیما با اولین روز از ماه مبارک رمضان به میزبانی مردم رفته‌اند و در ساعت افطار آنها را به شنیدن قصه‌ها و سخنان و فراز و فرودهای زندگی مهمانانشان دعوت کرده‌اند.

بخشی از مردم که این سال‌ها همیشه «ماه عسل» دیده‌اند هنوز و پس از دو سال نبود این برنامه شبکه سه را برای انتخاب اولیه خود برمی‌گزینند. شب گذشته به دلیل پخش فوتبال ویژه برنامه افطار شبکه سه پخش نشد و این ویژه برنامه با عنوان «مثل ماه» که امسال دومین فصل آن ساخته می‌شود از امشب ۲۶ فروردین پخش می‌شود.

رسالت بوذری مجری این ویژه برنامه است و قرار است نسبت به سال گذشته تغییراتی هم داشته باشد.

این ویژه برنامه فضایی گفتگومحور دارد و با دعوت از مهمانان مختلف، مردم را به شنیدن قصه‌های زندگی آنها دعوت می‌کند.

«مثل ماه» هر شب حوالی ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه سه می‌رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها