رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547907

انواع تجهیزات برق صنعتی

رپورتاژ تبلیغی / در تابلوهای برق صنعتی که یک محفظه فلزی شکل هستند، انواع و اقسام قطعات وجود دارد که برای کارآیی درست تابلو برق باید هماهنگی محسوسی بین آنها باشد. به طور کلی تابلوهای برق صنعتی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله می‌توان از لحاظ ولتاژ به دسته‌هایی نظیر فشار ضعیف، فشار متوسط یا فشار قوی اشاره کرد. در هر صورت این مقاله قصد داریم در خصوص تجهیزاتی که در برق صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است، صحبت کنیم و به اختصار در خصوص عملکرد هر یک از آنها صحبت کنیم.

انواع تجهیزات برق صنعتی

فیوز

از جمله مهمترین تجهیزاتی که در برق صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیوز است. وظیفه این قطعه بدین شکل است که از مدار در برابر اضافه بار یا اتصالات مشکوک مراقبت کند. به بیان دیگر هر زمان که جریان مدار به طور ناگهانی و به علت‌های مختلف بیش از اندازه شود، فیوز دست به کار شده و جریان را قطع می‌کند تا بدین صورت از کل مجموعه محافظت کرده باشد. https://www.tejarat-gram.ir/equipment.machinery منبع مقاله

کلید مینیاتوری MCB

وظیفه‌ی این قطعه در برق صنعتی این است که در زمان‌هایی که جریان غیرمجاز قصد عبور از مجموعه را داشته باشد، با قطع کردن جریان جلوی مشکلات احتمالی را خواهد گرفت. ناگفته نماند که این کلید حساسیت‌های بیشتری نسبت به کلید فیوز دارد و درصد خطای آن نیز بسیار پایین‌تر خواهد بود. به طور کلی استفاده و بکارگیری از این کلید قابل اعتمادتر از فیوز است.

بی متال

اگر نیاز به تبدیل کردن تغییرات دمایی به حرکتی باشد از این قطعه استفاده می‌شود. از طرف دیگر از این قطعه در برق صنعتی به منظور محافظت از موتور سه فاز استفاده می‌شود. گفتنی است که اگر در مجموعه برق صنعتی، گرمای شدید و ناگهانی ایجاد شود، این قطعه که از دو فلز در خود استفاده کرده است، پس از خم شدن سریع، جریان را بلافاصه قطع خواهد کرد.

کلید حرارتی

برای اینکه بتوان از موتور الکتریکی یک دستگاه محافظت کرد باید از کلید حرارتی یا MPCB بهره برد. این کلید به خوبی می‌تواند دستگاه را در برابر اضافه بار و یا ارورهای مغناطیسی حفظ کند. اهمیت بکارگیری از کلید حرارتی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم موتورهای الکتریکی وظیفه‌ی مدیریت قطعات مختلف مکانیکی را بر عهده دارند.

انواع تجهیزات برق صنعتی

کنتاکتور

با استفاده از این قطعه می‌توان عمل قطع و وصل کردن جریان را در دستگاه‌های برق صنعتی مدیریت کرد. همچنین انجام این عمل را با استفاده از کنتاکور می‌توان از راه دور نیز انجام داد. به طور کلی کنتاکور همان وظایف رله در مدار را بر عهده دارد.

پوش باتن

این قطعه در دستگاه‌های برق صنعتی از موادهای کاملاً سخت مانند فلز تولید می‌شوند. عملکرد این قطعه به صورت سوئیچ الکتریکی بوده که با توجه به اینکه دارای دکمه به اندازه‌ی انگشت دست انسان است به راحتی قابل انجام خواهد بود.

چراغ سیگنال

پر واضح است که این بخش از دستگاه‌های برق صنعتی خاموش یا روشن بودن قطعه‌های مختلف دستگاه را نشان می‌دهند. در واقع اگر در هر یک از بخش‌های دستگاه مشکلات هر چند کوچکی پیش بیاید، چراغ‌های سیگنال با آلارم دادن متخصصین بخش مربوطه را آگاه خواهند کرد.

تایمر

زمان‌بندی در انواع تابلوهای برق صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است که تایمر می‌تواند در مواقع مختلف مانند مدیریت موتور، بکارگیری در آسانسورها، سیستم‌های تهویه یا حتی هشدار دهنده بکارگیری ‌شود.

ترمینال

این قطعه در سیستم‌های برق صنعتی هماهنگی و ارتباط را میان قطعات داخلی و خارجی دستگاه میسر خواهد کرد. ترمینال‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که از جمله می‌توان به ترمینال‌های ریلی، شاخه‌ای یا پیچی اشاره کرد. گفتنی است که نوع پیچی ترمینال دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به دو نوع دیگر است که از جمله می‌توان از سرعت بهتر و سادگی در نصب نام برد.

انواع تجهیزات برق صنعتی

شینه و مقره

اگر نیاز به توزیع قدرت در تابلوهای برق صنعتی باشد، از شینه بهره گرفته می‌شود. همچنین از شینه برای متصل کردن تجهیزات ولتاژ بالا نیز استفاده خواهد شد. مقره نیز قطعه‌ای است که به منظور عایق کردن قسمت‌های گوناگون قطعات دستگاه‌های برق صنعتی بکار می‌رود.

ترانسفورماتور

وظیفه‌ی این قطعه این است که ولتاژهای بالا را به مقادیر کوچک‌تر تبدیل کرده تا بدین صورت از قطعات محافظت کرده باشد. گفتنی است که ترانس پی تی نیز در دستگاه‌های برق صنعتی وجود دارد که برای کم کردن ولتاژ سیستم استفاده می‌شود.

داکت کابل

این قطعه توسط یک‌سری ترکیبات با نام پلی وینیل ساخته می‌شود و از خصوصیات آنها می‌توان به مقاومت‌شان اشاره کرد. همچنین در برابر نمک و قارچ هم مصون هستند. از این وسیله برای پوشش مناسب تابلو برق‌ها و سیم‌هایش بکارگیری می‌شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها