رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 551668

دکتر طبیبیان خواستار استعفای کرباسچی شد

ساعت 24 - سال‌ها پیش و در سال ۱۳۸۷ ساعت ۱۱ صبح در دفتر روزنامه «هم‌میهن» که در شرف انتشار بود کارها را پیگیری می‌کردم‌. طبقه بالای روزنامه محل تجمع حزب کارگزاران سازندگی بود. آقای غلامحسین کرباسچی ، دبیرکل حزب کارگزاران به دفتر سردبیری آمد.آن روز، روز رای‌گیری برای انتخابات مجلس ششم بود و حزب کارگزاران جنگ سختی را با اصلاح‌طلبان دوم خردادی که نام آیت‌الله ‌ هاشمی‌رفسنجانی را از فهرست ۳۰نفره خود حذف کرده بودند پشت سر گذاشته بود.

طبیبیان
dir="RTL" style="text-align:right">در آن روزها یک فهرست ۳۰‌نفره نیز به نام روزنامه‌نگاران در تهران ارائه شده بود. آقای کرباسچی از من و همکارانم پرسید وضعیت آقای‌ هاشمی چگونه است؟ به او گفتم برخلاف انتظار حزب کارگزاران شهروندان تهرانی در غرب تهران و برخی حوزه‌های شمال تهران که من دیدم بیشتر به فهرست ۳۰‌نفره روزنامه‌نگاران دوم خردادی که اسم آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی در آن نیست رای نمی‌دهند. آقای کرباسچی برایش سخت بود باور کند که شادروان‌ هاشمی رای نمی‌آورد. با همه دشواری‌ها اما مرحوم‌ هاشمی نفر سی‌ام شد. در همان روزها و سال‌های بعد اما حزب کارگزاران سازندگی با احزاب دوم خردادی فاصله پیدا کرد و در درون حزب نیز دگرگونی‌هایی پدیدار شد که راه را برای بیرون آمدن محمد هاشمی‌، همین آقای همتی و نیز محمدعلی نجفی باز کرد. در همه این سال‌ها اما با همه دگرگونی‌های رخ‌داده در سپهر سیاست، آقای کرباسچی دبیرکل تغییرناپذیر حزب باقی مانده‌اند. برخی تصورات نادرست و برآوردهای غیردقیق در این سال‌ها به ویژه در چند سال تازه‌سپری‌شده به شکست‌های باورنکردنی حزب کارگزاران سازندگی منجر شده که تازه‌ترین آنها نتایج رای‌گیری انتخابات روز جمعه است. عبدالناصر همتی به هر دلیل آمد و ماند و رفتار آقای کرباسچی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. به طوری که به نظر می‌رسد آقای کرباسچی حتی مهدی کروبی را نیز قربانی رای به همتی کرد. روزنامه حزب کارگزاران نیز در روزهای نزدیک به انتخابات از هر اسمی برای افزایش رای همتی استفاده کرد. در همین مسیر چند روز پیش روزنامه سازندگی‌، ارگان حزب کارگزاران سازندگی در ادامه حمایت از همتی برای پیروز شدن در انتخابات ۲۸ خرداد در صفحه اول عکسی را از دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی به همراه یک متن کوتاه به نقل از او منتشر کرده بود. در این متن کوتاه طبیبیان گفته بود همتی از دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری اقتصاد را بهتر می‌فهمد. این یک داوری درست بود زیرا همتی در ظاهر استاد اقتصاد در دانشگاه تهران است. با توجه به بازتاب‌های گوناگون درباره نوشته دکتر محمد طبیبیان در صفحه تلگرامی خود نوشت: «برخی دوستان از این گفته بنده ابراز نگرانی کرده‌اند. البته من این جمله را به خبرنگاری که تلفن کرده‌ بود گفتم و به نوشته‌ام نیز اعتقاد دارم. اما یک جمله هم اضافه کردم که هنوز تصمیم به رای دادن نگرفته‌ام و اگر رای بدهم به آقای همتی خواهد بود. روزنامه کارگزاران این قسمت را نقل نکرده بود. اشکالی هم ندارد.»

دکتر طبیبیان روز شنبه و پس از اعلان نتایج رییس انتخابات بار دیگر در صفحه تلگرامی خود نوشته است «انتخابات تمام شد. در نهایت یک جناح، ریاست‌جمهوری را به دست آورد اما آن جناح هم حقیقتا پیروز نشد. از تصمیم شورای نگهبان تا عاقبت کار، برای همه میدانِ سیاست، بیشتر یک نتیجه باخت- باخت قابل مشاهده است. از جمله اینکه بر اساس نتایج غیررسمی که اعلام شده، کاندیدای پیروز هم بیش از ۳۳ درصد آرای واجدین شرایط را به دست نیاورد و آن درصد بزرگ‌تر هم که رای نداده‌اند بی‌تفاوت نبوده‌اند. اما آنچه مهم‌تر و بارزتر است شکست سیاسی اصلاح‌طلبان و حزب کارگزاران است. درصد رای آقای همتی درجه تنزل آنان را نشان می‌دهد.اگر چنین شرایطی در سایر کشورها که سابقه رای‌گیری بیشتری دارند مطرح می‌شد روسای سیاسی این گروه‌ها سریعا استعفا می‌دادند و کنار می‌رفتند. این یک شکست از شماری از شکست‌هایی است که رهبران این حزب به روی خودشان نیاورده‌اند. متاسفانه باید بگویم شما تمام شده‌اید و اگر کنار بروید شاید خط و خطوط شما خودشان را به نوعی بازسازی کنند و اگر بمانید بن‌بست اصلاح‌طلبی خواهید بود.»به نظر می‌رسد استعفا تنها برای مقام‌های دولتی نیست و رهبران حزب‌ها نیز اگر با تحلیل نادرست و گرفتن مشاوره غلط از شرایط‌، هواداران و شهروندان محترم را به نابودی سوق دادند باید استعفا دهند. آقای کرباسچی!، دکتر طبیبیان با مداراجویانه‌ترین گفتار انگار خواستار استعفای شماست. این کار را انجام دهید.

محمدصادق جنان‌صفت - روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها