رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 551699

به دنبال افزایش موجودی واکسن اعلام شد

آغاز تزریق دوز دوم واکسن بالای ۷۰ سال از امروز/کارشناسان حوزه سلامت، از سرعت کند واکسیناسیون نگرانند

ساعت 24-در پی تحویل دو میلیون دوز واکسن وارداتی توسط جمعیت هلال احمر و همچنین توزیع واکسن کووایران برکت در شبکه سراسری، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز تزریق دوز دوم واکسن کرونای جمعیت بالای 70 سال از امروز خبر داد.

خبر
علیرضا رییسی در حاشیه هفتادوسومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تایید تداوم روند نزولی بیماری در کشور، از بابت شرایط استان‌های جنوبی و شرقی همچون استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان ابراز نگرانی کرد و گفت: «اکنون ۲۲ شهر قرمز داریم که عمدتا در استان‌های بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند. در استان بوشهر، شهرهای تنگستان، دشتستان، کنگان، عسلویه و دشتی، در استان سیستان‌وبلوچستان، شهرهای ایرانشهر، چابهار، نیکشهر، زاهدان، در استان کرمان، شهرهای رودبار جنوب، کهنوج، منوجان و در استان هرمزگان، شهرهای بستک، بندر لنگه، جاسک، رودان، بندرعباس، پارسیان، قشم، میناب و جزیره کیش در وضعیت قرمز قرار دارند. الگوی ما در تابستان سال گذشته هم به‌طوری بود که در شهرهای جنوبی کشور اوج بیماری را داشتیم و حالا هم، گرم شدن هوا و تجمعات در جایی که کولرگازی روشن است، عاملی برای انتقال بیماری است.»
علیرضا رییسی، در توضیح آخرین اخبار درباره موجودی واکسن و تداوم روند واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: «از امروز، دوز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال و جاماندگان فاز اول را تکمیل خواهیم کرد. روز پنجشنبه، محموله جدید واکسن به دست‌مان رسید و از این هفته هم میزان تولید واکسن کوو ایران برکت در کشور افزایش خواهد یافت و از تیرماه حجم انبوهی از این واکسن در اختیار داریم.
واکسن انستیتو پاستور هم در فاز سوم است و در صورت صدور مجوز، این واکسن هم ظرف روزهای آینده به واکسیناسیون عمومی کشور اضافه می‌شود.» اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مرتبط با خرید و واردات دو محموله واکسن با حجم کلی دو میلیون دوز از سوی جمعیت هلال احمر طی روزهای گذشته است که به گفته رییس جمعیت هلال احمر، یکی از محموله‌ها شامل یک میلیون دوز، روز پنجشنبه در فرودگاه ترخیص و به وزارت بهداشت تحویل داده شده و محموله دوم هم امروز به تهران می‌رسد.
دیروز کریم همتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید ترخیص و تحویل دو محموله خریداری‌شده توسط جمعیت هلال احمر، با ابراز نگرانی از روند و سرعت واکسیناسیون با توجه به موج گرما و خطر شیوع دوباره بیماری در محیط‌های سربسته گفت: «با وجود تحویل این محموله، حتی اگر همه تولیدکنندگان داخلی با حداکثر ظرفیت کار کنند و ما هم با همکاری وزارت بهداشت و مجموعه دولت تلاش کنیم، باز هم سطح واکسیناسیون با سطح ایده‌ال مدنظر، فاصله دارد. اما به عنوان مجری به همه مردم قول می‌دهیم واردات واکسن در روال منظمی تا زمانی که نیاز است انجام شود.»
بنا به اعلام جمعیت هلال احمر، این نهاد تاکنون 4 میلیون و 500 هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور کرده اما همچنان، تعداد جمعیتی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و همچنین افرادی که در نوبت دریافت دوز دوم واکسن هستند، نشان آشکار از ناهمخوانی برنامه‌ریزی‌ها با تاکیدات سند ملی واکسیناسیون کووید 19 دارد.
وزیر بهداشت، چندی قبل به مردم وعده داد که تا پایان خرداد، حدود 14 میلیون نفر از جمعیت هدف در فازهای اول و دوم سند واکسیناسیون، واکسینه خواهند شد در حالی که حالا و بنا بر گزارش‌های اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت، جمعیت واکسینه شده حتی به 6 میلیون نفر هم نرسیده است. دیروز، و به دنبال انتشار جدیدترین گزارش وزارت بهداشت از مجموع واکسن‌های تزریق‌شده برای گروه‌های هدف، اعلام شد که تا ظهر روز 29 خرداد ماه، برای 4 میلیون و 374 هزار و 729 نفر، دوز اول واکسن تزریق شده و 906 هزار و 546 نفر هم دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده – دوز اول و دوم – 5 میلیون و 281 هزار و 275 دوز است.
دیروز، سید موید علویان؛ معاون اسبق وزارت بهداشت در دولت نهم، در نگاهی به روند واکسیناسیون کرونا در کشور، خواستار سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون همگانی در مقابل کووید 19 شد و علیرضا ناجی؛ عضو کمیته علمی کرونا و رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم ضمن اشاره به نگرانی مردم از بابت کندی روند واکسیناسیون گفت: «مردم در رابطه با روند واکسیناسیون نگران هستند و اگر دست‌شان به واکسن از هر طریقی برسد، سعی می‌کنند برای خود و خانواده تهیه کنند، هر کسی هم براساس وضع مالی که دارد این کار را انجام می‌دهد.»
ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: «چون مردم نسبت به روند واکسیناسیون معترض هستند، به هر طریقی که بتوانند تزریق را انجام دهند، برای خرید واکسن یا تهیه آن به روش‌های غیرقانونی اقدام می‌کنند. اگر واکسن باشد، طبق توانی که از وزارت بهداشت می‌شناسم، می‌تواند به سرعت این واکسیناسیون را انجام دهد، اما اینکه چرا منابع واکسیناسیون ما کم است، بحث جداگانه‌ای است.
فرصت‌هایی که اوایل شیوع کووید 19 از دست دادیم و مطالعاتی که به بهانه‌های مختلف در آنها شرکت نکردیم و به دلیل تولید داخل و ساده‌انگاری در تولید داخل و امیدواری‌های نابجا، دست به دست هم داد تا در کنار بدقولی‌هایی که کشورهای مختلف همچون چین و روسیه داشتند، منابع کم شود علاوه بر آنکه کووکس هم تقسیم سهم درستی نداشت، همه باعث شد تا روند واکسیناسیون ما مناسب نباشد.
البته از آنجایی که می‌دانستیم امکان دارد این اتفاقات بیفتد، به سمت تولید داخل رفتیم. امیدوارم نتایج فاز ۲ و مخصوصا فاز ۳ واکسن‌ها به زودی منتشر شود و تولید آنها افزایش پیدا کند، چون اینکه به جامعه اطمینان دهیم که این واکسن موثر است، یک مساله است اما تولید خود واکسن هم یک مساله دیگر است. امیدوارم هر دوی اینها موفقیت‌آمیز بوده و منابع تولید واکسن هم در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار بگیرد.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها