رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551866

در آستانه دومین تابستان با کرونا، بیم‌ها پررنگ‌تر از امیدهاست

چشم‌ انتظار واکسن، دل‌نگران پیک پنجم

ساعت 24-«تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون دوز واکسن برای انجام واکسیناسیون عمومی لازم است.» این خبری است که از سوی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام شد. همزمان تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که از 29 تا 30 خرداد ۱۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۹۶۵ نفر رسید.

کرونا
شنبه شب، سخنگوی سازمان غذا و دارو با حضور در برنامه زنده شبکه خبر در مورد میزان دوز تزریق شده در کشور گفت که تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در این میان تنها حدود ۸۰۰ هزار نفر دوز دوم واکسن کرونا را هم گرفته‌اند. جهانپور در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه برای ایمنی‌سازی باید بین ۵۶ تا ۶۰ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال را واکسینه کنیم، گفت: «حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم برای دور اول واکسیناسیون در کشور. تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیون دوز واکسن برای انجام واکسیناسیون عمومی لازم است.» او اعلام کرد که در روزهای آینده برای تزریق دوز دوم کرونا اقدام خواهد شد. خبری که برخی شهروندان تهرانی که روز گذشته دوز دوم خود را دریافت کرده‌اند آن را تایید می‌کنند. او با اشاره به رسیدن محموله‌های جدید واکسن گفت که تولید انبوه واکسن‌های داخلی آغاز شده است و روز به روز به تعداد و تنوع این واکسن‌ها افزوده خواهد شد. جهانپور با اشاره به واکسن پاستوکووک که محصول مشترک ایران و کوباست، گفت: « این هفته در جلسه کمیسیون مربوطه که در سازمان غذا و دارو برگزار خواهد شد، واکسن پاستوکووک هم مجوز مصرف اضطراری در کشور را دریافت خواهد کرد. امیدواریم تا پایان تیرماه بتوانیم افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای را به پایان برسانیم و از مرداد ماه وارد واکسیناسیون گروه‌های دیگر شویم.»
در ادامه این برنامه احسان مصطفوی، مدیرطرح واکسن کرونای مشترک کوبا و انستیتوپاستور که از استودیوی دیگر به این نشست پیوست، گفت: ان‌شاءالله روز یکشنبه (دیروز) تزریق دوز دوم این واکسن به ۲۴ هزار داوطلب را به پایان خواهیم رساند. همزمان با کارآزمایی بالینی تولید واکسن در انستیتو پاستور با نام تجاری پاستوکووک آغاز شده است.» مصطفوی گفت: «هدف این است که تا آخر شهریور ماه حدود ۳ میلیون دوز واکسن داشته باشیم و این میزان تولید از اول پاییز با توسعه زیرساخت‌ها به ظرفیت ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.» احمد کریمی، مدیر طرح واکسن فخرا که در ادامه به صورت تصویری به این نشست پیوست، گفت: «واکسن فخرا هم‌اکنون در فاز دوم کارآزمایی بالینی است و ما از ۵۰۰ داوطلبی که قرار بوده در فاز دوم کارآزمایی بالینی تلقیح واکسن انجام شود هم‌اکنون بیش از ۲۷۰ داوطلب تلقیح دوز اول واکسن انجام شده است و درحال آنالیز نتایج و تلقیح دوم واکسن هستیم که پس از آن وارد فاز سوم خواهیم شد. در فاز اول کارآزمایی بالینی روی ۱۳۵ داوطلب تلقیح واکسن را انجام دادیم عارضه و مشکل خاصی را نداشتیم و اگر نتایج خوب پیش برود وارد فاز سوم خواهیم شد.» سعید کلانتری، مجری کارآزمایی بالینی واکسن موسسه رازی که به صورت تصویری در این برنامه حاضر شد، گفت: «فاز اول را با ۱۳۳ داوطلب به پایان رساندیم و فاز دوم را با ۵۰۰ داوطلب از ۶ خرداد آغاز کردیم و تا الان ۲۹۰ تزریق اول را انجام دادیم و از این تعداد ۲۰ نفر تزریق دوم‌شان را هم انجام داده‌ایم. تا یک هفته آینده به ۲۰۰ نفر تزریق دوم را انجام خواهیم داد و ۲ هفته بعدش نتایج آن را ارزیابی خواهیم کرد و اگر نتایج خوب باشد می‌توانیم مجوز ورود به فاز سوم را هم بگیریم.»

در آستانه پیک پنجم
همزمان با خبرهایی که در مورد ورود محموله‌های تازه و ورود واکسن برکت به گردونه واکسیناسیون عمومی شنیده می‌شود، متخصصان می‌گویند که شیوع ویروس کرونا در حالت سینوسی قرار دارد و بیم آن می‌رود که در آستانه پیک پنجم کرونا قرار داشته باشیم. در همین راستا روز گذشته وزیر بهداشت خواستار توقف پروازهای تهران-مسکو شد. بیم آن می‌رود که گونه‌ای تازه از این ویروس در این کشور سربرآورده باشد. سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت: «طرح موضوع و اخذ تصمیمات فوری در مورد توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس در جلسه کمیته امنیتی-اجتماعی ستاد ملی کرونا ضرورت دارد.» به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، در این نامه آمده است: «با توجه به گزارشات واصله از کشور روسیه در خصوص شیوع بیماری کرونا ضروری است موضوع توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس سریعا در جلسه کمیته امنیتی - اجتماعی ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیمات فوری اتخاذ شود.»
محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی روزگذشته به ایرنا گفت: در صورت تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، پروازها به مسکو تعلیق خواهد شد. براساس اظهارات ذیبخش، تصمیم‌گیری درباره محدودیت یا از سرگیری پروازها با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و ابلاغ آن به سازمان هواپیمایی انجام می‌شود. ایرنا نوشته است که اکنون ایران به ۲۴ کشور مختلف ازجمله، فرانسه، آلمان، ترکیه، اتریش، کویت، انگلستان، ایتالیا، لبنان، قطر، امارات متحده عربی، سوریه، چین، ونزوئلا، عمان، ارمنستان، قزاقستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان، روسیه، تایلند، مالزی و گرجستان پرواز دارد. پروازها به هند نیز با مجوز موردی سازمان هواپیمایی انجام می‌شود و محدودیت پروازی به ۳۹ کشور نیز همچنان وجود دارد.
در مورد شکنندگی وضعیت موجود ابتلا به کرونا در کشور، روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران به ایلنا توضیح داد: «متاسفانه آمار ما کاهشی نیست، بلکه سینوسی است، یعنی یک روز با افزایش مراجعه به بیمارستان و یک روز با کاهش مواجه هستیم. بنابراین نمی‌توان با توجه به شرایطی که در حال حاضر داریم، بگوییم آمار کم شده است، آمار بستری‌ها در دو هفته اخیر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در نوسان بوده و کمتر از ۶۰۰ نفر نشده است. وقتی آمار بیمارستان‌ها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم به‌طور موردی افزایش سرپایی داشته‌اند، پس بیم آن می‌رود که ما دوباره افزایش شیوع داشته باشیم و در واقع ما در ریسک پیک پنجم قرار داریم، چراکه آمار به حد قابل توجه رسیده و شرایط رو به افزایش است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها