رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555313

نمای ساختمان چه رابطه‌ای با کاربری آن دارد؟

رپورتاژ تبلیغی - نمای یک ساختمان بخشی مهم از آن است که باید هم از لحاظ سبک و هم از لحاظ نوع مصالح با کاربری در تناسب باشد برای شناخت این تناسب این مقاله را تا انتها بخوانید.

رابطه نمای ساختمان با کاربری آن چگونه است؟
همانطور که می‌دانید اولین قسمت از ساختمان که به چشم افراد می‌آید نمای آن است. اصولا در تمامی انواع روابط چه در میان انسان‌ها و یا چه رابطه انسان با اشیا و یا ساختمان اولین برخورد از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و بخش بزرگی از حس افراد نسبت به موضوع را تا مدت‌ها تعیین می‌کند.
از این رو نمای یک ساختمان بسیار پر اهمیت است و صرف وقت و هزینه برای طراحی و اجرای یک نمای درخور کاملا منطقی و توجیه پذیر می‌باشد.

طراحی نما


یک نمای خوب چه نمایی است؟


اصولا در سنجش یک ساختمان تمامی بخش‌ها در قالب یه کل واحد مورد بررسی قرار می‌گیرند اما این مسئله در مورد نمای ساختمان متفاوت است و این بخش از ساختمان اهمیت و تاثیرگذاری بسیار زیادی روی نظرات افراد نسبت به ساختمان و به طور کلی موفقیت پروژه دارد.
اولین و مهم ترین مسئله در طراحی نما، کاربری و عملکرد ساختمان خواهد بود. اگر شما هم در صنعت ساختمان فعال باشید می‌توانید بر این مورد صحه بگذارید که استفاده از هرنوع سبک و مصالح متناسب با مقیاس و کاربری پروژه است و وجود پروژه‌های ناموفق با نماهای نامناسب درس عبرتی است برای سازندگان و مجریان تا مبانی نظری را در حوزه طراحی نما حتما در نظر بگیرند.
یک نمای خوب ساختمانی بخش بزرگی از هویت آن ساختمان را تعریف می‌کند و بیانگر عملکرد آن است. به بیان ساده تر با دیدن نمای یک ساختمان باید بتوانیم حدس درستی از نوع و کاربری ساختمان بزنیم، اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد پس بدون شک کوتاهی‌هایی در طراحی‌نما صورت گرفته است.

 نمای سرامیک خشک



عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری برای اجرای نمای ساختمان عبارت اند از:
1- بودجه کارفرما
2- متریال‌های موجود در بازار
3- نوع کاربری ساختمان
این موارد در مرحله فاز 0 و فاز 1 روند طراحی ساختمان، نوع و سبک نمای مورد طراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
شاید به این موضوع فکر کنید که اجرای یک نمای زیبا و پاسخگو به نیازهای معماری یک ساختمان هزینه‌های گزافی در بر خواهد داشت اما کاهش هزینه ها و در عین حال اجرای نمایی درخور کاملا امکان پذیر است.


بهترین مصالح نما برای پروژه‌های بزرگ چه مصالحی هستند؟


اولین مورد و مسئله در انتخاب متریال برای نما، شیوه و سرعت در اجرای آن است.
همان‌طور که می‌دانید مراحل ساخت ساختمان‌هایی در مقیاس کلان به خودی خود طولانی و پیچیده هستند، پس باید با رویکرد استفاده از مصاالح با قابلیت اجرای سریع نمای این ساختمان‌ها را اجرا کرد.
برای مثال پروژه ساخت یک ساختمان تجاری یا پاساژ را در نظر بگیرید.
در اجرای نمای تجاری و یا نمای یک پاساژ انتخاب مصالحی مثل سنگ اصلا منطقی نیست چرا که این نوع متریال علاوه بر بار مرده‌ای که به ساختمان وارد می‌کند، سرعت اجرای نسبتا کمی دارد.
اصولا نماهای سنگی اغلب در پروژه‌هایی با مقیاس متوسط و یا کوچک به کار می‌روند و تنها در صورتی می‌توان از آن‌ها در سازه‌های بزرگ استفاده کرد که درصد کمی از نما را در ترکیب با دیگر مصالح تشکیل دهند.
حال نمای سرامیک را برای این پروژه تجاری در نطر بگیرید.
سرعت در اجرا، استحکام و عمر مناسب مزایایی است که یک نمای سرامیکی به شما ارائه می‌دهد.
طراحی نمای سرامیک خشک را عموما برای این دسته از پروژه‌ها انتخاب می‌کنند و مشخصا این نوع نما در دسته نماهای خشک قرار می‌گیرد.

اجرای نمای سرامیک خشک



سرامیک نما چند نوع است؟


به طور کلی از دو نوع سرامیک جهت نماسازی استفاده می‌شود :


1- سرامیک مجوف پرسلانی:


این نوع سرامیک عایق خوبی است چرا که سوراخ‌هایی در سطح آن وجود دارد که مانع جذب صوت و یا انتقال حرارت می‌گردد و از طرفی باعث کمتر شدن وزن هر تایل سرامیک می‌شوند.


2- سرامیک توپر پرسلانی :


هزینه اجرای نمای سرامیکی با این نوع سرامیک کمتر است و قابلیت اصلی این نوع سرامیک برش خوردن تایل‌ها با اندازه‌های دلخواه است.
همان طور که از اسم آن پیداست این نوع تایل‌ها توپر هستند و اصطلاحا به آن‌ها فول بادی نیز می‌گویند.


روش های اجرای نمای سرامیک خشک


شیوه اجرای نمای سرامیک خشک به دو روش نمایان و غیر نمایان صورت می‌پذیرد که در زیر با هم شرح این دو روش را بررسی می‌کنیم.
روش نصب نمایان(visible): در این روش پس از زیرسازی و شاسی‌کشی، تایل‌های سرامیک به وسیله‌ی گیره مهار می‌شوند و از آن جا که در این روش گیره نمایان و مشخص هستند این روش نمایان یا visible نامیده می‌شود.
روش نصب غیرنمایان(invisible) : در این روش از سیستم کیل استفاده می‌شود و به همین دلیل این روش به نام کیل نیز شناخته می‌شود.
پس از زیرسازی و شاسی‌کشی، پشت تایل‌های سرامیک پیچ‌هایی نصب می‌شود که در نمای آن مشخص نیست که در نهایت به وسیله این پیچ‌ها، سرامیک را به پروفیل‌های زیرسازی متصل می‌کنند و چون هیچ اثری از پیچ و یا گیره در نما وجود ندارد به این روش غیرنمایان می‌گویند.

سرامیک پرسلانی نما



مزایای استفاده از نمای سرامیک


مقاومت شمیایی بالا
مقاوم در برابر ضربه و فشار
سرعت در اجرا
نگهداری آسان
امکان تعویض هر تایل به سادگی


برای اجرای نمای سرامیک خشک چه هزینه هایی باید پرداخت کرد؟


برای اجرای نمای سرامیکی شما باید برای مراحل زیر منابع مالی در نظر بگیرید:
1-تامین سرامیک
2- تامین مصالح و اجرای زیرسازی
3- نصب تایل سرامیک

عموما از سرامیک در پروژه های بزرگ و سطوح سلب و یکپارچه نما استفاده می‌شود و به دلیل سهولت در نگهداری و اجرا بهترین انتخاب برای نمای یک ساختمان بزرگ مثل بیمارستان و یا ساختمانی اداری است.
شما هم می‌توانید با در نظر گرفتن مواردی که با هم در این مقاله خواندیم به مناسب ترین و بهترین نما برای پروژه خود برسید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها