رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555707

با مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال ساعتی قبل از سفر به توکیو

صداوسیما شب بازی حساس ما ضد تیم ملی بسکتبال برنامه تهیه کرد

ساعت 24-می‌گوید آدم رسانه‌ای نیست. در صحبت‌هایش هم نشانی از هیجان یا شوآف به چشم نمی‌خورد. آرام و متین حرف می‌زند. حتی وقتی پای مسائل حساس وسط کشیده می‌شود. پای پرواز تیم ملی بسکتبال به توکیو او را برای مصاحبه متقاعد کردیم.

پیش از این به خاطر حواشی که در دو هفته قبل اطراف تیم ملی بسکتبال به وجود آمده بود گفته بود نمی‌خواهد مصاحبه کند. اما وقتی ما را دید با روی باز پذیرفت و این گفت‌وگو شکل گرفت. با مهران شاهین‌طبع از صعود به المپیک برای دومین بار بعد از انقلاب حرف زدیم. از اینکه این اتفاق به دست او که یک مربی ایرانی است رقم خورده. رسیدیم به انتقاداتش از صداوسیما. جایی که سفره دل سرمربی تیم ملی بسکتبال باز شد. در نهایت هم پای بازی با امریکا و ستارگان NBA را وسط کشیدیم و سرمربی تیم ملی بسکتبال قول داد تیم ملی بازی‌های قابل قبولی ارایه خواهند کرد.

پای پرواز به المپیک توکیو هستید. چه حسی دارید؟

احساس خوبی دارم. امیدوارم که رفتن ما به المپیک موجب افتادن اتفاقات خوب توی بسکتبال باشد. چون سال ۲۰۰۸ و در المپیک پکن هم که رفتیم اتفاق خاصی نیفتاد. آن درخواست‌هایی که مطرح شد ، آن قول‌هایی که داده شد، بی‌نتیجه ماند. در هر صورت مسوولان هستند، می‌آیند آنجا و می‌بینند. بچه‌ها یک سری کمبودها و مشکلاتی را می‌گویند که انتقال‌شان به مسوولان می‌تواند برای ورزش ما و مخصوصا ورزش بسکتبال راهگشا باشد. بسکتبالی که امروزه تغییرات گسترده‌ای در دنیا داشته و انجامش در کشور ما می‌تواند موجب ایجاد شرایط بهتری برای بسکتبال باشد.

امکانش هست جزیی‌تر بگویید منظورتان از شرایط بهتر چیست؟

ببینید ما در دولت‌های مختلف نوسانات خیلی زیادی در میزان توجهی که به ورزش می‌شود داشتیم. در بعضی مقاطع خیلی خوب توجه شده ولی ادامه پیدا نکرده. به دلایل مختلف که مسوولان اعلام می‌کنند، مثل مسائل اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی. همه اینها نوسانات را به همراه داشته. مشخصا همه ایده‌هایی که مکرر بحث شده و گفته شده موجود است و می‌توان از آنها استفاده کرد ولی تاکید می‌کنم که اتفاق خاصی به هیچ عنوان بعد از ۲۰۰۸ برای بسکتبال نیفتاد.

احساس شما در رابطه با اینکه به عنوان یک مربی ایرانی تیم را به المپیک رسانده‌اید چیست؟

من فکر می‌کنم بحث مربی خارجی و داخلی مطرح نیست. بحث سر ایجاد شرایط بهتر توی تیم ملی به لحاظ تاکتیکی و فنی و انتخاب بازیکنان و سایر موارد است. اینها شرایطی می‌طلبد که هم مربی داخلی می‌تواند واجد شرایطش باشد هم مربی خارجی. کار با تیم‌های ملی کار گسترده‌ای است. خصوصا در رشته‌های توپی و مخصوصا بسکتبال که شرایطش با رشته‌های دیگر متفاوت است. به هر حال خوشحال هستم و خدا را شاکرم که این اتفاق رخ داده و امیدوارم که توانسته باشم یک ذره خدمت کرده باشم.

برخی رسانه‌ها در این چند سال چندان با شما خوب تا نکردند. گفتند صعود تیم ملی ناباورانه بوده یا از دو شغله بودن یا جایگاه متزلزل شما در تیم ملی نوشتند. این وضعیت را چطور پشت سر گذاشتید؟

بعضی از انتقاداتی که انجام شده به نظرم وارد است. ولی بعضی از موارد دیگر که مطرح است را مردم باید نظر بدهند که آیا در این کار سختی که در حال انجامش هستیم و شبانه‌روز با آن درگیر هستیم مستوجب این صحبت‌ها و نقدها هستیم یا نه. در هر صورت نظر مردم مهم است. باقی هم اگر نظرات‌شان خارج از قصد و غرض باشد یا از روی بی‌اطلاعی از شرایط کلی، هیچ بحثی در آن نیست. می‌بینیم که مابین عقاید مختلفی که وجود دارد، همانطور که استفاده‌های مطلوبی از فضای مجازی و سایر فضاها می‌شود نکات منفی هم وجود دارد. ما سعی کردیم هم صبر داشته باشیم و هم آرامش و به کارمان ادامه دهیم‌. بعضی از انتقادات هم که مطرح شده در مقاطعی به نظرم درست بوده و باید اصلاح شود.

در فاصله دو هفته تا اعزام تیم به توکیو حواشی اطراف تیم ملی بسکتبال بالا گرفت. آیا مجموعه تیم توانسته این حواشی را پشت سر بگذارد؟

آن حاشیه‌ها اثراتش را روی بازیکنان گذاشته. در تمرینات بازیکنان تاثیر گذاشته و شرایط دیگر را هم تحت‌الشعاع قرار داده. سعی ما این است که بتوانیم از این حواشی عبور کنیم و بازی‌های بهتری در المپیک به نمایش بگذاریم.

در مراسم خداحافظی و جشن امضای پیراهن که روز شنبه برگزار شد هیچ مسوول ورزشی رده بالایی حضور پیدا نکرد. آیا این یک پیام منفی برای شما بود؟

بعضی اوقات بدون اطلاع صحبت کردن درست نیست. من اطلاع دقیقی ندارم که دلایل نیامدن‌شان چه بوده. شاید درگیر مسابقات المپیک بودند، چون تا آنجایی که می‌دانم برخی از مدیران و آقایان در حال حاضر در توکیو هستند و سایرین هم درگیر هستند. مثلا روز شنبه درگیر مسائل بدرقه کاروان اول در المپیک بودند. دقیقا اطلاع ندارم که دلیل نیامدن مسوولان چه بود ولی همیشه با بسکتبال همکاری داشته‌اند. هم آقای صالحی امیری و هم آقای وزیر همیشه همکاری و حمایت کرده‌اند. من هم همیشه از حمایت‌شان واقعا سپاسگزارم.

در همان مراسم از صداوسیما انتقاد کردید.

من بحثم با دلیل و منطق است. کارشناسانی که می‌آورند آنجا از همه نظر جای سوال دارد. هرچند برخی کارشناسان هم هستند که معتبر هستند و خیلی خوب مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند. ولی در این چهار سال که ما کار کردیم، در صداوسیما خیلی از انتخاب‌هایی که به عنوان کارشناس داشتند غلط بوده. صداوسیما خیلی بهتر می‌توانست به تیم ملی بسکتبال کمک کند. صداوسیما شب سخت‌ترین بازی ما که می‌توانستیم راهی المپیک شویم برنامه‌ای ضد تیم ملی بسکتبال تهیه کرد. سعی کردند در مقاطع مختلف روحیه بازیکنان و کادرفنی را تحت تاثیر قرار دهند. فقط به این عنوان که مخاطب بیشتری داشته باشند حواشی مختلفی به وجود آوردند. باز هم تاکید می‌کنم که این چیز کلی نیست. خیلی از افرادی هستند که شرافتمندانه آنجا کار می‌کنند و خوب تحلیل می‌کنند. انتقادشان را هم می‌کنند اما از سمت دیگر انگیزه مضاعفی را به تیم ملی می‌دهند. من می‌توانم در حال حاضر با مدیران شبکه‌هایی که برنامه‌های ورزشی می‌سازند در مورد کارشناسانی که دعوت می‌شوند بنشینم و مستقیما دلایلم را مطرح کنم. آن افراد را هم بیاورم و دقیقا یا محکوم می‌شوم یا حرفم را می‌پذیرند.

یعنی بعد از المپیک از آنها دعوت می‌کنید که چنین نشستی برگزار شود؟

اگر دوست داشتند بله. برنامه‌های ورزشی می‌توانند بیایند بنشینند تا من ثابت کنم مدیرانی که تغییر می‌کنند برای تهیه برنامه هر کاری را انجام می‌دهند. می‌خواهم نشان بدهم اینها چه دلایلی دارد. باز هم می‌گویم ضمن احترام به بخشی از پیشکسوتان که خیلی هم زحمت می‌کشند در صداوسیما، گله من بیشتر از مدیران رده بالای صداوسیماست. به عنوان مثال در برنامه‌های‌شان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که در پایین‌ترین سطح فنی بسکتبال یا هر رشته ورزشی است. دلیلش این است که مشخصا تهیه‌کننده و مسوول گروه ورزش که آنجا هست اطلاع کافی از آن رشته ورزشی ندارد. من پیشنهاد می‌کنم این افراد که با غرض‌ورزی، پایین‌ترین سطح مهارت، زمان اندکی که در این رشته ورزشی گذرانده‌اند، با اطلاعات ناکافی و مسائل دیگری که می‌توانم ثابت کنم دعوت نشوند. به نظرم شایسته رسانه ملی نیست که این کار انجام شود. برای همین مستقیما وارد این موضوع شدم و خیلی دوست دارم که مدیران محترم بخواهند تا من بروم و با آنها صحبت کنم و این مساله را به خوبی باز کنم تا خدای نکرده صحبت‌های من بیشتر جنبه تخریبی پیدا نکند. برای همه رشته‌ها این مشکلات وجود دارد و فکر می‌کنم صحبت‌های من بتواند کمک بکند. در هر صورت معیارهایی برای افرادی که وارد صداوسیما می‌شوند باید وجود داشته باشد. باید دید منافع شخصی آن فرد چقدر در کار دخیل است. باید دید منافع اجتماعی، جمعی، منافع کشوری و ملی‌اش چقدر است. بایستی فیلتر خیلی بهتری اعمال شود. انتقاد من این بود که یک رسانه به این عظمت و قابل احترام چطور اجازه می‌دهد به این افراد که بدون فیلتر وارد شوند و نظرات شخصی‌شان را اعمال کنند. در مورد افراد مختلف با توجه به اینکه سوابق‌شان کاملا مشخص است، اولین کاری که یک رسانه می‌تواند انجام دهد این است که فردی که می‌آید و قرار است مطالبی را مطرح کند سوابق شخصی‌اش را بررسی کنند و من مطمئنم در این زمینه شیطنت وجود داشته.

آیا این کار با اطلاع مدیران ارشد بوده؟

بعید می‌دانم مدیران گروه‌های ورزشی شبکه‌های صداوسیما کامل مطلع باشند چون آدم‌های شاخصی هستند. آدم‌های قابل احترامی هستند. ولی می‌خواهم بگویم در سال‌های گذشته هر بار آمدند در رابطه با دعوت از افراد با آدم‌های مورد اعتماد فدراسیون یا کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش مشورت کردند، هم انتقادات خوب صورت گرفته هم اینکه غرض‌ورزی اتفاق نیفتاده.

آماده‌سازی تیم ملی با آنچه در نظر داشتید هم‌خوانی داشت؟

سال گذشته خیلی شرایط بهتری داشتیم. آن موقع که بحث کرونا نبود. خیلی روی روال مشخصی حرکت می‌کردیم. بازی‌های خیلی خوب تدارکاتی پیش‌بینی کرده بودیم. امسال به علت اینکه خود برگزاری المپیک در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و مردد بودند که رقابت‌ها برگزار می‌شود یا نه و اینکه اکثر کشورهای دنیا با مشکلات ناشی از شیوع کرونا مواجه بودند اوضاع سخت شد. حالا برخی کشورهای اروپایی هستند که به هم نزدیکند و توانستند بازی‌های بیشتری انجام دهند و از تسهیلات بیشتری استفاده کنند. ولی ما برای رفتن به کشورهای اروپایی و امریکایی با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و به زمان‌بندی‌های بیشتری احتیاج داشتیم برای برنامه‌ریزی. روی هم رفته راضی هستیم. بالاخره سه بازی با ژاپن برگزار کردیم و دو بازی هم با اسپانیا انجام دادیم. دو بازی هم در فیبا کاپ آسیا داشتیم که خیلی بازی‌های باکیفیتی برای ما نبود. در مجموع می‌توانستیم شرایط بهتری داشته باشیم. با وجود تلاش زیاد فدراسیون ما نتوانستیم شکافی که در این زمان‌بندی‌ها وجود داشت را برطرف کنیم. ما نتوانستیم با برخی تیم‌های خوب هماهنگی کنیم چون آنها هم با مشکل مواجه بودند. انتخاب چهار تیم آخر المپیک هم به تاخیر افتاد و برنامه‌ریزی آنها را هم مختل کرد. حتی برخی تیم‌هایی که بعد از انتخابی، برگزیده شدند به نوعی بی‌بازی تدارکاتی به ژاپن رفتند و حالا قرار است در همان ژاپن برنامه‌های‌شان را پیش ببرند. یک سری کارها که در توان‌مان بود انجام دادیم و برخی را هم سعی کردیم انجام دهیم. صد در صد نیست ولی سعی خودمان را کردیم. یک سری کارها هست که نمی‌توانیم به آن در زمان کوتاه‌مدت دست پیدا کنیم. به دلیل آن شکل کار، شکل بازیکنان و شکل کار فنی که داریم خیلی از کارها اصلا به ما نمی‌خورد و نتوانستیم آن کارها را انجام دهیم. ولی در هر صورت من فکر می‌کنم با آن انگیزه‌ای که در بچه‌ها وجود دارد وهرچه به بازی‌ها نزدیک شویم بیشتر می‌شود، بازی‌های با کیفیتی به نمایش خواهیم گذاشت. این را مطمئنم.

بازی با امریکا در المپیک اتفاق ویژه‌ای برای بسکتبال ایران است. برای این بازی بیشتر هیجان‌زده هستید یا مضطرب؟

من فکر می‌کنم این بازی یک فرصت است. یک فرصت خیلی خوب هم هست. ما هر موقع با تیم‌های خوب روبرو شدیم صاحب یک فرصت شدیم و نشان دادیم که رشدمان خوب بوده. مثلا قبل از جام جهانی بردن نیجریه، بازی خوب با یونان، بردن روسیه در خود روسیه، بازی خوب با اسپانیا و یک سری بازی‌های خوب که در پنجره‌های جام جهانی انجام دادیم نشان داد که این تیم خوب است. نشان داد تدارک خوب، بازی خوب هم‌زمان با تمرین خوب و پشتیبانی همه‌جوره از بازیکنان می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. بازی با امریکا، بازی با فرانسه و چک فرصت‌های خیلی خوبی است برای بسکتبال ما و بازیکنان ما که خودمان را محک بزنیم و نقاط ضعف‌مان را شناسایی کنیم. دو بازی با اسپانیا از این لحاظ خیلی به ما کمک کرد. ما در بازی با تیم‌هایی که نوع کار فنی‌شان به این صورت است می‌توانیم خودمان را محک جدی بزنیم. بازی با امریکا به نظرم از نوع بازی با تیم‌های قدرتمند اروپاست و البته حساسیت‌هایی در این زمینه وجود دارد و همچنین می‌دانیم بازیکنان خیلی خوبی در این تیم بازی می‌کنند.

چه نتیجه‌ای را برای تیم ملی در المپیک پیش‌بینی می‌کنید؟

هدف اصلی ما و بچه‌ها این است که بازی‌های باکیفیتی به نمایش بگذاریم. مطمئن هستم وقتی با دقت بیشتر و دیسیپلین بهتر و رعایت کامل نکات فنی که همه قرار است انجام دهیم مقابل تیم‌ها قرار بگیریم می‌توانیم بازی خوبی به نمایش بگذاریم. به نظرم مردم باید از ما توقع داشته باشند که مقابل این سه تیم بازی‌های خوبی ارایه دهیم. این می‌تواند یک شب خوب برای ما باشد و بتوانیم نتیجه خیلی خوبی هم رقم بزنیم.

بعد از المپیک به عنوان سرمربی تیم ملی کارتان را ادامه می‌دهید؟

معلوم نیست. برویم ببینیم چه می‌شود. بالاخره تصمیم فدراسیون در این زمینه خیلی مهم است. ما تابع تصمیم فدراسیون هستیم و در هر صورت باید دید شرایط به چه صورتی پیش می‌رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها