رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557314

بررسی گزینه‌های اصلی شهرداری تهران

شهردار ملی یا متخصص؟ جنگ آرام 2 رقیب

ساعت 24- از 41 گزینه‌ای که راه‌یافتگان شورای ششم برای شهرداری تهران معرفی کردند، تنها شش گزینه باقی مانده است. از میان این جمع هنوز محسن پیرهادی و اسماعیل احمدی‌مقدم برنامه‌های خود را ارائه نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد انتخاب نهایی انجام شده و طرفداران دو گزینه اصلی شهرداری تهران جنگ رسانه‌ای خود را هم آغاز کرده‌اند.

خبر
html>

راه‌یافتگان شورای ششم قرار است چهارشنبه به‌طور غیررسمی شهردار منتخب خود را معرفی کنند. روز گذشته، مهرداد بذرپاش به جمع انصرافی‌های گزینه‌های شهرداری افزوده شد. دلیل انصراف او و اینکه آیا به نفع کسی کناره‌گیری کرده یا نه، مشخص نیست‌. به نظر می‌آید این انصراف نشان از قطعی‌شدن حضور او در دولت دارد و ترجیح داده از «نسیه» شهرداری کناره‌گیری کند! ‌در متن انصراف او به چمران آمده است: «نظر به ضرورت انسجام در جبهه انقلاب‌ و حضور دلسوزانی که خود را برای خدمت در شهرداری عرضه کرده‌اند، انصراف خود را از حضور در این عرصه اعلام کرده‌ام».
با کناره‌گیری او، معصومه آباد، علیرضا زاکانی، مازیار حسینی، هابیل درویشی، اسماعیل احمدی‌مقدم و محسن پیرهادی گزینه‌های اصلی در این رقابت هستند. نخستین فردی که از میان این شش نفر برنامه‌های خود را ارائه کرد، معصومه آباد بود. مهدی اقراریان، سخنگوی راه‌یافتگان شورای ششم شهر تهران، درباره برنامه‌های او به رسانه‌ها گفته است که اهم برنامه‌های خانم آباد که با شعار «شهر تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز» است، در حوزه‌های مختلفی همچون محیط زیست و خدمات شهری «بحران آلودگی‌های محیط زیست نظیر هوا، آب و خاک، بهینه‌سازی فرایندهای موجود در مدیریت پسماند» و در حوزه اجتماعی و فرهنگی «بهبود شاخص‌های پایداری اجتماعی و کنترل آسیب‌ها، ارتقای سرمایه اجتماعی در شهر تهران، توسعه ورزش‌های همگانی و ارتقای سلامت اجتماعی» است.
تهران شهری برای زندگی؛ شعار پیرهادی برای تهران
برنامه‌های محسن پیرهادی با شعار «تهران، شهر زندگی» به شورای شهر ارائه شده است. او در صفحه نخست برنامه‌های خود به اهم مسائل شهر تهران ازجمله تاب‌آوری، افزایش حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، اختلال در هویت اسلامی ایرانی و ارزش‌های انقلاب، تهدید و تضعیف بنیاد خانواده و مسائل شهری پیرامون و... اشاره کرده است.‌پیرهادی در برنامه‌های تهران شهر زندگی تأکید کرده است شهر تهران به‌عنوان پایتخت ایران اسلامی و ام‌القرای جهان اسلام باید متناسب با نظریه حکومت نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی، بازنمایی متناسبی از این رویکرد و ایدئولوژی داشته و بستر مناسبی برای رفتار دینی و آداب اسلامی شهروندان باشد. او در کلیات برنامه خود به تعامل سازنده با قوای سه‌گانه به نفع شهر، تعامل سازنده با نهادهای حاکمیتی و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرده است. تقویت معیشت، رفاه و سلامت کارکنان و بازنشستگان، بازنگری در ساختار شهرداری و تمرکز بر توسعه تیمی از دیگر برنامه‌های اوست.‌در برنامه‌های خرد، او به ساماندهی طرح تفصیلی و تعیین تکلیف طرح‌های موضوعی و موضعی اشاره کرده است. تدوین برنامه منسجم و درازمدت برای ساماندهی خط آسمان و نظام دید و منظر شهری و صیانت از انواع پهنه‌های G و آسیب‌شناسی در ضوابط باغات از دیگر برنامه‌های این کاندیدای شهرداری تهران است.
تأکید بر کمبود مسجد در تهران
مازیار حسینی نیز شعار برنامه‌های خود را «طهران، شهر زندگی» عنوان کرده؛ شعاری مشابه محسن پیرهادی با تفاوت املای تهران. او 10 رویکرد اساسی برای تدوین برنامه خود تشریح کرده است. حسینی هفت هدف را برای برنامه خود انتخاب کرده که رسیدن به تهران شهر رستگاری، تهران شهر پاک، تهران شهر قانون‌مدار، تهران شهر امن، تهران شهر هوشمند، تهران شهر مهارت و نوآوری و تهران پایتخت کشور است. از نگاه او، دخالت نهادها و سازمان‌های متعدد دولتی در امور مرتبط با مدیریت شهری و انجام موازی امور و گاهی متناقض با تصمیمات شهری، قطع ارتباط کارآمد بین ساکنان و مدیران شهر، توزیع ناعادلانه سرانه خدمات بین شمال و جنوب شهر، حاشیه‌نشینی و بدمسکنی، بی‌اعتمادی اجتماعی و پایین‌بودن حس تعلق در شهر، مهاجرت‌پذیری و رشد حاشیه‌نشینی برخی از چالش‌های فرابخشی در تهران است. در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز او کمبود مسجد و سایر مراکز مذهبی و اجتماعی و نامناسب‌بودن پراکندگی آن را به‌عنوان اولین چالش این حوزه عنوان کرده است. نبود سرزندگی مورد نیاز شهروندان در شهر، توجه کافی نداشتن به جنبه‌های تاریخی و میراثی و ناکافی‌بودن فضاهای مورد نیاز اقشار خاص ازجمله کودکان، سالخوردگان و افراد با شرایط جسمی خاص از دیگر چالش‌های عنوان‌شده در برنامه‌های وی است. او پیشنهادهای خود را در حوزه‌های مختلف با جملاتی از مقام معظم رهبری آغاز کرده است؛ برای مثال در بخش پیشنهادهای حوزه اجتماعی و فرهنگی، با اشاره به سخنان رهبری با موضوع مسجد آورده است: مسجدمحوری به‌عنوان مرکز دایره تمام اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. همچنین در بخش پیشنهادهای حوزه فنی عمران و حمل‌ونقل، وی پیشنهاداتش را با این جمله از ‌رهبری آغاز کرده است که «شهر تهران همچنین باید شهری دارای رفاه از جهات مختلف به‌ویژه حمل‌ونقل برای مردم باشد و مسئولان شهری نیز باید مقاوم‌سازی به‌ویژه مقاوم‌سازی مناطق پرجمعیت و فرسوده را اولویت اصلی خود قرار دهند». او پیشنهاد تهیه برنامه جامع شهر زیرزمینی، تدوین برنامه جامع نوسازی و نگاهداشت ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسی و تأسیس صندوق محیط زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران جهت مولدسازی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان و تشکیل زیرساخت‌های اولویت‌دار را مطرح کرده است. او کارویژه‌های خاص در مدیریت شهرداری را پیگیری منویات مقام معظم رهبری درخصوص شهر تهران عنوان کرده است. همچنین در برنامه‌هایش به مدیریت بحران کرونا نیز اشاره کرده و پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک با ستاد مقابله با کرونا و کمک به تسریع در امر مهم واکسیناسیون عمومی را مطرح کرده است. خبرگزاری تسنیم اعلام کرده او جزء گزینه‌های نهایی است و با وجود انصراف‌ها، نزدیک‌ترین فرد به صندلی شهرداری تهران است.
تهران کلان‌شهر الگوی جهان اسلام
برنامه‌های علیرضا زاکانی نیز با شعار تهران کلان‌شهر الگوی جهان اسلام ارائه شده است. او ابتدا چالش‌های شهر و شهرداری تهران را برشمرده و 350 روز هوای غیرپاک، 56 درصد از درآمدها حاصل از فروش تراکم، رانت‌خواری، فساد و عدم شفافیت کافی اداری، بدهی 70 هزار میلیاردی، ساختار فربه سازمانی، تعداد بالای پروژه‌های نیمه‌تمام و بافت فرسوده و... را به‌عنوان مشکلات اساسی برشمرده است. او به نتایج نظرسنجی‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری شده اشاره کرده و تصویری از تهران را که شهروندان تهرانی دارند، بیان کرده است. ویژگی‌های شهر و شهرداری مطلوب در برنامه‌های زاکانی شهری پیشرفته با هویت ایرانی اسلامی، امن و ایمن، مقاوم، هوشمند، زیبا، فرهنگی و بااصالت، منسجم و با رفاه اجتماعی، عاری از نابرابری، شهروندمحور و مشارکت‌پذیر است. او در برنامه‌هایش اشاره کرده که از اقدامات شهرداران قبل به‌خصوص «محمدباقر قالیباف» در سیاست‌گذاری و توسعه شهری بهره خواهد برد. او در حوزه شهرسازی و معماری مهم‌ترین چالش‌ها را بی‌توجهی به تهیه و اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی عنوان کرده و بر به‌روزرسانی طرح تفصیلی تأکید داشته است.
زاکانی تکمیل‌نشدن فرایند هوشمندسازی عوارض شهری و ساختمانی و عدم نظارت بر فرایند صدور پروانه را از چالش‌های مهم این حوزه عنوان کرده و در برنامه‌هایش نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده، حفاظت و صیانت از حریم شهری پایتخت، هوشمندسازی، ایجاد شفافیت و پایش مستمر فرایندها در این حوزه را از اهداف خود برشمرده است.
در حوزه ترافیک نیز توسعه، تجهیز و نگهداشت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت عرضه و تقاضا، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی ازجمله راهبردهای وی در این حوزه است.
در برنامه‌های او نیز به دوچرخه اشتراکی و موتور برقی اشاره شده است.
فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه‌های زاکانی، تأکید بر مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فقدان هویت دینی انقلابی و ملی شهر تهران است.
تقویت مسجدمحوری و حفظ و ترویج آثار و ارزش‌های انقلاب، دفاع مقدس و شهدا، ترویج و تسهیل در امر ازدواج، مقابله عمومی و محله‌محور با اعتیاد و طلاق نیز از برنامه‌های وی در این حوزه است.
طرفداران زاکانی در شورای شهر، بر انتخاب شهرداری با قواره ملی تأکید دارند.
‌زاکانی در حال حاضر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده قم است. در سابقه او، مسئولیت بسیج دانشجویی و صاحب‌امتیازی سایت خبری جهان‌نیوز به چشم می‌خورد.
آغاز جنگ رسانه‌ای 2 رقیب اصلی
به نظر می‌آید از این شش نفر، دو نفر بیش از دیگران شانس پیروزی دارند؛ مازیار حسینی و علیرضا زاکانی. هرچند برخی ورود یک گزینه جدید را هنوز هم بعید نمی‌دانند. هم‌زمان با نزدیک‌شدن به زمان رأی‌گیری نهایی، در فضای مجازی طرفداران دو رقیب اخباری در تخریب یکدیگر منتشر می‌کنند. جریانات خبری نزدیک به مازیار حسینی، با اشاره به اقدامات عمرانی وی در شهر تهران مانند پل صدر یا بزرگراه امام علی، بر نزدیک‌شدن او به صندلی شهرداری تهران اشاره می‌کنند و حضور یک شهردار متخصص و نه سیاسی را خاص بدنه شهرداری مطرح می‌کنند. از سویی در همین کانال انتشار گزارش قرارداشتن نام مازیار حسینی در لیست املاک نجومی را تخریب نامزدهای شهرداری از سوی انقلابی‌نماهای قدرت‌طلب توصیف و این اتهامات را ساختگی و کذب از سوی رقیب عنوان می‌کنند. مازیار حسینی نیز در آخرین پست خود در اینستاگرام در متن کوتاهی نوشته است: «همان‌گونه که حدسش را می‌زدم، حجم دروغ، تخریب از هر جنس و نوع به حد اعلای خود رسیده و تقوا هم دربست تعطیل! خواستم بگویم که من تعریفم از رسیدن به صندلی خدمت با بعضی‌ها فرق دارد و همه چیز را سپرده‌ام به خودش».
همچنین تخریب‌کنندگان زاکانی بر پیشینه سابقه او در انصار حزب‌الله و تندروی‌های وی در حوزه‌های مختلف دست گذاشته‌اند. برخی کانال‌ها هم در جهت تخریب او، باز هم کارنامه دیپلم وی را که در آن نمره ریاضی چهار و نمره شیمی آن 2.5 بود، منتشر کرده و برخی اظهارات تند او در جریان مناظره‌های انتخاباتی را بازخوانی کرده‌اند و در تحلیل‌هایشان این تندروی‌های سیاسی را موجب نگرانی شهروندان تهرانی که خواستار یک شهردار غیرسیاسی هستند، عنوان کرده‌اند.
درحالی که برخی از راه‌یافتگان شورای ششم که مدافع این دو گزینه هستند تأکید دارند شهردار بعدی تهران تا چهارشنبه معرفی می شود مهدی چمران به یکی از رسانه‌ها اعلام کرده ممکن است تا چهارشنبه به جمع‌بندی نهایی نرسیم و احتمال انتخاب سرپرست برای شهرداری هم وجود دارد. سخنان مهدی چمران نشان می‌دهد که لابی‌ها برای انتخاب نهایی به سرانجام نرسیده و حتی ورود گزینه جدید هم بعید به نظر نمی‌رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها