رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562785

هشدار یک کارشناس به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰

ساعت24- یک اقتصاددان گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که حدود ۶۰ میلیون نفراز جمعیت ایران باید مشمول دریافت کمک های معیشتی و یارانه باشند.

html>

مرتضی افقه، در کلاب‎هاوس با موضوع آیا دولت رییسی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را زیاد می‌کند؟ افزود: متاسفانه دولت فعلی منابعی برای افزایش یارانه‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر سیستم و ساختار توانمندی برای توزیع مطلوب یارانه در اختیار نیست.

او با تاکید بر اینکه یارانه‌ها هنوز هدفمند نشده است، ادامه داد: در ساختار کنونی یارانه غیرنقدی تبدیل به یارانه نقدی شده و بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید ناشی از بی‌کفایتی و بی تدبیری و بوروکراسی های ناکارامد است که سبب شده خدمات و کالاهای تولیدی در کشور بسیار گرانتر از استانداردهای مطلوب باشد.

وی تاکید کرد: اگر یارانه ها را برداریم بدان معناست که مردم را وادار کرده ایم هزینه ناکارامدی سیستم را بپردازند و متاسفانه یکی از مشکلات ما تقلیدهای کورکورانه متخصصان ما از دیگران است.

وی به ساختار پرداخت یارانه در دیگر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: برای پرداخت یارانه پیش نیازهایی وجود دارد که ما هنوز به آنها دست پیدا نکرده ایم. یارانه در کشورهای پیشرفته بر اساس خوداظهاری پراخت می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت رفع تحریم‎ها گفت: اگر تحریمها رفع شود حداقل چهار تا پنج دهک اول باید افزایش یارانه داشته باشد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشود که احتمال آن بالاست، فقر افزایش یافته و طبقات اجتماعی نیز با فرآیندهای توسعه‌ای همیاری نمی‌کنند و در نتیجه مشکلات اجتماعی زیادی ایجاد می شود که هزینه زا است.

وی تاکید کرد: در ضمن هشدار می‌دهم قطع یارانه گروه‌های پایین یا افزایش قیمت بنزین یا برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سیاسی بسیار شدید خواهد داشت چرا که دولت با ساختار کنونی قادر به بازگرداندن سریع پول به مردم نیست و ریسک سیاسی این اقدامات بالاست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها