رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563834

همراه با تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی نروژ

ساعت24-تیم ملی کشتی آزاد ایران بعد از نتیجه ضعیفی که در بازی‌های المپیک 2020 توکیو گرفت، هفتم مهر راهی نروژ می‌شود تا در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کند. رقابت‌هایی که بعد از المپیک مهم‌ترین رویداد برای این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

html>

از بین 10 ملی‌پوشی که ترکیب این تیم را تشکیل دادند به جز امیرمحمد یزدانی، یونس امامی و حسن یزدانی، مابقی، همه نفراتی هستند که برای نخستین بار حضور در این آوردگاه جهانی را تجربه می‌کنند. گوش‌شکسته‌های جوان ایرانی که تا پیش از این شاگردی غلامرضا محمدی را می‌کردند، حالا باید از پژمان درستکار به‌عنوان سرمربی‌شان حرف‌شنوی داشته باشند. مردی که بعد از کنارگذاشتن محمدی هجمه زیادی به او وارد شده است. قهرمان سابق کشتی آزاد آسیا در حالی به ‌واسطه دوستی دیرینه با رئیس فدراسیون کشتی این مسئولیت بزرگ را پذیرفته که کار سختی در جهانی نروژ خواهد داشت. تیم ملی کشتی آزاد سال 2019 با سرمربیگری محمدی با یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز به عنوان سومی جهان رسید و درستکار نیز باید در حداقل‌ترین شرایط از این عنوان دفاع کند. باید دید آیا درستکار که تا پیش از این به مربیگری در رده باشگاهی مشغول بوده، می‌تواند عیار واقعی خود را به‌عنوان یک مربی در سطح ملی نشان دهد یا خیر. در آستانه اعزام تیم ملی کشتی آزاد ایران به نروژ با کشتی‌گیران اعزامی در هر 10 وزن آشنا می‌شویم.
وزن 57 کیلوگرم
علیرضا سرلک، گوش‌شکسته لرستانی، نماینده ایران در این وزن است. او اولین حضور خودش را در رقابت‌های جهانی تجربه می‌کند. بهترین عنوان سرلک، عنوان نایب‌قهرمانی بزرگسالان آسیا است که همین امسال به دست آورد. او جانشین رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم شده است. اطری در حالی سه دوره پیاپی در مسابقات جهانی به روی تشک رفت که نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد. تیم ملی کشتی آزاد بعد از رفتن حسن رحیمی همیشه در این وزن خلأ داشته است. ایران سال‌هاست که در وزن 57 کیلوگرم مدال جهانی نگرفته است. آخرین مدال تیم ملی آزاد کشورمان در این پیکارها را رحیمی در سال 2015 کسب کرد. او صاحب مدال نقره شد. سرلک که مدال برنز مسابقات امیدهای جهان را هم در کارنامه دارد، در اولین تجربه جهانی خود کار دشواری برای رسیدن به یکی از سکوهای سبک‌وزن جهان خواهد داشت.
وزن 61 کیلوگرم
رحمان عموزاده‌خلیلی به پشتوانه درخشش خود در رقابت‌های نوجوانان جهان نامش سر زبان‌ها افتاد. سیر صعودی او با قهرمانی در جوانان جهان که یک ماه پیش بود تکمیل شد. او حالا مسافر نروژ در وزن 61 کیلوگرم شده است و اولین حضورش را در جهانی بزرگسالان تجربه می‌کند. رحمان به‌ خاطر حضور در بازی‌های المپیک کیلوهای زیادی کم کرد. او با رضا اطری در انتخابی تیم ملی کشتی گرفت و باخت. عموزاده سال گذشته در جام جهانی صربستان نیز به میدان رفت اما حذف شد. با همه اینها عموزاده یکی از پدیده‌های سال‌های اخیر کشتی آزاد کشور بوده که به‌ دلیل سبک کشتی‌گرفتنش به رحمان بی‌رحم هم مشهور شده است. او می‌تواند در این میدان دست به کارهای بزرگی بزند.
وزن 65 کیلوگرم
امیرمحمد یزدانی دومین تجربه حضورش را در قهرمانی جهان پشت سر می‌گذارد. او سال 2019 در این رقابت‌ها شرکت کرد اما توفیقی نداشت. او قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. یزدانی بعد از اینکه در انتخابی تیم ملی برابر قیاسی، حضور در المپیک توکیو را از دست داد، از تیم خط خورد. اما با درخواست هیئت کشتی مازندران دوباره به کورس رقابت بازگشت و انتخابی داد تا دوبنده وزن 65 کیلوگرم را برای نروژ بپوشد.
وزن 70 کیلوگرم
عرفان الهی بعد از کسب مدال طلای جوانان جهان به تیم ملی آمد و در انتخابی با امیرحسین مقصودی صاحب دوبنده تیم ملی شد. او نیز اولین‌بار است که به مسابقات جهانی می‌رود. تیم ملی کشتی آزاد ایران سال 2019 در این وزن توسط یونس امامی مدال برنز گرفت. الهی در انتخابی تیم ملی امیرحسین مقصودی را که عناوین و تجربه بیشتری دارد برد. باید دید او در جهانی چگونه به جنگ رقبایش می‌رود.
وزن 74 کیلوگرم
بعد از امیرمحمد یزدانی، یونس امامی دومین آزادکاری است که می‌خواهد برای دومین بار روی تشک جهانی برود. او که برنز جهان را در اوزان غیرالمپیکی (70) دارد، برای رسیدن به المپیک تغییر وزن داد. انتخاب نماینده این وزن برای حضور در المپیک بین امامی و مصطفی حسینخانی بود که هر دو به تورنمنت لهستان اعزام شدند. یونس باخت اما حسینخانی نتیجه بهتری گرفت و در نهایت او المپیکی شد. آزادکار لرستانی در انتخابی اخیر تیم ملی محمدصادق فیروزپور را شکست داد تا راهی نروژ شود. عملکرد کشتی‌گیران ایران در وزن 74 کیلوگرم مسابقات جهانی چنگی به دل نزده است. بعد از صادق گودرزی کشتی‌گیر مطرحی در این وزن نبوده است. آخرین مدال وزن 74 کیلوگرم را حسن یزدانی در سال 2016 برای این تیم به دست آورد.
وزن 79 کیلوگرم
محمد نخودی نیز یکی از نفراتی است که برای نخستین بار به مسابقات جهانی بزرگسالان می‌رود. او تغییر وزن داشته و از وزن 74 به 79 آمده. نخودی به‌تازگی قهرمان جوانان جهان شد. نکته جالب در این وزن حضور جردن باروز آمریکایی است که تابه‌حال هیچ ایرانی‌ای موفق به شکست‌دادن او نشده است. با حضور جردن باروز در وزن 79 کیلوگرم بدون شک رقابت‌های این وزن از جذابیت دوچندانی نسبت به قبل برخوردار خواهد بود. نخودی هم که سابقه قهرمانی در رده‌های سنی پایین‌تر را دارد، کم‌تجربه نیست و بارها در داخل کشور برابر رقبای نامدار خود کشتی گرفته است.
وزن 86 کیلوگرم
حساس‌ترین رقابت در کشتی آزاد قهرمانی جهان در وزن ۸۶ کیلوگرم خواهد بود، جایی که حسن یزدانی از ایران و دیوید تیلور از آمریکا به‌عنوان طلایی‌های جهان و المپیک به احتمال زیاد برای چهارمین مرتبه به مصاف هم می‌روند. با توجه به وضعیتی که رنکینگ جهانی برای جدول مسابقات 86 کیلوگرم ایجاد کرده، حسن یزدانی تا فینال نه‌تنها با تیلور بلکه با نایفونوف روس هم برخورد نخواهد کرد. اگر تیلور بتواند از سد رقیب نه‌چندان آسان روسی عبور کند، احتمالا باز هم تنها نبرد سخت یزدانی در فینال با گربه سیاه آمریکایی خواهد بود. حسن یزدانی که تمرینات ویژه‌ای را برای افزایش آمادگی جسمانی خود زیر نظر پژمان درستکار سپری کرده، حالا خودش را آماده چهارمین رویارویی با تیلور می‌کند. تیلور پیش از این سه مرتبه در جریان رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه ۲۰۱۷، رقابت‌های قهرمانی جهان بوداپست ۲۰۱۸ و فینال المپیک توکیو موفق به شکست‌دادن حسن یزدانی شده و یزدانی این‌بار با تمرینات ویژه به دنبال انتقام سه شکست قبلی از تیلور خواهد بود. دارنده مدال طلا و نقره المپیک‌های ریو و توکیو پرافتخارترین و باسابقه‌ترین عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در نروژ است. او طلا و نقره و برنز مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.
وزن 92 کیلوگرم
کامران قاسم‌پور با وجود شایستگی‌هایش برای اولین بار است که عازم مسابقات جهانی می‌شود. او قهرمان آسیا و قهرمان دو دوره مسابقات امیدهای جهان است. قاسم‌پور پیش از این در وزن 86 کشتی می‌گرفت اما به ‌دلیل حضور حسن یزدانی ستاره کشتی ایران تغییر وزن داد و به 92 کیلو آمد. او در انتخابی اخیر محمدجواد ابراهیمی را برد. جدی‌ترین رقیب کامران در جهانی کاکس آمریکایی است که تا به الان چند باری علیرضا کریمی را شکست داده است.
وزن 97 کیلوگرم
مجتبی گلیج، قهرمان آسیا و امیدهای جهان اولین باری است که دوبنده تیم ملی را برای مسابقات جهانی می‌پوشد. او علی شعبانی را در انتخابی شکست داد. گلیج کار سختی در این وزن دارد؛ چراکه رقبای صاحب‌نامی مانند اسنایدر آمریکایی و سعدالله اف روس دارد.
وزن 125 کیلوگرم
آخرین نماینده ایران امیرحسین زارع در سنگین‌وزن است. کسی که در المپیک 2020 توکیو صاحب مدال برنز شد. زارع بدون انتخابی و به پشتوانه مدال المپیکش ملی‌پوش این وزن شد. جدی‌ترین حریف او در نروژ طاها آکگل ترک و پتروشیویلی از گرجستان هستند. شانس بزرگی که مدعیان این وزن آورده‌اند این است که استیوسون کشتی‌گیر آمریکایی چهره مطرح سنگین‌وزن دنیا در این رقابت‌ها حضور ندارد. او بعد از قهرمانی در المپیک توکیو از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها