رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 564064

تهران به دنبال امتیاز حداکثری است

تلاش ایران برای مهار طرح «ب» اسرائیل و امریکا

ساعت24-اکنون ایران برای تغییر اوضاع و بستن راه به روی طرح «بی» تلاش می کند و هدفش سردرگم کردن واشنگتن و متحدانش در مذاکرات وین و دریافت بیشترین امتیازات از آنان است. ایران در مذاکره با آمریکا نیم نگاهی به مذاکرات قبلی واشنگتن با طالبان دارد و بر این باور است که آمریکا حاضر است به هر قیمتی به توافق با ایران دست یابد.

خبر
html>

علت این که ایران از زبان وزیر امور خارجه اش، همه طرف های ذیربط در پرونده هسته ای را به مذاکره در آینده نزدیک دعوت و اعلام کرد راه حلی برای بحران یمن دارد، این است که ایران احساس کرده کاسه صبر کشورهای غربی به ویژه آمریکا در برابر وقت کشی تهران در حال سرریز شدن است و واشنگتن به علت فشار اسرائیل و فشارهای داخلی، قصد دارد قاطعانه در برابر ایران بایستد.

علت دیگری که موجب شد ایران به مذاکره – حتی برای وقت کشی – رو آورد، سخنانی است که درباره نشست مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای آماده کردن طرح «بی» مطرح شده است. این طرح در صورتی کلید خواهد خورد که ایران حاضر نشود درباره برنامه هسته ای خود مذاکره کند.

اعلام خبر سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، ایران را مجبور کرد هرچند در اقدامی تبلیغاتی، از در اختیار داشتن راه حلی برای بحران یمن سخن بگوید. به این مسئله باید دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با همتایانش از کشورهای عربی خلیج فارس را در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را نیز افزود که در آن از اهمیت هم پیمانی آمریکا و کشورهای این منطقه برای مقابله با تروریسم و خرابکاری در منطقه سخن گفته شد.

اکنون ایران برای تغییر اوضاع و بستن راه به روی طرح «بی» تلاش می کند و هدفش سردرگم کردن واشنگتن و متحدانش در مذاکرات وین و دریافت بیشترین امتیازات از آنان است. ایران در مذاکره با آمریکا نیم نگاهی به مذاکرات قبلی واشنگتن با طالبان دارد و بر این باور است که آمریکا حاضر است به هر قیمتی به توافق با ایران دست یابد.

هدف نهایی ایران از مذاکره با آمریکا، دستیابی به نفوذ در منطقه خاورمیانه است و در عین حال این نگرانی وجود دارد که آمریکا در هم پیمانی خود با کشورهای خلیج فارس صداقت نداشته باشد. اما نباید فراموش کرد که محور سیاست های آمریکا در خاورمیانه را اسرائیل تشکیل می دهد و آمریکا به هیچ قیمتی حاضر نیست از اسرائیل دست بکشد و آن را در برابر ایران تنها بگذارد به ویژه که اسرائیل، به نفوذ اطلاعاتی عمیقی در داخل ایران و موسسات و دستگاه های دولتی آن دست یافته است. همچنین ایران می داند که اگر تصمیم به اجرای طرح «بی» گرفته شود، اسرائیل نقش مهمی در آن خواهد داشت که این مسئله خوشایند تهران نیست زیرا اسرائیل تنها طرفی است که منتظر فرصتی برای توسل به زور علیه ایران است.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها