رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 564406

دردسرهای طوفان استوایی شاهین برای مردم جنوب شرق کشور

ساعت24-دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان گفت: چرخند حاره ای همچنان در مسیر سواحل جنوب استان در حرکت است و مردم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی آن باید چند اقدام انجام دهند.

html>

اله بخش ریگی در زاهدان اظهار داشت: در حال حاضر طوفان شاهین در فاصله حدود 90 کیلومتری از بندر گواتر ایران قرار دارد و همچنان حرکت غرب سوی آن به سمت دریای عمان و سواحل استان ادامه دارد.

وی افزود: فاصله طوفان با سواحل چابهار نیز به حدود 150 کیلومتر رسید و دریای عمان در ساحل و فرا ساحل به شدت مواج است.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه می شود مردم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی طوفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند چراکه در حال حاضر بهترین اقدام در خانه ماندن است.

ریگی تصریح کرد: همچنان بر عدم فعالیت های دریایی اصرار داریم و توصیه می کنیم تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب استان انجام نشود.

وی با بیان اینکه سازه های غیر ایمن در زمان مخاطره جوی بسیار تهدید کننده هستند، گفت: مردم عزیز از سازه های غیرامین فاصله بگیرند و در صورت سکونت در این سازه ها، حتما محل اسکان خود را تغییر دهند و به جای امن بروند.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که بنابر ملاحظات شغلی خود هنوز در نزدیکی بنادر قراردارند، به مکان های امن تر منتقل شوند. اگر شرایط انتقال به جای امن فراهم نیست، به هوش باشند و در صورت افزایش شدت پدیده های مخاطره آمیز فورا منطقه خطر را ترک کنند.

ریگی عنوان کرد: فعالان بخش های عمرانی، کشاورزی و تأسیسات نیز مراقب باشند و نسبت به استحکام بخشی به سازه ها در حال ساخت اقدام کنند و از تخریب شرایط جوی کارگاه های عمرانی و گلخانه ها را ترک کنند.

وی با بیان اینکه مردم عزیز از فعالیت های کاری در ارتفاعات به ویژه ساختمان های نیمه کاره خودداری کنند، گفت: کارگاه های عمرانی و ساختمان های نیمه کاره به دلیل وزش بادهای شدید و احتمال سقوط اشیاء، به هیچ عنوان امن نیستند.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری عنوان کرد: تأثیر چرخند حاره ای تنها مربوط به سواحل نیست، بلکه اکثر مناطق نیمه جنوبی استان را با شدت و ضعف در بر میگیرد.

ریگی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی برخی اثرات مخاطره آمیز این چرخند شهرستان های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان را با شدت های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: مخاطرات جوی مورد انتظار از طوفان شامل بارش های شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مردم عزیز مناطق تحت تأثیر سامانه در روزهای پیش رو به ویژه در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در حریم رودخانه های فصلی حتی رودخانه های خشک بپرهیزند.

ریگی ادامه داد: صعود به ارتفاعات به دلیل وزش بادهای شدید، احتمال برخورد صاعقه و رعد و برق، بارش های شدید و گردوخاک شدید ممنوع است. دامداران نیز از هرگونه چرای دام به ویژه در ارتفاعات خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مردم عزیز آخرین وضعیت چرخند و هشدارهای احتمالی هواشناسی را از سازمان هواشناسی و صدا و سیما دنبال کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها