رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565993

متن و حاشیه سریال کره‌ای که این روزها محبوب شده/ راز بقای «بازی مرکب» چیست؟

ساعت24- در روزهای گذشته سریال «بازی مرکب» (Squid Game) محصول نتفلیکس توسط مخاطبان سراسر دنیا از جمله ایرانی‌های علاقه مند به فیلم و سریال، بسیار تماشا و به سرعت محبوب شده است.

ی
html>

این مجموعه که همه قسمت‌های آن حدود یک ماه پیش از سوی پلتفرم نتفلیکس منتشر شد، محصول کره جنوبی است و در زیرژانر «درام بقا» (Survival) دسته‌بندی می‌شود. گزارشی که در ادامه می‌خوانید، درباره متن و حاشیه این سریال پربیننده و پرطرفدار است، با این توضیح که این گزارش، هیچ بخشی از داستان را لو نمی‌دهد.

ماجرای بازی چیست؟

قصه «بازی مرکب» به شکلی است که ممکن است با اطلاعاتی کوچک درباره آن، قصه لوث شود. با این حال اگر قرار باشد ماجرا به صورت خلاصه توضیح داده شود، این سریال درباره گروهی از افراد است که در یک مأموریت چند مرحله‌ای شامل چند بازی کودکانه، شرکت می‌کنند که در نسخه‌ای مرگبار، برای افرادی مشابه طراحی شده است. همان‌طور که در این خلاصه داستان تقریبا مبهم خواندید، خط اصلی ماجرای «بازی مرکب»، شبیه مجموعه فیلم‌های هالیوودی «بازی‌های گرسنگی» است. این سریال همچنین از نظر مضمون و فرم، شباهت‌هایی به فیلم سینمایی اسپانیایی «سکو» (پلتفرم) و سریال اسپانیایی «خانه اسکناس» دارد؛ در «بازی مرکب» نیز مضمون اصلی قصه که خصوصا در اپیزودهای پایانی به صورت صریح بیان می‌شود، نقد سرمایه‌داری است.

تأثیرات واقعی یک سریال

اگرچه «بازی مرکب» از نظر مخاطبان در کشورهای مختلف، بسیار جذاب و سرگرم‌کننده دانسته شده اما منتقدان سینما به این اندازه، به این سریال روی خوش نشان نداده‌اند. امتیاز مردمی این سریال در آی‌ام‌دی‌بی 8.2 است، در حالی که منتقدان متاکریتیک آن را با نمره 69 بدرقه کرده‌اند. در روزهای گذشته، اخبار مختلفی از تأثیرات این سریال بر فضای واقعی شنیده شده؛ از جمله پیامی که پلیس بمبئی هند، با الهام از این سریال منتشر کرده، پرفروش شدن کفش بازیکنان در این سریال، بازسازی واقعی این سریال در مراکز تفریحی دبی، محبوب شدن آموزش زبان کره‌ای در انگلیس و... . با این حال نباید فراموش کرد که بخشی از این اتفاقات ممکن است جزئی از پویش تبلیغاتی نتفلیکس برای این سریال باشد. پلتفرم نتفلیکس پیشتر نیز سابقه قابل توجهی در اجرای تبلیغات حقیقی برای سریال‌های خود از جمله «نارنجی، سیاه جدید است»، «امیلی در پاریس» و «خانه پوشالی» داشته است.

رکوردهایی که شکست

احتمالا در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر رکوردشکنی «بازی مرکب» را در میزان بیننده دیده‌اید. این سریال در نخستین هفته انتشار، پربیننده‌ترین محصول نتفلیکس در بسیاری از کشورها شد و در ادامه با شکستن رکورد «بریجرتون»، در رتبه اول پربیننده‌ترین سریال‌های این پلتفرم در 28 روز اول انتشار قرار گرفت. شکی نیست که «بازی مرکب» از سوی مخاطبان سراسر دنیا، بسیار جذاب و دیدنی است اما نباید فراموش کرد رشد فزاینده شمار مخاطبان پلتفرم‌های بین‌المللی فیلم و سریال (خصوصا نتفلیکس) در این رکوردشکنی‌ها تأثیرگذار بوده است. به عبارت دیگر، «بازی مرکب» در حالی رکورد «بریجرتون» (و پیش از آن «ویچر») را جابه‌جا کرده که در زمان انتشار این سریال کره‌ای، مخاطبان این پلتفرم بیشتر از زمانی بوده که «بریجرتون» و «ویچر» منتشر شده است. بنابراین همزمان با افزایش شمار مشترکان نتفلیکس، هر سریال جدید، شانس بیشتری برای رکوردشکنی خواهد داشت. بدیهی است که این امر، همان‌طور که گفته شد، نافی جذابیت‌های فراوان «بازی مرکب» برای مخاطبان نیست.

کره جنوبی پیشگام در صنعت سرگرمی

«بازی مرکب» از شمار محصولات پربیننده و محبوب سینما و تلویزیون کره جنوبی است که در سال‌های اخیر، با رشدی تدریجی به سرعت جای خود را در بازار جهانی فیلم و سریال پیدا کرده‌اند. از «یانگوم» که نزدیک به دو دهه پیش محبوب شد و به تلویزیون ما هم رسید، تا سریال‌هایی چون «زندگی طلایی من»، «سقوط بر روی تو»، «گابلین»، «وینچنزو» و فیلم‌هایی با شهرت جهانی مثل «سوختن»، «ندیمه» و سرآمد همگی، فیلم اسکاری «انگل». بعضی از این آثار، محصولات نتفلیکس است و گفته شده این پلتفرم، 40 هزار نیروی بومی در کشور کره جنوبی دارد که برای آن سریال می‌سازند. این رقم عظیم، نشانگر همکاری پردامنه و مستحکم میان غول تازه‌وارد صنعت سرگرمی با سینماگران کره جنوبی است که پیشتر در همین صفحه، در گزارشی با عنوان «سهم صفر ایران از بازار 500 میلیارد دلاری سریال‌سازی!» نیز بررسی کرده ایم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها