رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566492

ابهام در مواضع مسکو

در تنش ایران و اسرائیل و آذربایجان، روسیه کجا ایستاده است؟

ساعت24- نقش روسیه در این موقعیت ژئوپلیتیک نامشخص است. از یک سو، روسیه با ایران از حکومت کنونی سوریه حمایت می کند. از سوی دیگر، از نقطه نظر نظامی، به هیچ وجه مخالف اشغال سوریه توسط نیروهای امریکایی نیست. پنتاگون و ارتش اسرائیل در حال افزایش حضور نظامی خود هستند.

ز
html>

ایران همکاری راهبردی خود با حکومت کنونی سوریه و از جمله، در عرصه تدافعی را توسعه می دهد. این، نتیجه سفر حسین امیر عبدالهیان به دمشق بوده است. براساس گزارش رسانه های گروهی غرب، گروه های حامی ایران به حضور خود در نزدیکی با مرز اسرائیل ادامه می دهند و تهران خاک سوریه را به عنوان میدان استراتژیک جنگ احتمالی با دولت یهودی می داند. اسرائیل نیز آمادگی دارد تا از آذربایجان و سرزمین های تحت کنترل امریکا در سوریه و عراق به عنوان میدان استراتژیک استفاده کند.

نقش روسیه در این موقعیت ژئوپلیتیک نامشخص است. از یک سو، روسیه با ایران از حکومت کنونی سوریه حمایت می کند. از سوی دیگر، از نقطه نظر نظامی، به هیچ وجه مخالف اشغال سوریه توسط نیروهای امریکایی نیست. پنتاگون و ارتش اسرائیل در حال افزایش حضور نظامی خود هستند. ولادیمیر پوپوف، کارشناس نظامی، معتقد است: «این حقیقت که هواپیماهای جنگی اسرائیلی بر فراز خاک اردن پرواز می کنند، نشان دهنده روابط جهان عرب در قبال نظام سوریه است. دولت امریکا اعلام کرده که اگر ایران برنامه هسته ای اش را متوقف نکند، فقط از روش های دیپلماتیک استفاده نخواهد کرد. پنتاگون با کاهش حضورش در عراق، مانند سابق، نیروهای نظامی اش را در شرق فرات متمرکز می کند. امریکا پایگاه نظامی اش در سوریه و در مرز با اردن را حفظ می کند.» در این زمینه، موضع نامشخص روسیه عجیب به نظر می رسد. در اوایل ماه سپتامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که مسکو با تبدیل شدن سوریه به صحنه رویارویی کشورهای ثالث مخالف است. روسیه و اسرائیل در مشی نظامی همکاری می کنند، اما مسکو از لحاظ فیزیکی، مانع از حملات اسرائیل علیه خاک سوریه نمی شود. در صورتی که جنگ گسترده ای علیه واحدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شود، مشخص نیست که موضع روسیه چگونه خواهد بود.

مشکلات ژئو پلتیک مهم برای روسیه در قفقاز جنوبی مشخص هستند. روابط خصومت آمیز ناگهانی تهران در قبال دوستی آذربایجان با اسرائیل، به وضوح، توسط کسی تقویت می شود. کسی که واقعا، می خواهد تهران جنگ علیه باکو را آغاز کند. اسرائیل از لحاظ فیزیکی، فنی و قانونی اکثر سیستم های مخابراتی آذربایجان را تحت کنترل خود دارد. ایران نگران حضور مراکز اطلاعات الکترونیکی اسرائیل در آذربایجان است. در تهران نگران هستند، اما در روسیه هنوز مشخص نیست.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها