رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 571213

نگرانی روسیه از آغاز به کار آبشارهای جدید سانتریفیوژها در ایران

ساعت 24 - در حالی که روسیه با ترفندهای گوناگون و حرفهای چند لایه و متناقض وگیج کننده ایران و آمریکا را در رسیدن به نقطه امن به اشتباه می اندازد حالا نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت سایت فردو واکنش نشان داده و می گوید روسیه نگران است.

اولیانوف
html>

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در جمع خبرنگاران اظهار داشت که روسیه از گزارش‌های مبنی بر آغاز کار آبشارهای جدید سانتریفیوژهای نسل جدید در تاسیسات فردو برای غنی سازی 20 درصدی اورانیوم نگران است.پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده بود که ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.اولیانوف تصریح کرد: من متوجه شدم که آبشارهای جدید نصب شده و شروع به کار کرده‌اند. همه اینها در اصل قابل پیش بینی است. قانون اقدامات راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد که در دسامبر سال گذشته توسط مجلس ایران تصویب شد. این قانون توسعه برنامه هسته‌ای را شامل می شود و ایران قدم به قدم در این مسیر حرکت می‌کند. این موضوع مشتاق کننده نیست.وی افزود: احتمالاً می‌توان گفت که این موضوع باعث نگرانی ما می‌شود، زیرا ایران بسیار پیش رفته و به اولین کشور غیرهسته‌ای تاریخ تبدیل شده است که اورانیوم 60 درصد غنی‌سازی کرده است. این هرگز در تاریخ اتفاق نیفتاده است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که این خبرگزاری نسخه‌ای از آن را دیده گفته است که قصد دارد بازرسی‌های خود از تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم را افزایش دهد.آژانس می‌گوید ایران موافقت کرده که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در تاسیسات فردو افزایش یابد.خبرگزاری رویترز به نقل از این آژانس می‌گوید ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات فردو آغاز کرده است.این آژانس می‌افزاید به رایزنی‌های خود با ایران در مورد ترتیبات عملی برای تسهیل اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی در فردو ادامه خواهد داد.مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین آغاز شده و وزارت امور خارجه ایران می‌گوید همه کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات، "با آزمون استقلال و اراده سیاسی برای به انجام رساندن ماموریتشان" مواجه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتی، اسرائیل را به "مسموم کردن" مذاکرات وین و "دمیدن در شیپور دروغ" متهم کرده و گفته است کشورهای شرکت کننده در مذاکرات به آنچه او خبرهای جعلی خوانده، "بی توجه" هستند.پیش از آغاز مذاکرات، مقام‌های اسرائیل گفتند جمهوری اسلامی در صدد غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است. اورانیوم با چنین خلوص بالایی در ساخت تسلیحات اتمی کاربرد دارد. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز است.ایران انتظار دارد دولت جو بایدن تحریم‌های دوران دونالد ترامپ را برطرف کند و دوباره به توافق هسته‌ای برگردد اما ایالات متحده تاکید کرده ایران ابتدا باید به تمامی تعهدات خود بازگردد. دو کشور تاکید می‌کنند طرف مقابل باید در اجرای تعهدات برجامی پیش‌قدم شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها