رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571430

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

ساعت 24 - در این گزارش بر اساس «شاخص هزینه زندگی» گرانترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

گردشگری
html>

سالی که گذشت برای همه ی مردم دنیا از لحاظ اقتصادی سال سختی بود. به گزارش CNN، موانع چرخه ی تولید و تغییر تقاضاهای مصرف کنندگان مخارج زندگی را در بسیاری از کلانشهرها بالا برده و نرخ تورم در ۵ سال اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است. بر اساس «شاخص هزینه زندگی» امسال که توسط «واحد اطلاعات اکونومیست» (EIU) منتشر شده، فلسطین اشغالی که سال گذشته در جایگاه ۵اُم قرار داشت، امسال چندین پله در جدول گران ترین شهرهای جهان بالا رفته و در صدر این جدول قرار گرفته. پاریس که سال گذشته گران ترین شهر جهان بود حالا رتبه دوم را به طور مشترک با سنگاپور در اختیار دارد.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

EIU صعود فلسطین اشغالی را به صدر این جدول به افزایش هزینه های خواربار و توان واحد پول شِکِل در مقایسه با دلار امریکا نسبت می دهد. «شاخص هزینه زندگی» در سال ۲۰۲۱، روند هزینه ی زندگی را در ۱۷۳ شهر جهان ـ ۴۰ شهر بیش از سال قبل ـ دنبال می کند و قیمت بیش از ۲۰۰ مورد از اقلام و خدمات روزمره را مقایسه می کند.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

داده های این پژوهش که بیش از ۳ دهه است در حال اجراست، هر ساله در ماه مارس و سپتامبر توسط تیم بین المللی پژوهشگران EIU جمع آوری می شود. معیار سنجش این شاخص، قیمت های شهر نیویورک است، بنابر این احتمال حضور شهرهایی که پول رایج قوی تری نسبت به دلار دارند در بالای جدول بیشتر است.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

در بالای جدول بیشتر شهرهای اروپایی و شهرهای توسعه یافته آسیایی قرار دارند و در پایین جدول هم اغلب شهرهای کشورهای خاور میانه، آفریقا و بخش های کمتر متمول آسیا.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

مشکلات زنجیره ی تولید جهانی در قیمت های بالا نقش داشته اند و همه گیری کرونا و محدودیت های اجتماعی هنوز چرخه ی تولید و داد و ستد را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. حالا که صحبت از سویه ی جدیدی از این ویروس است به نظر نمی رسد که این مسائل حالا حالاها قصد حل شدن داشته باشند.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

بالا رفتن قیمت نفت باعث افزایش ۲۱ درصدی قیمت بنزین بدون سرب شد اما این تمام ماجرا نبود و در هزینه های دسته های سرگرمی، تنباکو و مراقبت های شخصی نیز شاهد افزایش قیمت ناگهانی بوده ایم.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

شهری که بیشترین صعود را در جدول ۲۰۲۱ داشت، تهران بود که به خاطر تحریم های امریکا و افزایش قیمت حاصل از آن، ۵۰ پله بالا آمد و در جایگاه ۲۹اُم قرار گرفت.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

شهر دمشق باز هم ارزان ترین شهر دنیا لقب گرفت و اقتصاد جنگ‌زده اش همچنان در حال تقلاست. دمشق، تهران، بوئنوس آیرس و کاراکاس در سال ۲۰۲۱ تورم های بالایی را تجربه کردند.

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

اپاسانا دات، رئیس بخش هزینه های جهانی زندگی در EIU در بیانیه ای گفت: «گرچه اکثر اقتصادها در سراسر جهان با توزیع حداکثری واکسن کرونا در حال بازیابی از کووید ۱۹ هستند، با این حال خیلی از شهرهای بزرگ شاهد افزایش موارد ابتلا بوده اند که همین منجر به محدودیت های اجتماعی شده است. این خود باعث اخلال در روند تولید محصولات و منجر به کمبودها و قیمت های بالاتر شده است.»

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

وی ادامه داد: «در سال پیش رو و با افزایش دستمزدها در بسیاری از بخش ها، انتظارمان این است که شاهد افزایش هزینه زندگی در بسیاری از شهرها باشیم. با این حال انتظار این را نیز داریم که به منظور جلوگیری از تورم، شاهد افزایش محتاطانه نرخ بهره در بانک های مرکزی باشیم.»

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

گران ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱ برای زندگی:
۱- سرزمین های اشغالی فلسطین

۲- پاریس، فرانسه (تساوی)

۲- سنگاپور (تساوی)

۴- زوریخ، سوئیس

۵- هنگ کنگ

۶- نیویورک سیتی، ایالات متحده امریکا

۷- ژنو، سوئیس

۸- کپنهاگ، دانمارک

۹- لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

۱۰- اوزاکا، ژاپن

۱۱- اسلو، نروژ

۱۲- سئول، کره جنوبی

۱۳- توکیو، ژاپن

۱۴- وین، اتریش (تساوی)

۱۴- سیدنی، استرالیا (تساوی)

۱۶- ملبورن، استرالیا

۱۷- هلسینکی، فنلاند (تساوی)

۱۷- لندن، انگلیس

۱۹- دوبلین، ایرلند (تساوی)

۱۹- فرانکفورت، آلمان (تساوی)

۱۹- شانگهای، چین (تساوی)

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها