رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 574719

توانایی های ناقص و کمبود امکانات اسرائیل برای جنگ با ایران

ساعت۲۴- احتمال دارد، اسرائیل برای سناریوی نظامی تمام عیار علیه زیر ساخت های هسته ای ایران آمادگی نداشته باشد. این نگرانی میان مقامات بلند پایه بازنشسته و فعلی اسرائیل مشترک است و پیش بینی می کنند که آماده سازی چنین عملیاتی، حداقل دو سال طول خواهد کشید. وضعیت کنونی به خاطر بهبود امکانات تدافعی ایران طی یک دهه گذشته پیچیده تر شده است. احتمال دارد که گزینه ممکن برای اسرائیل، همچنان سازمان دهی اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای ایران باشد.

جنگ
html>

پرسش این است که آیا در زمینه ای از تهدیدها از سوی دولت اسرائیل، عملیات نظامی تمام عیار علیه مواضع ایران سازمان دهی خواهد شد، یا خیر. زیرا، اسرائیل نگران روند مذاکرات در وین پیرامون احیای توافق هسته ای است.

موافقت ایران با نصب دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاسیسات کرج، می تواند شالوده ای قرار گیرد، برای حصول توافق هسته ای احتمالی. اما، دولت اسرائیل از آن بیم دارد که به رغم حاصل شدن توافق احتمالی نیز مجددا ایران به ادعای اسرائیل به مسیر خود در راه ساخت سلاح هسته ای ادامه دهد.

چند نفر از مقامات بلند پایه اسرائیلی در گفت وگو با نشریه «نیویورک تایمز» خاطرنشان کرده اند که کشورشان از منابع و امکانات کافی برای انهدام و یا وارد کردن ضربه جدی علیه برنامه هسته ای برخوردار نیست. یکی از هم‌صحبتان این نشریه اعلام کرده که آماده سازی عملیات نظامی علیه ایران حداقل دو سال زمان خواهد برد. منبع نشریه «نیویورک تایمز» در سرویس اطلاعاتی تصریح کرده که اهداف بلقوه در ایران مانند تاسیسات هسته ای در نطنز و فوردو در زیر کوه ها احداث شده اند و وارد کردن ضربه جدی به چنین زیر ساخت هایی کار بسیار پیچیده و دشواری است.

کمبود تعداد هواپیماهای سوخت رسان، مشکل اصلی اسرائیل بشمار می رود. اخیرا، کمیسیون بین وزارتی اسرائیل در امور خرید تسلیحات، سفارش چهار فروند هواپیمای سوخت رسان به امریکا را تائید کرده است. اما، به رغم آن واشنگتن از حل و فصل این مساله در آینده نزدیک امتناع کرده و تحویل این هواپیماها حداقل چهار سال به طول خواهد انجامید.

رلیک شفیر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل، خاطرنشان کرده: «بسیار دشوار است، حتی می توانم بگویم که آغاز جنگ علیه تمامی تاسیسات هسته ای ایران تقریبا غیر ممکن است. در جهان، تنها نیروی هوایی که قادر به حمله علیه زیر ساخت های هسته ای ایران است، نیروی هوایی امریکاست». به گفته او، تهران دارای ده ها تاسیسات هسته ای است و برخی از آنها در اعماق زمین احداث شده اند و برای اسرائیلی ها، انهدام آنها کار بسیار دشواری خواهد بود.

افزون بر آن، شفیر خاطرنشان کرد که ارتش اسرائیل، تعداد کافی هواپیماهای نظامی بزرگ برای حمل بمب های جدیدی که می توانند، سیستم های بونکری و تونلی را منهدم کنند، در اختیار ندارد. برای انهدام تاسیسات هسته ای محافظت شده ایران به حملات چند روزه و یا چند هفته ای نیاز خواهد بود.

طال اینبار، کارشناس دفاع ضد موشکی، می گوید: «تهدیدها علیه اسرائیل، از خاک سوریه نیز نشات می گیرد. در این کشور، تشکیلات نامنظم حامی ایران فعال هستند. احتمال دارد، زمانی که هواپیماهای اسرائیلی می خواهند، در خاک کشور خود فرود آیند با پرتاب موشک های ایرانی منهدم شوند».

منبع: ای نیوز (روسیه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها