رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 575632

ایرانی ها " هشتِ‌شان گرو نُهِ‌شان " است

ساعت 24- علاءالدین بروجردی از باسابقه ترین سیاستمداران ایرانی است ئ سالها دروزارت خارجه فعالیت داشته و نیز سالها رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس بوده و حالا رییس انجمن دوستی ایران و چین است اوروز سه شنبه پیش به اتاق بازرگانی تهران رفت تا درباره مزیت های قرارداد 25 ساله ایران وچین حمایت کند. او در این سخنرانی تاکید کرد مردم ایران" هشتِ‌شان گرو نُهِ‌شان " است اما در چین حتی یک کارتن خواب پیدا نمی شود .اوگفت : چرا ایرانیان در کشوری با منابع غنی نفت و گاز جهان وضع شان این باشد. این نشان ‌می‌دهد که یک جای کار ‌می‌لنگد.

بروجردی
html>

بروجردی،در باب اهمیت تفاهم‌نامه 25 ساله ایران و چین و توسعه تعامل‌ سیاسی و اقتصادی با این کشور سخن گفت. او با بیان اینکه کشورها در تنظیم روابط خود به دنبال حفظ منافع ملی هستند، گفت: این‌گونه نیست که کشورها در نگاهی یک‌سویه دنبال تحقق منافع ما باشند. اما هنر ما باید این باشد که در تنظیم روابط، حداکثر منافع ملی را به دست بیاوریم.رئیس انجمن دوستی ایران و چین ادامه داد: در تنظیم روابط با دیگر کشورها باید به اصل وجود سوءپیشینه در روابط دو طرفه توجه نشان دهیم؛ برای مثال اگر کشوری در خط مقدم تحریم‌های ایران قرار دارد، در صدور قطعنامه‌ها نقش مهمی ایفا کرده و از طرفی سیاست‌ اعلام شده آنها دشمنی و براندازی است، باید در زمان تنظیم قراردادها به این سؤسابقه‌ها توجه کرد. اما کشور چین از معدود مواردی است که در رابطه با آن سؤپیشینه‌ای وجود ندارد و بررسی عمق تاریخ، نشان‌دهنده دوستی دیرینه میان ایران و چین است.بروجردی در ادامه با اشاره به قدرت اقتصادی چین عنوان کرد که در گستره عظیم چین، یک کارتن‌خواب وجود ندارد؛ در حالی که تعداد کارتن‌خواب‌ها در اروپا بسیار است. این کشور با 8.5 درصد اراضی مزروعی، 20 درصد جمعیت جهان را ارتزاق می‌کند. او با بیان اینکه نکات منفی نیز در مورد چین وجود دارد، توضیح داد: تحقق منافع ملی در ارتباط با این کشور بستگی به آن دارد که ما تا چه حد از هنر دیپلماسی در مذاکرات با این کشور بهره بگیریم.او به برخی نمونه‌های همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: در دوران جنگ بین ایران و عراق، ما سلاح‌های خود را از چین می‌گرفتیم اما می‌گفتیم این تجهیزات غنایم جنگی است که در فاو به دست آورده‌ایم و اساساً بخش مهمی از جنگ همین موضوعات و فریب‌هاست. زمانی که برای سند 25 ساله با چینی‌ها مذاکره می‌کردیم درخواست چینی‌ها آن بود که این مذاکرات به هیچ وجه علنی و منتشر نشود تا آنها در شرایط سخت قرار نگیرند اما با فاصله بسیار کوتاهی مذاکرات سند 25 ساله ایران و چین منتشر شد. در این شرایط اشکال از کیست؟ ما باید قواعد بازی را رعایت کنیم که کمتر رعایت می‌کنیم.

او با بیان اینکه «ما استاد فرصت‌سوزی هستیم» افزود: در شرایطی که پول نداریم باید نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کنیم. کشوری مانند ترکیه با اتخاذ یک سیاست باعث شد ایرانی‌ها ده‌ها میلیارد دلار خانه در این کشور خریداری کنند و امروز ما با خروج سرمایه مواجه هستیم و نتوانستیم از میلیاردها دلار سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور استفاده کنیم. این بدان معناست که در حفظ سرمایه‌های داخلی و جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج ‌از کشور هم بی‌هنر هستیم. در این شرایط چطور می‌خواهیم این کشور را بسازیم؟ راهکار این است که قواعد بازی را رعایت کنیم.او با بیان اینکه سند همکاری 25 ساله ایران و چین بسیار حائز اهمیت است، گفت: چین دارای سرمایه و امکانات گسترده است. دولت کار خود را در تدوین این سند به انجام رسانده‌ و بسترسازی کرده است. امروز هنر این جمع و بخش خصوصی است که آنچه در قالب یادداشت تفاهم تنظیم شده‌است را به قرارداد تبدیل کند. بنابراین لازم است اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی آن به عنوان یک برند جهانی و منطقه‌ای این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. انجمن دوستی ایران و چین نیز ارتباط با این کشور را تسهیل می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها