رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575948

وقتی تهدید باشگاه،تبدیل به راهی برای گرفتن امتیاز می‌شود!

بازی با اعصاب هوادار

ساعت۲۴-بسیاری از بازیکنان و مربیان فوتبال ایران برای رسیدن به خواسته‌های خود باشگاه‌ها را تهدید به جدایی می‌کنند.

html>

پیش از بازی پرسپولیس و فولاد خبری در خصوص استعفای احتمالی یحیی گل‌محمدی منتشر شد که هواداران پرسپولیس را نگران کرد. سرمربی پرسپولیس در کنفرانس خبری قبل و پس از بازی این خبر را تکذیب نکرد تا مشخص شود او شدیدا از شرایط باشگاه ناراضی است. پرسپولیس در چند ماه اخیر با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و دیروز هم پنجره نقل انتقالاتی این باشگاه بسته شد و دوباره صدای گل‌محمدی و بازیکنان را درآورد. با این حال این اولین باری نیست که سرمربی قرمزها تیمش را تهدید به استعفا می‌کند. او یک بار دیگر و پس از شکست در نیمه نهایی جام حذفی فصل ۹۸-۹۹ هم تهدید به استعفا کرده بود. تهدیدی که البته با جذب نفرات مورد نظر گل‌محمدی همراه شد تا او روی نیمکت پرسپولیس ماندگار شود. در واقع با توجه به اتفاقات قبلی به نظر می‌رسد تهدید به استعفای سرمربی قرمزها بیشتر برای فشار آوردن به باشگاه برای انجام خواسته‌های اوست.

البته سرمربی پرسپولیس تنها کسی نیست که برای رسیدن به خواسته‌های خود از روش تهدید استفاده می‌کند. فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال هم در گذشته به خاطر مشکلات باشگاه چند باری مدیران تیمش را تهدید به استعفا کرده بود. کارلوس کی‌روش هم زمانی که سرمربی تیم ملی بود بارها مدیران فدراسیون را تهدید به جدایی می‌کرد تا بتواند امکانات مورد نظرش را دریافت کند.

وجه مشترک این تهدیدها عملی نشدن آن‌هاست چرا که معمولا باشگاه‌ها از ترس اعتراض و تجمع هواداران مقابل رفتار بازیکن و مربی خود کوتاه می‌آیند و تن به خواسته آن‌ها می‌دهند. هنوز از یاد کسی نرفته که وینفرد شفر، سرمربی آلمانی استقلال با فشار هواداران قرارداد یک میلیون و دویست هزار یورویی با استقلال بست. او که با کسب نتایج خوب در لیگ هفدهم در میان استقلالی‌ها محبوب شده بود در ابتدای حضورش برای یک نیم فصل ۳۵۰ هزار دلار بود و صرفا به خاطر محبوبیت بالای او و شایعات پیشنهادات خارجی تا این حد افزایش یافت.

این حرکت اما فقط مختص مربیان نیست و بسیاری از بازیکنان تیم‌های پرهوادار در فصل نقل و انتقالات تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف باشگاه خود را مجاب به امضای قراردادهای سنگین کنند. در همین تابستان ارسلان مطهری وقتی دید مذاکراتش با استقلال به بن‌بست خورده یک پست خداحفظی در اینستاگرام خود گذاشت ولی در نهایت ماندنی شد. حتی در یک مورد عجیب سیدحسین حسینی تنها چند ساعت پس از انتشار استوری خداحافظی قرارداد خود با استقلال را دو فصل دیگر تمدید کرد. حتی در بسیاری از موارد دید شده بازیکنان با وجود داشتن قرارداد خواستار افزایش آن شده و به باشگاه فشار آورده‌اند. در سال‌های اخیر بازیکنانی چون وریا غفوری و عارف غلامی در استقلال و شجاع خلیل‌زاده در پرسپولیس چنین درخواستی داشتند که ماجریا شجاع در نهایت به فسخ قرارداد او رسید. حتی عارف غلامی هم تا پای فسخ قراردادش با استقلال رفت اما در نهایت احمد سعادتمند با افزایش قرارداد او موافقت کرد. حتی در زمان مدیریت ایرج عرب و جعفر سمیعی در پرسپولیس هم بسیاری از بازیکنان پرسپولیس با وجود داشتن قرارداد قبلی، یک قرارداد جدید بستند و مبلغ قراردادشان افزایش یافت.

دلیل مهمی که باعث شده بازیکنان و مربیان در فضای مجازی و مصاحبه‌های خود باشگاه‌ها را تهدید کنند ترس مدیران از واکنش هواداران است که باعث می‌شود گاهی خواسته‌های غیرمنطقی هم با تهدید و مصاحبه‌های جنجالی عملی شود. نمود اصلی این موضوع در فصل نقل و انتقالات است که مدیران باشگاه‌ها از ترس تجمع هواداران قراردادهای نجومی می‌بندند که البته تاوانش را باشگاه باید در بلندمدت بدهد. در چنین شرایطی بهتر است هواداران بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای منفعت بلندمدت باشگاه خود را در نظر بگیرند و طرف باشگاه باشند. چرا که بازیکنان و مربیان پس از مدتی تیم را ترک می‌کنند اما این باشگاه است که می‌ماند و هیچ چیزی بالاتر از منافع باشگاه نیست.

البته در این قضیه از دولتی بودن باشگاه‌ها نباید به سادگی عبور کرد. در فوتبال اروپا مالکان باشگاه‌ها هرگز با خواسته‌های غیرمنطقی موافق نمی‌کنند چون هزینه‌های باشگاه را از جیب خود پرداخت می‌کنند اما در فوتبال دولتی ایران و به خصوص باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ماجرا به شکل دیگری است. مدیران این دو باشگاه با توجه به عدم ثبات مدیریت برای مدت کوتاهی به صندلی مدیریت تکیه می‌زنند و سپس جای خود را به نفر بعدی می‌دهند. در چنین شرایطی طبیعی است که برای راضی کردن هواداران به هر خواسته‌ غیرمنطقی تن بدهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها