رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 576010

سرمایه صدها هزار ایرانی در بورس بخارشد و گم شد

ساعت 24 - دووزیر با کارنامه و برنامه های پایین تر از متوسط مورد نیاز برای اداره اقتصاد ایران در دولت روحانی و دولت رییسی به نامهای فرهاد دژپسند و احسان خاندوزی در دوسال تازه سپری شده کاری با بورس کردند که صدها هزار نفر سهامدار خرده پای نا آشنا به قاعده های این بازار پر خطر تا نزدیک به 60 درصد دارایی و درآمد به بورس آورده خود را از دست دادند و به قول بورس بازان دارایی و در آمدشان بخار شد و به هوا رفت.

بازار سهام
html>

دژپسند هرروز به شهروندان اطمینان می داد منابع مالی خود را به بورس بیاورید و روحانی نیز همین کاررا کرد. در ان روزها همین آقای خاندوزی در مقام منتقد دولت می گفت بورس را در کوتاه مدت می شود نجات داد و حالا پس از 4 ماه با تصمیم های خود برای کسب درآمد بیشتر از شهروندان وبانکها بورس را در کما فروبرئده است. با ریزش 25 هزار واحدی شاخص کل در بازار سهان درروز یکشنبه امیدها برای ایستادگی این نماد و شاخص بازار سهام از دست رفته است و به نظر می رسد با ادامه سیاستهای فعلی وبه ویژه تحمیل های درآمدی بر بودجه 1401 که دولت راهبرد کسب در آمد از هر فعالیتی را در دستور کارقراردارد وضعیت بدتر شود. به گزارش دنیای اقتصاد آن‌طور که تقویم نشان می‌دهد ۵۳۲ روز است که آب خوش از گلوی فعالان تالار شیشه‌ای پایین‌ نرفته است. با یک محاسبه ساده میزان کاهش ارتفاع شاخص کل بورس تهران در این مدت به حدود ۴۰‌درصد رسیده اما هستند سرمایه‌گذارانی که بیش از ۶۰‌درصد ثروت خود را از دست داده‌اند. حالا مدت‌هاست که بورس به شکنجه‌گاهی پرریسک تبدیل شده که نه‌تنها غیرحرفه‌ای‌ها بلکه سهامداران قدیمی نیز به دلیل سیطره «نابازار» ماندن در آن را تاب نمی‌آورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از آغاز سقوط نماگرهای بورسی در میانه تابستان ۹۹ تا امروز، بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شده و به ناچار راهی دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری شده است و در حالی که تمامی متغیرهای بنیادی از ارزندگی بازار و سهم‌ها سخن می‌گویند اما خریداری در تالار شیشه‌ای مشاهده نمی‌شود.

این روزها فضای اقتصادی و سیاسی کشور در بالاترین سطح نااطمینانی‌ و عدم‌قطعیت‌ نسبت به متغیرهای بیرونی عجین شده است. فضایی که بخش عمده آن به شرایط مبهم مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد. این رکود را می‌توان در دیگر بازارها نیز تاحدودی مشاهده کرد. جایی‌که هر روز خبری درباره مذاکرات هسته‌ای به بازار مخابره می‌شود. برخی از این اخبار امید به احیای برجام را پررنگ می‌کنند و شاید تنها یک روز بعد خبری حول این ماجرا، همه امیدها را نقش‌برآب می‌کند. این مهم از آنجا برای بورس‌بازان حائز اهمیت است که می‌تواند انتظارات تورمی را دستخوش تغییر کند و بیشترین اثر آن بر نرخ دلار منعکس خواهد شد. بورس تهران بازاری است که بیش از ۶۰‌درصد از ارزش کل آن در اختیار شرکت‌های کامودیتی‌محوری است که شاید تعداد زیادی نباشند اما به واسطه مقیاس بزرگ، نقش تعیین‌کننده‌ای در روند نماگرهای بورسی ایفا می‌کنند. درآمد این شرکت‌ها به‌صورت دلاری کسب شده و از این رو به واسطه نوسان نرخ دلار (البته نه در بازار آزاد) با نوسان درآمد و در نهایت سود مواجه خواهند شد. به این ترتیب عدم‌قطعیت تحولات غیراقتصادی و شنیده‌شدن اخبار متناقض در این‌خصوص سبب تردید و سردرگمی بورس‌بازان شده است.

حالا آقای دژپسند به زندگی خود ادامه می دهد و با درآمدی که دارد و شرایط مناسبی که پیدا کرده است هرگز به این نمی اندیشد که چرا بیهوده شهروندان را دعوت کرد با شتاب به بازار سهام بیایند وووزیر جوان امروز اقتصاد نیز فاقد توانایی کارشناسی و نیز شجاعت برای ساماندهی بورس است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها