رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 584110

جادوی روسیه و سحر شدگی ایران

ساعت 24 - سیاست راهبردی نه شذرقی و نه غربی انقلاب اسلامی که در قانون اساسی ایران نیز برآن تاکید شده است پس از پایان جنگ یران و عراق علیه ایران به مروز به سیاست ستیز با غرب به سرگروهی ایالات متحده آمریکا و دوستی با روسیه که حالا دیگر نام شوروی را ندارد تغییر مسیر داد و هردوره بر شدت ستیز با آمریکا اضافه و بر غلظت دوستی با روسیه و چین به مثابه دوقدرت بزرگ که شرق در انها خلاصه شده است اضافه شده است

پور
html>

این در حالی است که براساس یک پژوهش انجام شده اما تعیین تکلیف با آمریکا ، رفع تحریم های آمریکایی و نیز بسته شده پرونده هسته ای درنوک هرم تنگناهای ایران قراردارند و گفته می شود تا زمانی که این سه مساله ایران حل نشود دهها مساله دیگر ایران نیز حل نخواهد دش. با این همه ایرانیان می بینند که سیاست خارجی ترسیم شده گونه ای است که ایران هرروز از غرب دورتر می شود و همچون سیبی رسیده در دامان شرق می افتد. این درحالی است که روسیه جز شر اقتصادی چیزی برای ایران ندارد. روسها با پرویی جای ایران را درصادرات نفت در دوران تحریم گرفتند و شرایط گونه ای شد که گاز ایران زمینگیر شد و نیز ایران در جنگ پوتین علیه اوکراین با سیل نفت ارزان روسیه روبه رو شده است و همین میزان نفتی که با مدارای آمریکا به چین می فروخت به دست روسها افتاده است.از سوی دیگر گفته می شود روسیه شاید بخواهد نفت خود را از مسیرها ی ایرانی به بازارهای جهانی عرضه کند. روزنامه اعتماد نوشته است شنیده می شود قراردادی برای واردات 1300 واگن روسی که از نظر تکنولوژی بسیار پایین تر از لکوموتیوهای اروپایی است را ایران می خواهد از روسیه خریداری کند. روزنامه اعتماد نوشته است : اولین سفر رییس‌جمهور کشورمان به روسیه حواشی بسیاری پیدا کرد؛ آنقدر که توافقات و تفاهمات و قراردادهای این سفر از سوی برخی اعضای کابینه که رییسی را همراهی می‌کردند، تحت‌الشعاع قرار گرفت.یکی از همین موارد که در آخرین روز دی ماه سال گذشته و زمانی که هیات ایرانی در روسیه بودند، سر و صدای زیادی به پا کرد خرید 2000 لوکوموتیو از روسیه بود. آنقدر واکنش‌های تخصصی به خبر زیاد بود که وزیر اقتصاد از روسیه با ارتباط تصویری با بخش ویژه خبری شبکه 2 تلویزیون از یک «صفر» اضافه خبر داد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ایران با بیان اینکه این خرید با ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه روی خواهد داد، تاکید کرد که رقم درست این خرید 200 لوکوموتیو است نه 2000. در حواشی آن روزها دیگر خبری نشد از اینکه این صفر کجا به خبر اضافه شده چون این خبر از سوی باشگاه خبرنگاران جوان که خوراک خبری اخبار تلویزیون را تامین می‌کند هم در ابتدا با عدد 2000 دستگاه منتشر شد.با این حال حتی واردات 200 لوکوموتیو در همان روزها از سوی برخی نمایندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقلی مردود شمرده شد و دیگر خبری نشد. اما حالا مشخص شده اتفاقات بسیاری در این 4 ماه بی‌خبری در حال رخ دادن بوده است. خبرهای آنقدر جدی که حالا مجلس هم از آن احساس خطر کرده و دیگر پشت پرده برای مدیریت آن تلاش نمی‌کند و صدای نمایندگان درآمده است. در هیاهوی گسترده ناشی از حذف ارز 4200 تومانی که جریان‌های رسانه‌ای را به خود مشغول کرده، حالا موضوع همان خرید است اما عدد دوباره تغییر کرده است. یکی از اعضای انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید که عدد واقعی نه 2000 و نه 200 دستگاه است، بلکه وزیر راه و برخی حامیان برون وزارتخانه‌ای او برای خرید 1300 لوکوموتیو خیز برداشته و در این روزهای بی‌خبری نه تنها مقدمات آن را فراهم کرده که حتی برخی مجوزها برای برداشت از «صندوق توسعه ملی» هم گرفته‌اند. انگار روسیه جادو دارد و نظام سیاسی ایرانم نیز سحرشده است که دراین وانفسای ارزی می خواهد لوکوموتیوهای با تکنولوژی عقب مانده روسی را که خودشان زیر نظر زیمنسآلمان درحال بازسازی اند از آنها خریداری کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها