رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584817

انتخابات در استرالیا؛ چه کسی اعتماد مردم را جلب خواهد کرد؟

ساعت24-میلیونها نفر از مردم استرالیا امروز شنبه( ۳۱ اردیبهشت) در انتخابات فدرال این کشور شرکت می کنند که نتیجه آن نه تنها بر سرنوشت مردم این کشور می تواند نتیجه محسوسی داشته باشد بلکه بر آینده سیاره زمین نیز بی تاثیر نیست.

html>

بر اساس گزارش‌های خبری، تا ساعت ۶ عصر امروز (شنبه ۳۱ اردیبهشت) به وقت استرالیا تمامی استرالیایی‌های واجد شرایط رای دادن باید رای خود را در انتخابات فدرال داده باشند و هر کسی که تا آن زمان رای نداده باشد، مشمول جریمه خواهد شد.

بر پایه گزارش های خبری، بیش از ۱۷ میلیون نفر تاکنون برای رای دادن در استرالیا ثبت‌نام کرده‌اند که حدود ۹۷ درصد استرالیایی‌های واجد شرایط رای دادن را شامل می‌شود.

دو نامزد اصلی این انتخابات، «اسکات موریسون» نامزد حزب حاکم و نخست وزیر فعلی و «آنتونی آلبانیز» نامزد حزب مخالف چپ میانه کارگر هستند.

در مناظره هایی که تاکنون برگزار شده است، دو نامزد به بحث و اظهار نظر پیرامون موضوع ها و مسائل گوناکون از جمله هزینه زندگی، شخصیت یکدیگر، امنیت ملی و کمیسیون مبارزه با فساد پرداخته و از طرق مختلف یکدیگر را به چالش کشیده اند.

نتایج یک نظرسنجی با بیش از ۵۰ هزار نفر نشان می‌دهد که آنتونی آلبانیز با ۵۶ درصد پیشتاز و برنده انتخابات خواهد بود و اسکات موریسون با ۴۲ درصد با او فاصله قابل توجهی دارد که این فاصله به تدریج بیشتر و بیشتر نیز می شود.

نتیجه برخی نظرسنجی ها همچنین نشان می‌دهد حزب کارگر در میان زنان از اقبال بیشتری برخوردار است چرا که این حزب می‌تواند مدیریت بهتری در بهبود بخشیدن به فشارهای معیشیتی داشته باشد.
از دیگر سو، بر اساس نظرسنجی موسسه «بازبینی مالی استرالیا» هزینه‌های بالای زندگی از جمله دغدغه اصلی رای دهندگان در این کشور به شمار می‌آید، بنابراین ائتلاف حاکم در انتخابات اصلی هم‌چنان با کاهش مقبولیت مواجه است و حزب کارگر می‌تواند به تنهایی زمام امور کشور را به دست بگیرد.

اکنون سوال اینجاست کدام یک از نامزدها اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند؟

وعده های انتخاباتی حزب کارگر

در طول مبارزات انتخاباتی، هر یک از طرفین رقابت شعارهای خاص خودشان را دادند از جمله حزب سبزها با دادن وعده انجام اقدامات سختگیرانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، لغو بدهی دانشجویان، گسترش خدمات پزشکی از جمله تحت پوشش قرار دادن هزینه های دندانپزشکی از جوانان به ویژه رای اولی‌ها تقاضا کرده است که در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شوند.‌

حزب کارگر نیز اعلام کرده است که با هدف مقابله با کمبود کادر آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی مبلغ ۱۴۶.۵ میلیون دلار در قالب یک طرح ۴ ساله اختصاص می دهد که بر اساس آن به دانشجویان مایل به ادامه تحصیل و ورود به عرصه آموزش، سالانه تا سقف ۱۲ هزار دلار پرداخت می‌شود.

پیشنهاد حزب کارگر استرالیا برای تخصیص ۴۰۰ میلیون دلار به منظور تجهیز و نوسازی مرکز درمانی فلایندرز در بوثبی، درصورت پیروزی در انتخابات فدرال، از طرف دولت استرالیای جنوبی با استقبال مواجه شد. قرار است ۵۰ درصد هزینه اجرای این طرح از طرف دولت ایالتی تامین شود.

آلبانیزی از افزایش حداقل دستمزد برای همگامی با افزایش تورم که در سطح ۵.۱ درصد قرار دارد حمایت کرده است و می گوید حمایت از کودکان باعث می شود شمار زنان بیشتری به نیروی کار بازگردند.

وعده های انتخاباتی حزب حاکم

افزایش حداقل دستمزد، افزایش دستمزد کارگران شاغل در بخش مراقبت از سالمندان و اصلاح بخش آموزش دوران کودکی با هدف افزایش مشارکت زنان در محل کار، بخشی از برنامه حزب کارگر برای مقابله با هزینه های در حال افزایش زندگی و در صورت پیروزی آنتونی آلبانیزی در انتخابات آتی فدرال خواهد بود.

موریسون نیز وعده سرمایه گذاری در انرژی پاک را می دهد.

پیش تر موریسون با نزدیک شدن به زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی خود، افزایش استفاده از خودروهای برقی و کاستن از آلودگی های زیست محیطی را به عنوان راهکاری برای بالابردن شانس پیروزی خود مطرح کند.

به گزارش پایگاه خبری «استریتس تایمز»، موریسون در اقدامی تامل برانگیز و با هدف کسب محبوبیت در انتخابات پیش رو استرالیا در ماه مه ۲۰۲۲، طی بازدید از طرحهای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایالت ویکتوریا خواستار اختصاص ۲۵۰ میلیون یورو برای ساخت ایستگاه‌های شارژ انرژی‌های تجدید پذیر در این کشور شد.

به گفته کارشناسان، تلاشهای جدید نخست وزیر استرالیا برای استفاده از خودروهای برقی که مانع از آلودگی هوا می شوند در این کشور به شدت مورد استقبال قرار گرفته است، این در حالیست که پیش تر وی در برابر اتخاذ سیاستهای دوستدار محیط زیست مقاومت زیادی از خود نشان می داد.

در سال گذشته سهم فروش خودروهای برقی در استرالیا تنها حدود یک درصد بود. این رقم در جهان حدود ۴ درصد و در کشورهای پیشرفته حدود ۱۰ درصد است.

آمارها نشان می‌دهد حدود سه چهارم خودروهایی که در نروژ به فروش می‌رسد، برقی هستند.

استرالیا تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید خود را به ماشین‌های برقی اختصاص دهد.

انتخابات زود هنگام

در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری، انتخابات زودهنگام در استرالیا آغاز شد تا آن دسته از افرادی که امکان حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری در ۲۱ می را ندارند، بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

کسانی که نمی‌توانند در حوزه‌هایی که نام‌نویسی کرده اند حضور یابند؛ آنهایی که بیش از ۸ کیلومتر با نزدیک‌ترین مکان اخذ رای فاصله دارند؛ در مسافرت هستند؛ امکان ترک محل کار را برای رای دادن ندارند؛ به بیماری شدید، ناتوانی مبتلا هستند و یا مراقبت فرد دیگری را به عهده دارند و موعد وضع حمل همسرشان نزدیک است؛ خودشان در بیمارستان بستری هستند؛ به دلیل اعتقادات مذهبی نمی توانند در پای صندوق‌های اخذ رای حضور یابند و یا دوره محکومیت در زندان یا بازداشت را می گذرانند و یا هم جزو رای دهندگان خاموش (silent elector) هستند.

به باور کارشناسان، رای گیری پیش از موعد در استرالیا محبوبیت پیدا کرده است. حدود ۴۰ درصد از رای دهندگان در انتخابات پارلمانی گذشته یا به صورت زودهنگام یا از طریق پست رای دادند.

نقش انتخابات استرالیا در آینده سیاره زمین

استرالیا یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی است و در سالهای اخیر با شماری از مشکلات زیست محیطی از جمله خشکسالی شدید، آتش‌سوزی‌های طبیعی بی‌سابقه و سیل‌های ویرانگر روبرو شده است.

به استناد گزارشهای خبری، استرالیا برای تولید برق خود عمدتا به زغال سنگ متکی است، بنابراین این کشور یکی از آلوده‌کننده ترین کشورها به نسبت جمعیت به حساب می‌آید. استرالیا مسئول یک درصد تصاعد گازهای گلخانه‌ای است درحالی که ۰.۳ جمعیت جهان را دارد.

استرالیا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ و گاز تصمیم دارد تا سال ۲۰۵۰ کمتر از ۳۰ سال دیگر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

پیش‌تر هیات میان دولتی تغییر اقلیم وابسته به سازمان ملل (آی‌پی‌سی‌سی) در گزارش اخیر خود هشدار داده است این کشور در آینده با فجایع زیست محیطی فراونی روبرو خواهد شد.

این درحالیست که استرالیا همچنان وابستگی فراوانی به سوخت‌های فسیلی دارد و سیاست‌های اقلیمی در این کشور نقش مهمی را در سقوط سه نخست وزیر در یک دهه ایفا کرده است.


نظام انتخاباتی در استرالیا

سیستم رأی‌گیری در استرالیا بر اساس رای مستقیم اکثریت است. براساس این سیستم اعضای مجلس توسط اکثریت مطلق آراء رأی دهندگان انتخاب می‌شوند. رأی دهندگان باید یکی از نامزدهایی که برای همان حوزه انتخاباتی به رقابت پرداخته‌اند را انتخاب کنند. یک نامزد اگر اکثریت مطلق (۱+۵۰) را بدست آورد، انتخاب شده محسوب می‌شود و اگر هیچ یک از نامزدهای رقیب در یک حوزه انتخاباتی اکثریت مطلق را بدست نیاورند، دور دوم رأی گیری برگزار می‌شود.

نامزدهای با حداقل آراء حذف می‌شوند و رأیی که او بدست آورده است در دور اول میان نامزدهای باقی مانده براساس انتخاب دوم رأی دهندگان تقسیم می‌شود. این فرآیند تا زمانی که یکی از نامزدها اکثریت مطلق را بدست آورد ادامه می‌یابد. کرسی‌های خالی از طریق برگزاری انتخابات میان دوره ایی پرمی شود. رأی گیری در استرالیا اجباری است.

انتخابات فدرال استرالیا

انتخابات فدرال استرالیا معمولاً هر ۳ سال یک بار و با هدف مشخص شدن ۴ فرد/گروه تصمیم گیرنده و اجرایی مهم کشور انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر است: اعضای مجلس سنای استرالیا، اعضای مجلس نمایندگان استرالیا، نخست وزیر استرالیا و کابینه دولت.

اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌شوند. اعضای سنای استرالیا هر شش سال یکبار برگزیده می‌شوند. بنابراین به‌طور یک در میان یک انتخابات تنها محدود به مجلس نمایندگان و انتخابات بعدی دربرگیرنده مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌شود.


انتخابات ایالتی استرالیا

هر یک از ایالت های استرالیا دارای دولت محلی و پارلمان نمایندگان است. سیستم انتخاباتی و تناوب انتخابات در هر ایالت مستقل است. همانند مجلس نمایندگان استرالیا، پارلمان ایالتی هر ایالت ترکیبی از نمایندگان وابسته به احزاب گوناگون یا مستقل است. حزب پیروز دولت محلی ایالت را تشکیل می‌دهد.

برگزاری انتخابات معمولاً از سوی نخست وزیر اعلام می‌شود و عموماً ۶ هفته پس از آن کار رای گیری در یک روز تعطیل آخر هفته انجام می‌گیرد. رای دهندگان هر حوزه انتخابیه تنها مجاز به رای دادن در همان حوزه هستند. نام هر فرد در فهرستی در حوزه‌های انتخابیه موجود است. افراد بسته به نوع انتخابات یک یا دو فرم برای برگزیدن اعضای مجلس نمایندگان و نیز اعضای مجلس سنا دریافت می‌کنند. نام کاندیداهای حوزه انتخابیه همراه حزب وابسته‌شان (در صورت وابستگی به احزاب در فرم ها موجود است.

نظام انتخاباتی مجلس نمایندگان استرالیا رأی بدیل است. هر رأی‌دهنده گزینه‌های مورد نظر خود را با شماره رتبه‌بندی مشخص می‌کند. مثلاً اگر ۵ نامزد نمایندگی در حوزه وجود دارد رأی‌دهنده می‌تواند یک نفر، چند نفر یا تمام گزینه‌ها را با رتبه‌بندی انتخاب کند. هر فرد باید بتواند دست کم ۵۰ درصد آرای حوزه انتخابیه را کسب کند تا کرسی مجلس را به دست آورد. در صورت نرسیدن به حد نصاب، نامزدی که کمترین آرا را به دست آورده حذف شده و آرایش به نفرات مشخص شده بعدی تعلق می‌گیرد. این روند آنقدر تکرار می‌شود تا بالاخره برنده مشخص شود.

انتخابات در کشور استرالیا اجباری است. به این معنا که اگر فردی واجد شرایط بدون دلیل موجه در انتخابات شرکت نکند با جریمه نقدی مواجه می‌شود. اما فرد می‌تواند تقاضای شرکت در انتخابات در یک محل دیگر را بکند. همچنین فرد در صورت شاغل بودن در روز رای گیری، می‌تواند رای خود را روز بعد به اداره پست تحویل دهد.

این کشور دارای ۵ حزب سیاسی مطرح از جمله حزب کارگر، حزب لیبرال، حزب ملی، حزب سبز و حزب محافظه کار اجتماعی اول خانواده می‌باشد.

سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ حزب لیبرال قدرت را در این کشور در دست داشت که مدت ۱۱ سال "جان هوارد" نخست وزیر این کشور بود، اما در سال ۲۰۰۷ حزب کارگر توانست رقیب خود حزب لیبرال را شکست دهد و پس از ان در تاریخ سپتامبر ۲۰۱۳ در انتخابات فدرال تونی ابوت از جناح ائتلافی پیروز شد.

از ان زمان تاکنون حزب ائتلافی لیبرال استرالیا در انتخابات پیروز بوده است و هم اکنون اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز متعلق به این حزب است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها