رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584855

واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور

ساعت24-اجرای 44 پروژه بزرگ تا پایان دولت در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی زمینه حل مسئله تنش آبی در همه شهرهای این مناطق را به وجود می‌آورد.

html>

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر به ادبیات روز صنعت آب در دنیا نگاهی کوتاه بیندازیم متوجه خواهیم شد که مسئله کمبود آب بیشتر از آنکه یک پدیده اقلیمی و خارج از دسترس بشر تلقی شود، یک مسئله مدیریتی است.

به عبارت دیگر در نگاه جدید شکل گرفته تحت عنوان حکمرانی موثر آب، استفاده بهینه از منابع این مایع حیات با توجه به آورد آبی همه ساله بروز شده و تلاش می‌شود با توجه به راهکارهای عمرانی و همچنین توجه ویژه به مدیریت مصرف به استناد به رفتار اجتماعی مشترکان زمینه ارتقای سطح استفاده از آب مهیا شود.

با توجه به ادبیات عنوان شده، همواره یکی از مهمترین کلیدواژه‌های طرح شده در مورد آب به مسئله مشترکان خانگی و آب شرب باز می‌گردد جایی که ادبیات بحران آب برای آن مطرح می‌شود اما ابعاد استفاده از این کلیدواژه مشخص نیست.

اگر بخواهیم با دقت بیشتری به مسئله آب شرب برای مشترکان خانگی نگاهی بیندازیم، باید با ادبیات نظیر تنش آبی مواجه شویم. در این شرایط تعریف تنش آبی بیان می‌کند، اگر در شهر یا منطقه‌ای مشخص میزان آب مورد نیاز مشترکان خانگی از میزان تامین بیشتر شود، در آن بازه زمانی منطقه مذکور با تنش آبی مواجه است.

طبیعتا با افزایش اختلاف منابع و مصارف، میزان تنش آبی نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط فارغ از میزان منابع تامینی که به شرایط اقلیمی وابسته است، 2 پارامتر ارتقای زیرساخت به منظور انتقال، تصفیه و توزیع منابع آب در کنار پیاده‌سازی سیاست‌های مدیریت مصرف برای کاهش مصارف از اصلی‌ترین راهبردهای حل مسئله تنش آبی به حساب می‌آید.

به معنای دیگر موضوع تنش آبی یک موضوع مدیریتی در حوزه زیرساخت و مصرف تلقی شده و امری خارج از حیطه دسترسی بشر و مرتبط با شرایط اقلیمی نخواهد. این گزاره عنوان شده عموما توسط دولت‌های گذشته به صورت وارونه بیان شده و موضوع تنش آبی مسئله‌ای گره خورده با شرایط اقلیمی عنوان می‌شود تا از این طریق توجیهی در جهت امور مغفول مانده و پیگیری نشده در حیطه مسئولیت وجود داشته باشد.

*مسئله تنش آبی شهرهای کشور تا پایان دولت مردمی به اتمام می‌رسد

در این راستا بررسی عملکرد 9 ماه دولت سیزدهم و متولیان آب کشور بیانگر آن است که رویکرد گذشته در مواجه با تنش آبی کنار گذاشته شده و تلاش برای صفر شدن تنش آبی در کشور از طریق پروژه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حال اجرا است.

بر این اساس اخیرا معاون وزیر نیرو در حاشیه بازدید خود از استان هرمزگان خبر داد:«تا پایان دولت سیزدهم تنش آبی شهرهای کشور به صفر می‌رسد.»

این عبارت به این معنا نخواهد بود که قرار است، شرایط اقلیمی در طول 4 سال آتی از میان برداشته شود، بلکه معنا و مفهوم آن این است که دولت سیزدهم با اجرای پروژه‌های مدیریت مصرف و زیرساختی قصد دارد، زمینه حل مسئله مدیریتی تنش آبی را مهیا کند.

بر این اساس، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور اخیر در رابطه با برنامه دولت به منظور حل مسئله آب شرب عنوان کرد: «پس از مشخص شدن نقشه راه شرکت مهندسی آب و فاضلاب همه پروژه‌های لازم در قالب پروژه‌های مدیریت مصرف، پروژه‌های اضطراری، پروژه‌های ویژه و پروژه‌های بلند مدت به منظور تامین پایدار آب شرب بهداشتی برای هر شهر تعیین شده و هم اکنون این پروژه‌ها در دست اجرا قرار گرفته است.»

*بررسی مشکلات آبی خراسان‌های کشور

به گزارش فارس، با آگاهی از برنامه وزارت نیرو به منظور حل مسئله تامین آب شرب پایدار و با کیفیت آگاهی خبرگزاری فارس اقدام به پیگیری فهرست اقدامات برنامه‌ریزی شده برای شهرهای کشور کرده است.

بر همین اساس، برنامه دولت مردمی برای به صفر رساندن تنش آبی در قالب سلسله گزارشی‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در اولین گزارش از روایت پروژه‌های وزارت نیرو، مسائل آبی در 3 استان شرق کشور شامل خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*حل مسئله آب شرب خراسان شمالی در قالب 10 پروژه بزرگ

بررسی برنامه دولت مردمی برای حل مسئله مدیریتی تنش آبی را از شمالی‌ترین استان شرق کشور یعنی خراسان شمالی پیگیری می‌کنیم. بر اساس آخرین جزئیات موجود هم اکنون 3 شهر در استان خراسان شمالی شامل بجنورد، اسفراین و فاروج با تنش آبی مواجه هستند که وزارت نیرو برای حل مسائل شهرهای این استان، پروژه‌های اضطراری را در پیش گرفته است.

در همین راستا پروژه‌هایی شامل تعویض خط انتقال چاه آهکی منطقه آهویه شهر فرادنبه به قطر 250 میلی‌متر و طول 7 کیلومتر، حفر و تجهیز چاه آب با پیشرفت فیزیکی 50 درصد، تکمیل 2 مخزن 10 هزار متر مکعبی و 2 هزار متر مکعبی به منظور حل مسئله تنش آبی شهر بجنورد در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس آخرین گزارش، حفر و تجهیز آب در شهر بجنورد با پیشرفت 40 درصدی دنبال شده و تکمیل مخزن 10 هزار متر مکعبی نیز پیشرفت فیزیکی 50 درصد را دارد. همچنین تکمیل مخزن 20 هزار متر مکعبی نیز با 95 درصد پیشرفت در آینده نزدیک افتتاح می‌شود تا بدین ترتیب زمینه حل مسئله تنش آبی شهر بجنورد مهیا شود.

در شهر اسفراین نیز افزایش ظرفیت از طریق ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه‌های شهر بجنورد و اسفراین دنبال شده و تجهیز 8 حلقه چاه به همراه عملیات اجرایی خطوط انتقال به طول 10 کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی 15 درصد پیگیری می‌شود.

آخرین شهرستان دارای تنش آبی استان خراسان شمالی فاروج است، که حل معضل تنش آبی در این شهرستان از طریق حفر و تجهیز چاه، اجرای 4 کیلومتر خط انتقال و تکمیل مخزن 5 هزار متر مکعبی پیگیری می‌شود.

واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور

* جزئیات 3 پروژه‌ای که تنش آبی در خراسان جنوبی را بی‌اثر می‌کند

دومین استان مورد بررسی در این گزارش استان خراسان جنوبی است. بر این اساس، تنها شهری که در این استان به استناد آمار منابع و مصارف با تنش آبی مواجه است، شهر بیرجند مرکز این استان خواهد بود.

در همین راستا به منظور حل مسئله تنش آبی در این استان، اجرای 58 کیلومتر خط انتقال از مختاران به بیرجند و احداث مخزن 1000 متر مکعبی در کنار حفر و تجهیز 6 حلقه چاه در دستور کار قرار دارد، همچنین تکمیل ایستگاه پمپاژ محمدشهر، 16 کیلومتر خط انتقال از ایستگاه به بیرجند، احداث مخزن 3000 مترمکعبی، تجهیز سه حلقه چاه باقیمانده، خرید ممبران تصفیه خانه نیز دیگر پروژه پیگیری شده در استان خراسان جنوبی است.

در همین راستا، پیشرفت فیزیکی پروژه خط انتقال 58 کیلومتری 13 درصد بوده و مجموعه پروژه محمد شهر نیز 90 درصد و خط انتقال 16 کیلومتری 30 درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه می‌کند.

واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور

* 30 مجموعه پروژه مشکل تنش آبی پر جمعیت‌ترین استان شرق کشور را حل می‌کند

خراسان رضوی سومین و آخرین استان مورد بررسی در اولین قسمت سلسله گزارش «مایع حیات» است، در همین راستا، 28 شهرستان در استان خراسان رضوی به دلیل جمعیت نسبتا بالای این استان نسبت به سایر خراسان‌ها با موضوع تنش آبی مواجه هستند. در همین رابطه شهرستان‌های مشهد، ریوش، صالح‌آبادف گلبهار، ریواده، چناران، سبزوار، بردسکن، نیشابور، تایباد، کاریز، مشهدریزه، نشتیفان، خواف فریمان، گرماب، روشناوند، گناباد، تربت‌جام، سمیع آباد، خلیل آباد، کلات، قوچان، دولت‌آباد، تربت حیدریه، شاندیز، طرقبه و یونس یا در حال حاضر با تنش آبی مواجه هستند یا در آینده با این معضل دست و پنجه نرم خواهند کرد.

بر این اساس حل مسئله تنش آبی شهر یونسی با تجهیز یک حلقه چاه و احداث خط انتقال به طول 2 کیلومتر در کنار زون‌بندی شبکه و در شهر طرقبه با جابه جابی 2 حلقه چاه و احیا 1 حلقه چاه در راستای افزایش توان تولید همچنین مطالعات و اجرای پهنه بندی و مدیریت فشار در شهر طرقبه و اجرای 8500 مترمکعب مخزن برای پیاده سازی زونبندی در شبکه توزیع در دستور کار دولت قرار دارد.

در شهر شاندیز پروژه حفر و تجهیز 2 حلقه چاه و اجرای 9 خط جمع‌آوری، بهسازی 2 باب ایستگاه پمپاژ همچنین اجرای پهنه بندی و مدیریت فشار و اجرای 5500 مترمکعب مخزن برای زونبندی در شبکه توزیع پیگیری می‌شود.

حفر و تجهیز و برق رسانی چهار حلقه چاه و اجرای 10 کیلومتر خطوط انتقال مربوطه همچنین اجرای خط انتقال از ایستگاه پمپاژ کاج درخت به مخزن به طول 2.5 کیلومتر جهت افزایش ظرفیت انتقال آب نیز مسئله تنش آبی تربت حیدریه را حل خواهد کرد و موضوع کمبود آب دولت آباد و قوچان نیز در قالب 2 پروژه جابه جایی چاه موجود و تجهیز و برق رسانی یک حلقه چاه جدید و اجرای خط انتقال به طول 6/4 کیلومتر با لوله 200 و 250 پلی اتیلن و همچنین حفر تجهیز و برق رسانی به دو حلقه چاه آهکی، تکمیل طرح آبرسانی به شهر قوچان از سد تبارک به بند بادخور و از بند بادخور تا تصفیه خانه آب و همچنین اجرای مخزن 2000 زون 3 شهر قوچان به منظور مدیریت شبکه و پهنه بندی پیگیری می‌شود.

در شهر کلات پروژه تکمیل طرح آبرسانی شهر کلات شامل حفر و تجهیز یک حلقه چاه و ایمن سازی خط انتقال قره سو به طول 1.5کیلومتر در دستور کار است، همچنین در شهر خلیل آباد و سمیع آباد نیز 2 پروژه تکمیل طرح آبرسانی خلیل آباد از منطقه کاریزک شامل احداث مخزن جمع آوری 500 متر مکعبی، ایستگاه پمپاژ، حفر 2 حلقه چاه و تکمیل خط انتقال ، احداث خطوط جمع آوری در کنار حفر و تجهیز دو حلقه چاه، احداث 2 باب مخزن به حجم 1000 مترمکعب و لوله گذاری خط انتقال 20 کیلومتر و همچنین در شبکه داخلی 20 کیلومتر پیگیری می‌شود.

جابه جایی 3 حلقه چاه در منطقه محمود آباد و دو حلقه چاه در منطقه خرم آباد همچنین مهندسی مجدد 5 حلقه چاه و تجهیز 2 حلقه چاه دشت محمود آباد در کنار پروژه مدیریت فشار در شبکه توزیع و نظارت بر مصرف مشترکین حل تنش آبی در تربت جام را هدف گرفته و در شهرستان گناباد نیز، اصلاح خط انتقال به طول 4.7 کیلومتر و حفر و تجهیز یک حلقه چاه شمس آباد همچنین جداسازی مصارف آب شرب با اجرای شبکه مجزا و جایگاه برداشت آب در سطح هر یک از شهرها با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار دارد.

در همین راستا، پروژه‌های احداث مخزن 1000 و اجرای 5 کیلومتر از خط انتقال با لوله 200 پلی اتیلن، احداث یک مورد ایستگاه پمپاژ و همچنین اجرای 6 کیلومتر خط انتقال 250 پلی اتیلن به همراه احداث یک باب مخزن 500 متر مکعبی، حفر 2 حلقه و تجهیز 5 حلقه چاه به همراه 20 کیلومتر خطوط انتقال و 5 کیلومتر خط جمع آوری و احداث 1000 متر مکعب مخزن جمع آوری و ایستگاه پمپاژ و احداث 5000متر مکعب مخزن ذخیره، حفر و تجهیز و برق رسانی 2 حلقه چاه و اجرای خط انتقال بطول 3 کیلومتر، حفاری یک حلقه چاه و تجهیز و برق‌رسانی و اجرای 3 کیلومتر خط انتقال و زون بندی شبکه به‌طول 7 کیلومتر، اجرای خط انتقال به طول 8 کیلومتر در کنار احداث 2 باب مخزن جمع آوری250 متر مکعبی و یک باب ایستگاه پمپاژ، حفر و تجهیز 2 حلقه چاه و اجرای خطوط انتقال جمع آوری بطول 3 کیلومتر، پهنه بندی شبکه توزیع و مدیریت فشار، به ترتیب مسئله تنش آبی شهرهای روشناوند، گرماب، فریمان، خواف، نشتیفان، مشهدریزه، کاریز و تایباد را حل خواهد کرد.

به گزارش فارس، تکمیل پروژه آبرسانی از منطقه فوشنجان شامل تجهیز و برق‌رسانی به 3 حلقه چاه و همچنین تکمیل مخزن 10000 مترمکعبی شماره 2 به همراه انجام مهندسی مجدد در در جهت احیا و جابجایی چاه به تعداد 10 حلقه و جداسازی پهنه فشاری به همراه اجرای مدیریت فشار در سه پهنه فشاری و هوشمند سازی شبکه در جهت مدیریت توزیع و مصرف نیز پروژه‌هایی است که حل مسئله آب نیشابور را به همراه دارد.

از طرفی تجهیز و برق‌رسانی 2 حلقه چاه و اجرای 2 کیلومتر خطوط انتقال چاه‌ها و قنوات بالادست همچنین زون بندی شبکه با اجرای خط رفت و برگشت زون C به همراه پهنه بندی و مدیریت توزیع با احداث مخزن 10000 مترمکعبی و اجرای خطوط انتقال مربوطه و همچنین اجرای سیستم تصفیه بخشی از آب شرب و بهداشتی شهر سبزوار به میزان 300 لیتر در ثانیه مسئله آب شرب سبزوار را حل خواهد کرد.

بر این اساس مسئله تنش آبی در شهرهای بردسکن، چناران، ریواده، گلبهار، صالح‌آباد و ریوش نیز به ترتیب با پروژه‌های بازسازی ایستگاه پمپاژ بردسکن به همراه حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای 4 کیلومتر خط انتقال، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای 1.5 کیلومتر خط انتقال مربوطه و همچنین ساخت مخزن 1000 متر مکعبی، حفر و تجهیز 1 حلقه چاه و احداث 2000 مترمکعب مخزن و 10 کیلومتر خطوط انتقال، آبرسانی به گلبهار با حفر و تجهیز 3 حلقه چاه و اجرای خطوط انتقال به طول 5 کیلومتر و ساخت مخزن 5000 مترمکعبی همچنین جابه جایی چاه شماره 3 گلبهار در کنار خرید و دریافت آب از خط انتقال آب رسانی به مشهد از چاه‌های دشت مشهد و چناران، حفر و جابه جایی و ایجاد گالری در 2 حلقه چاه موجود و اصلاح و بازسازی 3 کیلومتر از خطوط انتقال آب و اجرای طرح آبرسانی از بند خشرود با حفر و تجهیز یک حلقه چاه دهانه گشاد و 5.5 کیلومتر لوله گذاری و احداث تاسیسات تصفیه گزینشی نیز حل خواهد شد.

واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور

در شهرستان مشهد پروژه‌های پیگیری شده به منظور حل مسئله تنش آبی در قالب 4 پروژه منابع تامین، ساخت و احداث مخزن، بهسازی چاه و حفر و تجهیز چاه در دستور کار قرار گرفته است که هر کدام زمینه حل بخشی از مسائل شهر مشهد را به همراه دارد.

واکاوی 44 پروژه دولت برای حل مسئله آب‌ شرب‌ 3 استان شرقی کشور

*حل مسئله تنش آبی در 3 استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تا پایان دولت مردمی

با توجه به جزئیات ارائه شده از پروژه‌های 44 گانه عنوان شده در 3 استان بزرگ واقع در شرق کشور، مسئله مدیریت تنش آبی کوتاه مدت و میان مدت در این استان‌ها به طور کامل حل شده و زمینه توسعه زیرساخت‌ها و همچنین ایجاد زمینه مدیریت مصرف آب شرب خانگی مهیا خواهد شد.

بر این اساس، تامین منابع آب شرب پایدار و بهداشتی متناسب با بهینه‌ترین مصرف، توسط دولت در دستور کار قرار گرفته و زمینه حل مسئله تنش آبی در طول چهار سال آتی را مهیا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها