رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584874

آلمان و ایتالیا هم پول گاز روسیه را به روبل میدهند

ساعت24-آلمان و ایتالیا به شرکت های خود اجازه دادند تا حسابی به روبل در «گازپروم بانک» برای پرداخت به روبل و جلوگیری از قطع عرضه گاز، باز کنند.

html>

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، آلمان و ایتالیا به شرکت های خود اجازه دادند تا حسابی به روبل در «گازپروم بانک» برای تطبیق با طرح پرداخت روسیه و جلوگیری از قطع عرضه گاز، باز کنند.

این اقدام پس از متوقف شدن عرضه گاز روسیه به لهستان، بلغارستان و فنلاند به علت مخالفت با این سازوکار پرداخت جدید، صورت گرفته است.

این اقدام پس از گفتگو با کمیسیون اروپا توسط بروکسل تأیید شد و نقض تحریم‌ های اتحادیه اروپا علیه مسکو تلقی نمی ‌شود.

بر اساس سازوکار جدید پرداخت روسیه، خریداران گاز کشورهای «غیردوست» که این کشور را تحریم کرده اند باید یک حساب بانکی در «گازپروم بانک» باز کنند. سپس آنها می توانند وجوه خود را به ارز موردنظرشان سپرده‌ گذاری کنند و بعد بانک آن را به روبل تبدیل کرده و به گازپروم انتقال دهد.

برلین نیز به واردکنندگان گاز آلمانی اطلاع داده است، می ‌توانند حساب روبلی برای پرداخت گاز روسیه باز کنند، البته این امر تا زمانی که پرداخت‌ هایی که به «گازپروم بنک» انجام می ‌دهند به ارز روسیه نباشد، امکان پذیر است.

دولت ایتالیا نیز درحال مذاکره با کمیسیون اروپا بوده است، پس از آن، شرکت انرژی ایتالیایی «اِنی» اعلام کرد که روند افتتاح حساب در بانک روسیه را یکی به یورو و یکی به روبل آغاز کرده است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: «این تصمیم با آنچه توسط بخش انرژی کمیسیون اروپا ابلاغ شده است، همراستا است.»

ماریو درَگی، نخست وزیر ایتالیا هفته گذشته، وضعیت پرداخت گاز را یک «منطقه خاکستری» قانونی خواند، زیرا هیچ قانون رسمی در مورد این موضوع در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

اتحادیه اروپا در جدیدترین راهنمای کتبی خود نوشته است، شرکت ها اگر پرداخت های خود را به ارز ذکر شده در قرارداد موجودشان انجام دهند، می توانند به خرید گاز روسیه بدون نقض تحریم ها ادامه دهند اما مشخص نکرده است که آیا باز کردن حساب روبلی نقض تحریم هاست یا نه.

به گزارش رویترز، برخی از دیپلمات های اتحادیه اروپا دستورالعمل بروکسل را عمدا مه آلود می دانند تا کشورها بتوانند به خرید گاز روسیه ادامه دهند.

یکی از منابع آگاه گفت: «آدم فکر می کند که درها برای تجارت طبق معمول باز می ماند.»

درحالی که منبع آگاه دیگر گفت، این وضعیت «سطحی از ابهام خلاقانه» را با هدف «ایجاد فضای کافی برای همه تفاسیر مختلف» درست می کند.

روز پنج شنبه، الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: تقریبا نیمی از 54 واردکننده گاز روسیه با پرداخت به روبل به شرکت گازپروم مطابق با قوانین پرداخت جدید مسکو موافقت کرده اند.

نوآک گفت: طبق اطلاعات من، حدود نیمی از (خریداران) قبلا در بانک مجاز ما، حساب های ویژه ای به ارز و روبل افتتاح کرده اند تا از دریافت درآمد ارزی، تبدیل به روبل و پرداخت گاز عرضه شده به روبل اطمینان حاصل شود.

پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و هم پیمانانش، مسکو را تحت تحریم‌های گسترده قرار دادند و خواستار کاهش وابستگی به گاز مسکو شدند،کرملین نیز با اقدامات متقابل پاسخ داد و از کشورهای غیردوست خواست تا پول گاز وارداتی را به روبل پرداخت کنند.

در پایان ماه آوریل، گازپروم، ارسال گاز به بلغارستان و لهستان را متوقف کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها