رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585331

ماجرای لغو بازی پرحاشیه ایران و کانادا و اوضاع نابسامان تیم ملی

حال تیم ملی، خوب خراب است! به آن دست نزنید

ساعت24-سرانجام روز پنجشنبه، با اعلام فدراسیون فوتبال کانادا، دیدار دوستانه این کشور با تیم ملی ایران لغو شد تا نقطه پایانی باشد برای همه حواشی این بازی. تیم ملی فوتبال ایران، در تقویم فیفا، فرصت ۷ بازی تدارکاتی تا شروع جام جهانی دارد. فیفادی اول مربوط به ۳۰ می تا ۱۴ ژوئن – ۹ تا ۲۴ خرداد – است که تیم ملی در آن تاریخ فرصت برگزاری ۴ بازی دارد.

تیم ملی
html>

فیفادی دوم هم از ۱۹ تا ۲۷ سپتامبر – ۲۸ شهریور تا ۵ مهر – است که امکان برگزاری دو بازی در آن مقطع وجود دارد ضمن آنکه یک هفته به شروع جام جهانی هم امکان برگزاری یک دیدار تدارکاتی هست.

همه این ها در حالی است که قرار بود در فیفادی اول،تیم ملی ایران، دو بازی دوستانه با کانادا و اکوادور داشته باشد که به نظر می رسید شروعی مناسب در مسیر آماده سازی جام جهانی باشد اما ابتدا، بازی با اکوادور و سپس بازی با کانادا لغو شد تا ایران بدون هیچ برنامه تدارکاتی، به استقبال فیفادی برود.

حال تیم ملی، خوب خراب است! به آن دست نزنید

شروع حواشی با جرقه نخست وزیر کانادا

اولین جرقه مشکلات بازی ایران و کانادا، با صحبت های جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور بود. ترودو گفت که برگزاری بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال این کشور و ایران، که قرار است روز پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) در ونکوور برگزار شود، "ایده خیلی خوبی" نبوده است.او در مورد این مسابقه گفته بود"این انتخاب فدراسیون فوتبال کانادا بود. به نظرم دعوت از تیم فوتبال ایران ایده خیلی خوبی نبود. اما این مسئله‌ای است که برگزارکنندگان بازی باید در موردش توضیح دهند."

همین موضوع باعث شد تا جو این بازی به تشویش کشیده شود اما فدراسیون فوتبال کانادا،در ادامه با پاسخ به ترودو نشان داد که برای برگزاری این بازی مصمم است.«ساندرا گیج» مدیر دفتر بازاریابی فدراسیون فوتبال کانادا در واکنش به صحبت های نخست وزیر این کشور گفت: ما در فدراسیون فوتبال کانادا به قدرت ورزش و توانایی آن در گرد هم آوردن افراد با پیشینه‌ها و عقاید سیاسی مختلف برای یک هدف مشترک اعتقاد داریم.

وی افزود: ایران یکی از ۳۲ فدراسیون شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است و فوتبال کانادا همچنان از تمامی پروتکل های بین المللی در برگزاری این مسابقه پیروی می کند. ما روی آماده سازی تیم ملی مردان خود برای رقابت در صحنه جهانی متمرکز هستیم.اظهارنظرهایی که باعث شد تا همه متتظر برگزاری این بازی باشند اما قائله فقط به اینجا ختم نشد.

حال تیم ملی، خوب خراب است! به آن دست نزنید

بلیت فروشی بازی و درآمدی که وجود نداشت

ماجرا از جایی شروع شد که در همان روز نخست بلیت فروشی، همه 54 هزار بلیت بازی در اولین روز گشایش سایت بلیت فروشی به فروش رفت و با 27 هزار فروش بلیت در یک ساعت اول، رکورد بلیت فروشی در بازی های دوستانه را شکست، علاوه بر پول خوبی که بابت بلیت فروشی نصیب برگزار کننده بازی می شد، از لحاظ پخش تلویزیونی هم مطابق برآورد کارشناسان درآمدی بیش از یک و نیم میلیون دلار نصیب میزبان خواهد شد. با توجه به همگروهی ایران با آمریکا و انگلیس و همگروهی کانادا با بلژیک، کرواسی و مراکش، امکان فروش این بازی در چند کشور وجود داشت و همین مساله فرصت های جذب اسپانسر و تبلیغات بیشتری را در اختیار برگزار کننده بازی می گذاشت.

در چنین شرایطی، طبق اخبار،فدراسیون فوتبال راضی شده بود تنها 325 هزار دلار بگیرد و هزینه پرواز کاروان تیم ملی را هم خودش تقبل کند. در حالی که پرواز به کانادا با توجه به طولانی بودن مسیر نیاز به بلیت بیزینس کلاس و فرست کلاس دارد و همین موضوع هزینه زیادی روی دست فدراسیون می گذاشت و به نظر می رسید 325 هزار دلاری که از برگزار کننده بازی به ایران می‌رسید، صرف پرواز رفت و برگشت به کانادا می شد!

تا جایی که امیرساعد وکیل در صفحه شخصی خود تحت عنوان رونمایی از شاهکار جدید فدراسیون فوتبال، با یک حساب سرانگشتی اثبات کرد درآمد بازی ایران و کانادا دست کم 8 میلیون دلار خواهد بود که سهم ایران از این پول کمتر از 5 درصد بود! در حالی که اگر از افراد متخصص در بازاریابی ورزشی و حقوقدانان ورزشی برای عقد قرارداد استفاده می شد این درآمد به 50 درصد می رسید.

لغو بازی بدون اطلاع ایران

روز پنجشنبه ناگهان توییتر فدراسیون فوتبال کانادا، خبر از لغو این بازی به دلیل امتناع بازیکنان کانادا، از رویارویی با ایران داد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، از این موضوع بی اطلاع بودند و بعد از آن، نامه همتای کانادایی به دستشان رسید. پس از آن فدراسیون فوتبال خبر از برگزاری اردوی قطر، به جای بازی کانادا داد اما پرونده این بازی نه تنها بسته نشد، بلکه علامت سوال های مختلفی را پیش روی فوتبال دوستان گذاشت که این قرارداد چگونه بسته شده است که رقیب بدون هیچ مشکلی، این بازی را لغو می کند؟

حال تیم ملی، خوب خراب است! به آن دست نزنید

قرارداد ضعیف و سخنان بی پایه

مسئولان فدراسیون فوتبال ، از همان روزی که خبر برگزاری اردوی کانادا منتشر شد، اظهارات ضد و نقیض زیادی داشتند. ابتدا اعلام شد که فدراسیون فوتبال، از این بازی درآمدی 400هزار دلاری کسب می کند که البته این مبلغ در حد همان هزینه رفت و برگشت و اسکان تیم بود. پس از آن، اعلام شد که ایران نمی تواند بازی را لغو کند چرا که در صورت انصراف از برگزاری بازی، باید غرامت سنگینی به کانادا داده شود. پس از آن هم مسئولان فدراسیون لیستی بلند بالا را اعلام کردند و با هزینه بیت المال، قصد داشتند نفرات مختلف همچون خداداد عزیزی را به کانادا ببرند اما نهایتا لغو این بازی باعث شد همه این موضوعات مختومه شود اما سوال اصلی که پیش آمد، این بود که میزبان چگونه می تواند بدون اطلاع به ایران، بازی را لغو کند؟ فدراسیون فوتبال چگونه پای این قرارداد امضا انداخته اما هنوز نمی داند میزان خسارتی که در صورت لغو بازی به او می رسد، چه مبلغی است؟ چطور کانادا می تواند به راحتی آب خوردن این بازی را لغو کند اما ایران در صورت لغو بازی، باید غرامت بدهد؟ این ها در حالی است که خبرهای ضد و نقیضی هم درباره اولتیماتوم کانادا به ایران مبنی بر لزوم ترک فوری این کشور پس از بازی و...شنیده می شد که صحت آن ها تایید نشد.همه این سومدیریت ها و موضوعات، باعث شد تا نهایتا دست فوتبال ایران، در آستانه اولین اردوی مهم در مسیر قطر، در پوست گردو بماند و حالا اصلا مشخص نیست که سرانجام تیم ملی در این راه، چه خواهد شد؟

حال تیم ملی، خوب خراب است! به آن دست نزنید

علی لطیفی: تیم فوتبال آرژانتین و انگلیس هم با این برنامه ریزی به زمین می خورد چه برسد به ایران

علی لطیفی، بازیکن تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال، درباره لغو بازی دوستانه ایران و کانادا گفت: واقعیت این است که با این وضعیت شانسی برای تیم ملی قائل نیستم چون اگر به تاریخ نگاه کنید، معمولا تیم هایی در تورنمنت ها موفق بوده اند که تدارکات مناسبی داشته اند. یعنی جدا از توانمندی تیم، تدارکات و بازی تدارکاتی مناسب نقش مهمی داشته. ما متاسفانه هیچ بازی تدارکاتی مناسبی را نمی بینیم و کاملا بی برنامگی در تیم ملی موج می زند. این را نمی توان مختص به یک یا دو نفر دانست. وقتی میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد، جایی را تحویل گرفت که با توجه به آن حاشیه های عجیب و غریب و عزل رئیس، یک جای پر تلاطم است که هیچ چیز سرجایش نیست.

لطیفی افزود: از سویی دیگر در خیلی از کشورها ممکن است یک رئیس فدراسیون عزل شود اما آن ها تحریم نیستند و همین تحریم هم کار را سخت می کند. آقای اسکوچیچ هم الان به عنوان یک سرمربی خنثی عمل می کند. در دوره های قبل که آقای کی روش سرمربی تیم ملی بود و من منتقد ایشان بودم، هرچند کارهای خوبش را هم انکار نمی کنم، ایشان خدمات زیادی به ایران داشت اما یکی از انتقاداتم به ایشان این بود که نباید هر چه سرمربی تیم ملی بگوید، بی چون و چرا اجرا کنیم که در ریز ترین چیزها هم دخالت کند. من مخالف این بودم. اما آقای کی روش از آن طرف بام افتاده بود و در مقابل، اسکوچیچ از این طرف بام افتاده.

او ادامه داد: آقای اسکوچیچ با تیم ملی نتایج خوبی گرفت اما آن اعتماد به نفس لازم را ندارد و تصورش این است با هر ترفندی خود را به جام جهانی برساند. نمونه اش این است که وقتی می گوید انگلیس را می بریم این را بر این پایه می گذارند که به توانایی خود اعتقاد دارد اما دقیقا این موضوع برعکس است. او فکر می کند شاید او را بردارند و عقبه فوتبال ما را می داند پس به هر طریقی می خواهد بماند. پس مسئولان فدراسیون چه برنامه ریزی درست داشته باشند چه غلط، ایشان خنثی است. این عوامل باعث شده فوتبال به این روز بیفتد.

بازیکن اسبق استقلال درباره شرایط مدیریتی فدراسیون گفت: در اینکه حمید استیلی استخوان خرد کرده فوتبال است شکی نیست و از حضور او به عنوان سرپرست تیم ملی خوشحالم که حضورش می تواند خیلی کمک کند، و میرشاد ماجدی هم فردی فوتبالی است و مثل رئیس قبلی نیست که فوتبالی نباشد، اما مشکلی که هست این است که از پتانسیل افرادی مانند استیلی و ماجدی به درستی استفاده نمی شود چون فدراسیون فوتبال به شدت دچار بلبشو شده و کسی پاسخگو نیست. هر مشکلی پیش بیاید به گردن رئیس قبلی می اندازند و هر موفقیتی باشد برای خود می کنند که یک تضاد شدید است. الان اصلا مشخص نیست بازی چرا لغو شده و هرکسی حرفی می زند.

او در پاسخ به این سوال که چرا کانادا با خیال راحت بازی را لغو می کند اما اگر ایران بازی را لغو می کرد باید خسارت سنگینی می داد، گفت: اول اینکه به هر دلیل معتقدم در اینجا مظلوم واقع شده ایم. متاسفانه کشورهای اروپایی و حتی آمریکای جنوبی، تحت تاثیر مسائل سیاسی هستند و چون تحریم هستیم، علاقه ای به بازی با ما نشان نمی دهند. اما موضوع بعدی، این است که دیروز وقتی برنامه ورزش و مردم را دیدم، اگر اشتباه نکنم آقای فغانپور صحبت می کرد. شما ببینید یک فرد حقوقی را به فدراسیون آورده اند که کاملا به مسائل حقوقی قراردادها آشنا است و می گوید که همه چیز مشخص شده و امضا کرده اند اما در بحث مالی اصلا مبلغ را مشخص نکردند. پس قابل پیش بینی است که چنین اتفاقی می افتد. یک وقت شما می خواهید با برزیل یا آرژانتین بازی کنید و با مسی بازی کنید که برند تاریخ فوتبال است، پس باید برای این بازی پول بدهیم و همه جای دنیا همین است که قهرمان جهان را می آورید و از اسمش استفاده می کنید.

لطیفی ادامه داد: اما وقتی با کانادا می خواهیم بازی کنیم، از آن ها برتر هستیم و فوتبال ما در سطح قاره از این کشور جلوتر است. ما چرا اینجا باید پول بدهیم؟ حمید استیلی گفته بود به ما 400 هزار دلار می رسد اما این را روی هوا که نمی توان گرفت. من در بوندسلیگای اتریش که بازی می کردم، در قراردادها، برای کوچک ترین موارد و تیم ها، قرارداد تنظیم می شود و همه چیز مشخص است. حالا تصور کنید شما به عنوان فدراسیون قرارداد می بندید، این چه قراردادی است که ترکمانچای محسوب می شود که اگر آن ها لغو کردند مشکلی نباشد اما اگر ما ببندیم باید غرامت بدهیم؟

او افزود: من می دانم ماجدی و استیلی کاربلد هستند اما از طرفی چون مسائل سیاسی در بین است، اینجا احساس می کنم بخش حقوقی هم به هردلیلی که هست، خیلی ضعیف عمل کرده. اگر این مسائل مقابل یک تیم بزرگ بود حق می دادیم اما این کشور از ما پایین تر است. در سطح آسیا کشوری مانند مالزِی، هنگ کنگ و ...اگر بخواهند با ما بازی کنند، یا باید پول بدهند یا سرویس بدهند و این به حق است چون تیم برتر آسیا هستیم. اما درباره آرژانتین و ایران این صدق نمی کند.

لطیفی درباره شرایط پیش روی تیم ملی در مقایسه با سایر کشورها گفت: الان همه کشورها حتی کشورهای آسیایی همچون ژاپن و کره برنامه شان مشخص است. دوستان درست می گویند تحریم هستیم اما من از وقتی به یاد دارم، از زمان بازی خودمان ما تحریم بودیم اما آن زمان هم تکلیف خیلی مشخص نبود. این بی نظمی در سیستم ورزش و فوتبال ما وجود دارد. دلیلش هم این است که در کشور ما، همه چیز با ریش سفیدی حل می شود و این در ناخوداگاه ما جای گرفته که همه چیز با ریش سفیدی حل شود. در نتیجه ما هم آسیب می بینیم.

پیشکسوت تیم ملی و باشگاه استقلال ادامه داد: بهترین دوره برنامه ریزی در دوره آقای صفایی فراهانی و بعد دکتر دادکان بود. دلیلش هم این بود که آقای صفایی فراهانی، فردی کاملا مدیر بود ولی اصلا فوتبالی نبود اما افرادی را کنار خود داشت که سال های سال در فوتبال بودند و کارشان را می دانستند اما در آن زمان هم بی نظمی بود ولی خیلی کمتر از الان و یک دهه گذشته بود.

او در پایان گفت: ما اگر به جام جهانی می رویم، فقط به دلیل پتانسیل و استعدادهای بالای ماست وگرنه هر تیمی جای ما بود حذف می شد. در هر حیطه ای اگر موفق می شویم به استعداد و نبوغ بر می گردد.در نهایت هم این اتفاق می افتد که این فوتبال تنها دلخوشی مردم است که آن هم با این روال پیش می رود. به جرئت می گویم آرژانتین و انگلستان و... هم با این برنامه در جام جهانی ناکام می شوند چه برسد به کشور ما. اگر هم آن ها را الگو قرار نمی دهیم، از کره و ژاپن الگو بگیریم. همین امارات یا کویت اگرچه فوتبالشان خیلی از ما پایین تر است اما برنامه ریزی آن ها از ما بهتر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها