رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587870

جنایت وفساد در شبکه تامین دارو

ساعت 24 - واردات وتولید دارو درایران به یک نقطه کور تبدیل شده وسازمان غذا ودارو به مثابه نهاددولتی تصمیم گیر در این بخش با سیاستهای بی حاصل خود به تنگناها دامن می زند. از سوی دیگر تخصیص ارز به دارو با سردرگمی و آشفتگی همراه شده است. به همین دلیل قیمت دارو درایران مبهم و فزاینده شده و بسیاری از دارئخانه ها یا داروهای مورد نیاز بیماران را ندارند یا توزیع درستی ندارند. جنایت و فساد در شبکه تامین دارو» موضوعی است که کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم و یکی از چهره‌های شناخته‌شده حوزه سلامت آن را رسانه‌ای کرده‌است.

دارو
html>

این مسئله موضوع تازه‌ای نیست! پیش از این نیز پای امضاهای طلایی در حوزه دارو و سلامت به رسانه‌ها باز شده‌بود؛ امضاهایی که هر چند بنا بود بساطش برچیده شود، اما در دوران کرونا با ظهور و بروز باندهایی که داروهایی همچون رمدسیویر و فاویپیراویر را در شرایطی در سطح کلان وارد، توزیع و تجویز می‌کردند که سازمان جهانی بهداشت اثربخشی این داروها را برای درمان کرونا رد کرده‌بود! علاوه بر این، گفته شد تنگی نفس و افزایش ۵۰ درصدی مرگ و میر از عوارض جانبی رمدسیویر و فاویپیراویر بوده‌است. حتی در بحث واردات واکسن هم زمزمه‌هایی از تعارض منافع و مسائلی از این دست مطرح شد. حالا بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با حفره‌های شبکه توزیع دارو در کشور قول داده طبق قانون با مافیای دارو برخورد شود.به گزارش روزنامه جوان مافیای دارو و امضاهای طلایی انگار واقعی است. این موضوعی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم از همان ابتدا که کار را تحویل گرفت، بر آن تأکید کرد. وی در آیین معارفه وزیر بهداشت دولت سیزدهم هم بار دیگر با اشاره به مافیای دارو گفت: «در سازمان غذا و دارو با یک مافیای شکم‌گنده و دهن‌باز روبه‌رو بودیم که برای ما از بین بردن ریشه‌های آن هزینه‌های زیادی داشت.» به گفته نمکی فقط ۹۵۰ میلیارد بیت‌المال رفته‌بود برای داروهایی که ۵ تا ۱۵ تولیدکننده داخل داشت، اما کسانی با قیمت ۵ تا ۱۰ برابر از بیرون وارد کرده‌بودند! ماجرای داروهای ممنوعه کرونا و ادامه تجویز آن‌ها با وجود شواهد علمی قطعی بر رد اثرگذاری و حتی عوارض جانبی شدیدی همچون مرگ بیماران کرونایی هم یکی دیگر از شواهد وجود فساد در شبکه تأمین داروی کشور است.

سودجویی، جنایت و فساد

کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت دهم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا در این‌باره می‌گوید: «شبکه توزیع ما گاهی مواقع یک حفره‌هایی دارد که این مشکلات را ایجاد می‌کند. ما برخی مواقع با فقدان نگاه بلندمدت روبه‌رو هستیم و نگاه نمی‌کنیم آینده را چطور ببینیم و تنها مقطع فعلی را می‌بینیم، هم با سودجویی روبه‌رو هستیم و هم با جنایت و فساد.»لنکرانی تأکید می‌کند: «بنابراین یک قسمت کار مدیریتی و یک بخش هم کار جنایی است و قسمتی نیز کار مبارزه با قاچاق است و همه این موارد یک فرمول ندارد و باید همه آن‌ها را با هم دید.»

لنکرانی با تأکید بر اینکه درباره واکسن هم این مسئله وجود داشت که آب مقطر فروخته بودند، می‌افزاید: «در همین بحث رمدسیویر و تخلفی که شد، تخلف سازماندهی شده بزرگ در خیلی از استان‌ها بود که بعداً تعدادی را دستگیر کردند. در اینجا ما با قاچاق آب معدنی و نوشابه روبه‌رو نیستیم، بلکه با چیزی روبه‌رو هستیم که با جان مردم و سرنوشت خانواده‌ها ارتباط دارد. در جریان کرونا آماری که می‌گویند بیش از ۵۰‌هزار نفر یتیم شدند، یعنی تا آخر عمر متأثر از کرونا هستند.»وزیر اسبق بهداشت با تأکید بر تفکیک مافیای دارو از صنعت دارویی کشور می‌گوید: «مافیای دارو به این معنا که بخواهند صنعت دارویی کشور را زیرسؤال ببرند، حرف درستی نیست. مافیای دارو به این معنا که بخواهیم شبکه توزیع سالم را زیرسؤال ببریم، حرف درستی نیست، ولی به این معنا که با متخلفی که شبکه‌های تخلف دارد، برخورد کنیم، وظیفه‌ای است که فقط از عهده وزارت بهداشت به تنهایی برنمی‌آید.»

لنکرانی تأکید می‌کند: «زمانی که وزارتخانه بودیم، برخوردهایی درباره موضوع ناصرخسرو شد، در حالی که ۳، ۲ نفر بودند که هیچ‌یک نه داروساز بودند و نه در کادر سلامت مسئولیت داشتند، ولی پشت پرده تأمین مالی این شبکه قاچاق ناصرخسرو بودند که آن هم داستان تلخی دارد و در استان‌های دیگر نیز تکثیر شده‌است و هر یک از مراکز استان‌ها یک خیابان ناصرخسرو برای خود دارند، اما آن‌ها اکثریت داروسازان ما نیستند. دکتری که زیرمیزی می‌گیرد و برخورد نامناسب دارد، اکثریت اطبای ما نیستند. اگر ما این تفکیک را نکنیم و نتوانیم از نخبه خود تقدیر کنیم، چوب آن را می‌خوریم.»وی با تأکید بر لزوم همراهی و هم‌افزایی برای برخورد با مافیای دارو می‌گوید: «در داستان برخورد با قاچاق دارو در ناصرخسرو کاری که توانستیم انجام دهیم، معاونت وقت وزارت بهداشت با نیروی انتظامی همکاری کرد و ما از شبکه خود محافظت بیشتری کردیم و آن جریان حل شد و مسیر درست را فراهم کردیم و انحصار را در واردات دارو از بین بردیم. وقتی انحصار را از بین بردیم، دسترسی بهتر شد و به جای اینکه کانال واردات و توزیع محدود باشد، این شبکه را گسترده کردیم.»

از نگاه وی وقتی انحصار را از بین ببرید، هم دسترسی بهتر می‌شود و هم رقابت‌پذیری به‌وجود می‌آید و هم قاچاق زمینه ایجاد پیدا نمی‌کند.

با مافیای دارو برخورد می‌کنیم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم در پی انتشار مصاحبه کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت مبنی بر اینکه (در شبکه تأمین دارو با جنایت و فساد روبه‌روهستیم) در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت و در گفتگو با خبرنگاران اینگونه توضیح داد: «وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های خود را تأمین دارو قرار داده و در خود سازمان غذا و دارو تغییرات زیادی صورت گرفته‌است.» عین‌اللهی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با حفره‌های شبکه توزیع دارو در کشور گفت: «طبق قانون با مافیای دارو برخورد می‌کنیم.»

حالا باید دید آیا امضاهای طلایی، مافیای دارو و فساد و جنایت در شبکه تأمین دارو برچیده خواهد شد یا خیر؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها