رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587961

برنامه هسته‌ای و موشکی ایران زیر ذره‌بین

ساعت 24 - جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که بعد از حصول برجام و در درباره توافق هسته‌ای ایران صادر شده، روز پنجشنبه ۳۰ ژوئن برگزار شد. در در این نشست ریچارد میلز، معاون نماینده آمریکا ضمن ابراز تاسف از نتیجه بخش نبودن مذاکرات در دوحه تاکید کرد که توافق از ماه مارس روی میز قرار دارد و در صورتی که ایران خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد، می‌توان به روند کامل اجرای برجام بازگشت.

html>

نماینده آمریکا همچنین با اشاره به روند گفتگوهای دوحه تاکید کرد که ایران هیچ اضطرار زمانی را برای به نتیجه رساندن توافق نشان نداده است و با طرح درخواست‌های فرابرجامی، آمریکا و متحدانش را مایوس کرده است. میلز همچنین با اشاره به اینکه ایالات متحده آماده بازگشت به برجام است اضافه کرد که واشنگتن اطمینان دارد این اقدام، امنیت بین‌المللی را ارتقا می‌بخشد. دیپلمات آمریکایی همچنین در پایان تاکید کرد که در حال حاضر توپ در زمین ایران است و تهران باید تصمیمات لازم برای بازگشت در جهت اجرای کامل برجام را اتخاذ کند. در ادامه این نشست نماینده بریتانیا نیز نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و تاکید کرد که تنش‌زایی هسته‌ای ایران به تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل تبدیل شده است. باربارا وودوارد، دیپلمات بریتانیایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته برای افزایش توان غنی‌سازی و همچنین خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی تهران اشاره کرد و از ایران خواست با کنار گذاشتن اقدامات تنش‌زا به سمت اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد.

نمایندگان آمریکا و بریتانیا همچنین از برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالیستیک انتقاد کردند و آن را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانستند.ر این جلسه البته ایران مدافعانی هم داشت. نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به خروج دولت پیشین آمریکا، این کشور را مسئول و مقصر وضعیت فعلی پدید آمده دانست. ژانگ جون، دیپلمات چینی همچنین از آمریکا خواست تا با پذیرش اشتباهات خود، اقداماتی ملموس برای پاسخ دادن به خواسته‌های منطقی ایران انجام دهد و تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند. در این جلسه همچنین نماینده‌ای از اتحادیه اروپا هم حضور داشت که او هم با ابراز تاسف از خاموش شدن دوربین‌های نظارتی آژانس توسط ایران از تهران خواست با این نهاد بین‌المللی در زمینه پاسخ به ابهامات و پرسش‌های موجود همکاری‌های لازم را انجام دهد. اولاف اسکوگ که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این جلسه حضور داشت همچنین تاکید کرد با توجه به متن توافقی که در حال حاضر روی میز است باید از فرصت برای نهایی کردن توافق استفاده و بر آخرین مشکلاتی که مانع احیای برجام شده غلبه کرد.

او همچنین اضافه کرد که اروپا از این که تهران با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، متضرر شده عمیقا متاسف است اما تنها راه پیش‌رو برای برداشته شدن این تحریم‌ها احیای کامل توافق هسته‌ای است. در ادامه این جلسه، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به اظهارات دیپلمات‌های غربی تاکید کرد که ایران در مذاکرات از ایالات متحده درخواست کرده که ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی ارائه دهد تا تهران اطمینان حاصل کند که واشنگتن بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد. دیپلمات ایرانی همچنین با اشاره به تحریم‌هایی که در دولت دونالد ترامپ اعمال شده تاکید کرد که تهران خواستار دریافت این اطمینان است که بار دیگر چنین تحریم‌هایی اجرایی نخواهد شد. آقای روانچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به هزینه‌هایی که خروج دولت پیشین ایالات متحده به ایران تحمیل کرده اضافه کرد که تهران باید اطمینان حاصل کند که بار دیگر ساز و کارهای برجام از سوی ایالات متحده مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت.مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران همچنین در ادامه تاکید کرد که این خواسته‌های ایران حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام به شمار می‌روند.

روانچی در پاسخ به قطعنامه شورای حکام هم، آن‌را اقدامی سیاسی دانست که می‌تواند اثرات منفی بر مذاکرات جاری برای احیای برجام بر جای بگذارد. معاون پیشین وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که تیم مذاکره کننده ایرانی آماده است به طور سازنده وارد گفتگو شود تا زمینه برای حصول توافق برای احیای برجام فراهم شود. تخت روانچی همچنین تاکید کرد که توپ در زمین آمریکا است و در صورتی که ایالات متحده واقع‌بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، دستیابی به توافق دور از دسترس نخواهد بود. او یادآورد شد که ما در جریان مذاکرات وین حداکثر انعطاف را به خرج دادیم و حسن نیت خود را برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای همگان نشان دادیم و در مذاکرات دوحه با جدیت عمل کردیم.

یورونیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها